چطور در اتاق نقطه کانونی ایجاد کنیم؟

written by بانوی شهر 7 دی 1395
چطور در اتاق نقطه کانونی ایجاد کنیم؟

وقتی وارد یک اتاق می شوید چند ثانیه تامل کنید، اولین چیزی که متوجه آن می شوید چیست؟ آن چیزی که اول از همه در اتاق متوجهش می شوید نقطه کانونی اتاق است.

نقطه کانونی اتاق در دکور اتاق تاثیر بسزایی دارد، نقطه کانونی می تواند هر چیزی باشد، یک نما یا یک شومینه زیبا و جذاب که نقطه کانونی قوی ایجاد می کنند. یا یک تلویزیون یا دیوار خالی که  بی دقت و ضعیف طراحی شود . پس اگر به این نقطه از اتاق تا به امروز توجهی نداشتید از امروز با دقت بیشتری به آن بپردازید.

به طور ساده می توان گفت نقطه کانونی یک اتاق جاییست که خطوط اتاق به یکدیگر می رسند. از آنجایی که چشم به طور طبیعی خطوط را دنبال می کند، جایی که چشم با دنبال کردن خطوط به آنجا می رسد و توجهش را جلب می کند نقطه کانونی اتاق است.

شما می توانید در اتاق به راحتی یک نقطه کانونی جذاب و چشمگیر ایجاد کنید. این کار باعث می شود فضای اتاقتان انرژی بیشتری بگیرد و نگاه ها از اشیا دیگر اتاق که خیلی جذاب نیستند برداشته شود و در کل اتاق جذاب تر به نظر برسد.

برخی از طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی برای ایجاد یک نقطه کانونی خوب در اتاق ایده هایی ارائه کرده اند.

در اتاق هایی که خود نقطه کانونی دارند.

ساده ترین راه برای ایجاد نقطه کانونی در یک اتاق این است که ابتدا بدانیم کدام نقاط خانه مناسب تمرکز بیشتری هستند. برای مثال پنجره ها یکی از جذاب ترین نقاط کانونی در خانه هستند چرا که نگاه ما همیشه اول از همه به سمت نور طبیعی جلب می شود، بنابراین جایی که پنجره های زیادی وجود دارد نقطه مناسبی برای تمرکز بیشتر و قرار دادن زیباترین وسیله خانه است.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

شومینه نیز می تواند به زیبایی در اتاق بدرخشد بخصوص اینکه بیشتر مواقع مبلمان حول شومینه چیده شده و باعث می شوند توجه به آن بیشتر شود.

در اتاق هایی که خود نقطه کانونی ندارند.

این امکان وجود دارد که اتاقی که دارید نقطه کانونی از قبل نداشته باشد، شما باید نقطه کانونی را در آن ایجاد کنید. در برخی از خانه ها پنجره ها کوچکتر طراحی شده اند و جلب توجه نمی کنند. در این صورت خیلی مناسب نیست که محل پنجره ها را نقطه کانونی خانه در نظر بگیرید. ایجاد کردن یک نقطه کانونی سخت و هزینه بر نیست. در اینجا چند نکته را درباره ایجاد یک نقطه کانونی با شما در میان می گذاریم.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • اگر پنجره های اتاق طوری نیستند که بتوان از آنها برای ایجاد نقطه کانونی در اتاق کمک گرفت، بزرگترین دیوار اتاق را انتخاب کنید. شما می توانید با اضافه کردن یک طرح زیبا ، کاغذ دیواری یا حتی رنگ، فقط روی آن دیوار، دیوار مورد نظرتان را نقطه کانونی اتاق کنید. اما این را نیز در نظر داشته باشید که نقطه کانونی باید جلوی دید باشد و طراحی کردن دیواری که دیده نمی شود اصلا هوشمندانه نیست.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • اگر پنجره ها کوچک هستند و جذابیتی ندارند روی پرده ها تمرکز کنید، پرده هایی در رنگ های جذاب و چشمگیر انتخاب کنید که نظرها را جلب خود کنند.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • می توانید مبلمان یا صندلی را نقطه کانونی قرار دهید، به شرطی که خودش را نشان بدهد و تفاوت رنگی با سایر وسایل خانه داشته باشد.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • یک اثر هنری بزرگ یا یک مجسمه، یا حتی یک آینه بزرگ نیز می توانند در فضای اتاق جلب توجه کرده و نقطه کانونی مناسبی ایجاد کند. می توانید از چند اثر هنری کوچک ، چند آینه کوچک در سایزهای مختلف روی دیواری بزرگ استفاده کنید. با این کار آن دیوار را نقطه کانونی اتاقتان قرار دهید.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • از سقف ها سرسری نگذرید، شما می توانید با تغییر رنگ سقف اتاق آن را به یک نقطه کانونی زیبا ایجاد کنید. از رنگی استفاده کنید که به خوبی جلب توجه کند و خودش را نشان دهد این رنگ باید با رنگ دیوارها متفاوت باشد.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • لوسترها می توانند در اتاقتان خودنمایی کنند، اگر اتاقی دارید که نقطه کانونی ندارد از لوستری استفاده کنید که با ورود به اتاق همه متوجه آن شوند.

نقطه کانونی اتاق - زندگی بانوی شهر

  • اگر می خواهید یک رنگ را در اتاق نقطه کانونی در نظر بگیرید، دیوار، پرده، مبلمان یا سقف، یکی را انتخاب کنید و رنگ بقیه وسایل را کاملا متفاوت و کمرنگ تر انتخاب کنید. باید بگذارید جایی که می خواهید نقطه کانونی اتاق باشد به خوبی دیده شود، استفاده از چند رنگ جیغ و چشمگیر در اتاق باعث می شود با وارد شدن به آن احساس کنید چقدر همه چیز رنگی و شلوغ است و چیزی که مد نظرتان است اصلا دیده نمی شود.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه