بعد از ورزش و عرق کردن جوش می زنید؟

written by کیانا میرحقانی 3 خرداد 1396
بعد از ورزش و عرق کردن جوش می زنید؟

ورزش کرده اید. سرحال و سرزنده اید و پوستتان هم شاداب به نظر می رسد. شب می خوابید و صبح با یک جوش کله گنده روبرو می شوید.

این گونه جوش زدن ها ممکن است با ورزش کردن شما ارتباط مستقیم داشته باشد.

جوش های مرتبط با باشگاه و ورزش در بسیاری افراد مشاهده می شوند. عرق کردن همراه با باقی مانده های محصولات مراقبت از مو به اضافه ی برخورد با وسایل ورزشی باشگاه هر یک نقشی ایفا می کنند. خبر خوب این است که همه این عوامل قابل پیشگری هستند.

قبل از ورزش صورتتان را بشویید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

شاید نخواهید قبل از ورزش برای پاک کردن آرایشتان وقت بگذارید. مخصوصا اگر بعد از ورزش بخواهید دوباره آرایش کنید، اما این اولین قدم شما برای جلوگیری از جوش زدن بعد از ورزش است.

اکثر افراد تصور می کنند که باید بعد از ورزش صورت خود را بشویند، اما شستن صورت قبل از ورزش به مراتب مهم تر است. وقتی در حین ورزش عرق می کنید و صورتتان را پاک می کنید، بدون اینکه بخواهید تمام آرایش، چربی، کثیفی و پوست های مرده ی اضافه را به درون منافذ پوست فرو می کنید و باعث جوش و آکنه می شوید.

اگر به سینک و مایع شستشوی صورت دسترسی ندارید، همواره در کیف باشگاهتان دستمال های آماده ی پاک کننده صورت داشته باشید تا قبل از ورزش حتما بتوانید صورتتان را پاک کنید.

در حین ورزش از هد بند استفاده کنید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

حتی اگر همیشه صورتتان را قبل از ورزش می شویید، نمی توانید جلوی آمدن مواد شستسشوی مو به صورتتان را بگیرید. حتی اگر موهایتان را کاملا جمع کنید و ببندید باز هم این مواد با عرق کردن به صورت راه پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:  غذاهایی که جوش زدن و آکنه را تشدید می کنند

نرم کننده ها، ماسک مو، ژل و باقی موادی که به موهایتان زده اید برای پوست صورت مضر هستند و می توانند PH  پوست را به نوعی تغییر دهند که موجب بسته شدن منافذ آن و در نتیجه جوش زدن شود.

لباس های سبک و گشاد بپوشید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

اگر شما مستعد جوش زدن در قسمت هایی از بدنتان مثل کمر، سینه و باسن هستید بدانید که علت آن ساییده شدن آن نواحی به لباس است. عرق کردن ممکن است در جوش زدن نقش داشته باشد، اما کشیده شدن آکنه ها به لباسهای شما قطعا موجب بیرون ریختن آن ها می شود و وقتی عرق را با لباس های تنگ و چسبان همراه می کنید این ساییدگی را بدتر می کنید. قطعا نمی توانید نیم تنه ورزشی گشاد بپوشید اما می توانید شلوار، تی شرت یا شلوارک گشاد را امتحان کنید.

وسایل ورزشی را قبل از استفاده تمیز کنید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

تحقیقی در سال 2016 نشان داده است که وزنه های موجود در باشگاه ها 362 برابر بیشتر از توالت های عمومی میکروب حمل می کنند! همه ی ورزشکاران باشگاه را تصور کنید که به وسیله ها دست می زنند، عرقشان را به آن ها می مالند و بدون شستن دست هایشان از توالت می آیند، شما روی یکی این وسیله ها می خوابید و این میکروب ها به شما منتقل می شود.

راه حل ساده است. از اسپری های پاک کننده موجود در باشگاه یا دستمال های مرطوب پاک کننده استفاده کنید و قبل از استفاده از هر وسیله ای آن را پاک کنید. مراقب باشید که این کار را با حوله ی خودتان که بعدا آن را به صورت و بدنتان خواهید زد نکنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه از بوجود آمدن جای جوش جلوگیری کنیم؟

هر چه زودتر لباس های عرقی تان را در بیاورید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

بعد از ورزش هر چه بیشتر در لباس های عرقی تان بمانید، احتمال جوش زدن بدنتان را بیشتر می کنید. این اتفاق دو دلیل عمده دارد: اول سایش، مالش و اصطکاک بین پوست و لباس های خیس و دومی هم احتمال رشد باکتری و کثیفی در بافت لباس های خیس شما.

قبل از شستن صورت دست ها را بشویید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

شستن صورت بعد از ورزش قطعا فکر خوبی است، اما مطمئن شوید که حتما دست هایتان را قبل از صورتتان بشویید. گفتن ندارد که اگر قبل از شستن صورت، دست هایتان را با دقت و با صابون نشویید، باکتری ها و کثیفی های باشگاه را به صورتتان منتقل می کنید.

وسایل شخصی خود را بعد از هر تمرین بشویید

جوش زدن بعد از ورزش - شادابی و سلامتی

این اتفاق زیاد می افتد که افراد مت یوگا را بعد از استفاده لوله می کنند و کناری می گذارند و تا استفاده ی بعدی یادشان می رود که آن را تمیز کنند. یا حوله ی خیس را درون ساک پرت می کنند و آن را فراموش می کنند و بار بعد از همان حوله استفاده می کنند. محیط های مرطوب احتمال رشد باکتری ها را به شدت افزایش می دهند و شما این باکتری ها را به پوستتان منتقل می کنید.

هر بار که ورزش می کنید، چند دقیقه برای تمیز کردن مت خود وقت صرف کنید. حوله ها و لباس های خیس و عرقی را بلافاصله در سبد لباسهای کثیف بیندازید یا چند تا از آن ها داشته باشید و هر روز از یک حوله و لباس تمیز استفاده کنید.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه