گیاهان چربی سوز راهی موثر برای کاهش وزن

written by ویدا نورمحمدیان 3 آذر 1398
گیاهان چربی سوز

گیاهان چربی سوز به آن دسته از گیاهانی اطلاق شده که مصرفشان علاوه بر تامین سلامت عمومی بدن، سبب کاهش وزن و تناسب اندام می شود. بدیهی است آنچه که در بشقاب غذایی ما وجود دارد، نقش اصلی را در کاهش وزن ایفا می کند اما آنچه که در کابینت ادویه های خود نیز نگه می داریم به همان اندازه مهم هستند. زیرا مطالعات نشان داده اند بسیاری از ادویه ها نیز باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می شوند. یک رژیم غذایی پر فیبر علاوه بر تامین کالری مورد نیاز بدن، سبب سلامت دستگاه گوارش، کنترل اشتها، حرکات منظم روده ها و کاهش فشار خون می شود.

بانوی شهر قصد دارد در این مقاله شما را با انواع گیاهان چربی سوز آشنا کند.

انواع گیاهان چربی سوز

شنبلیله

گیاهان چربی سوز

این گیاه چه به عنوان ادویه، چه به عنوان سبزی خوردنی به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک می کند. مصرف روزانه 8 گرم شنبلیله باعث ایجاد سیری کاذب و کاهش گرسنگی می شود. همچنین استفاده از عصاره دانۀ شنبلیله، 17 درصد مصرف چربی روزانه را کاهش می دهد. یعنی اجازه نمی دهد چربی موجود در غذاها با طور تمام و کمال جذب بدن شود.

فلفل هندی

گیاهان چربی سوز

فلفل کایِن یا فلفل هندی از انواع فلفل های قرمز بوده که به خاطر عطر و طعمش، به عنوان چاشنی و طعم دهنده در بسیاری از دستورات غذایی جای دارد. این ماده حاوی ترکیب کپسایسین بوده و برخی تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و سبب شود که بدن در طول روز کالری بیشتری بسوزاند. همچنین خوردن یک وعده غذایی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین (هورمون محرک گرسنگی) می شود.

بیشتر بخوانید:  انواع قرص های چربی سوز گیاهی را بشناسید

زنجبیل

گیاهان چربی سوز

زنجبیل ادویه ایست که با افزایش متابولیسم و چربی سوزی ضمن کاهش همزمان جذب چربی و اشتها، به کاهش وزن کمک می کند. بررسی ها نشان داده اند که این ماده غذایی در کاهش چربی های شکمی بسیار موثر است.

پونه کوهی

گیاهان چربی سوز

گیاه اورگان یا پونه کوهی، از جمله گیاهان چربی سوز و چند ساله بوده که به خانواده گیاهان نعنا، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی تعلق دارد. این گیاه حاوی کارواکرول بوده که کاهش وزن کمک می کند. یک مطالعه گسترده نشان داد کسانیکه یک رژیم غذایی پرچرب همراه با کارواکرول داشتند، نسبت به کسانیکه همان رژیم را بدون مصرف کارواکرول داشتند، به میزان قابل توجهی چربی کمتری کسب کرده بودند. همچنین مکمل های کارواکرول به طور مستقیم بر برخی از ژن ها و پروتئین های خاص که مسئول کنترل سنتز چربی در بدن هستند، تأثیر می گذارند.

جنسینگ یا جینسینگ

گیاهان چربی سوز

جینسینگ نیز از جمله گیاهان چربی سوز با خواص تقویت کننده سلامتی بوده و از گیاهان دارویی اصلی در طب سنتی چینی محسوب شده که شامل انواع کره ای، چینی و آمریکایی می باشد. تحقیقات نشان داده اند که این گیاه قدرتمند می تواند به کاهش وزن کمک کند. مصرف جینسینگ کره ای به میزان دو بار در روز به مدت هشت هفته، منجر به کاهش وزن قابل ملاحظه و همچنین تغییر در میکروبیوتای روده (باکتری های روده) می شود. این گیاه با تغییر در تشکیل چربی و تأخیر جذب چربی در روده، با چاقی مقابله می کند.

زردچوبه

گیاهان چربی سوز

زردچوبه ادویه ای است که به دلیل عطر و طعم بی نظیرش کاربرد فراوانی دارد. بیشتر فواید سلامتی آن به دلیل وجود کورکومین بوده که یک ماده شیمیایی است که تأثیر آن بر همه چیز از التهاب تا کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی ها نشان داده اند که مصرف کورکومین دو بار در روز به مدت یک ماه، سبب چربی سوزی بیشتر، کاهش چربی شکم و کاهش وزن می شود.

بیشتر بخوانید:  انواع قرص های چربی سوز گیاهی را بشناسید

فلفل سیاه

گیاهان چربی سوز

فلفل سیاه از جمله گیاهان چربی سوز بوده که حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام پیپیرین است که هم طعم تند آن و هم اثرات کاهش دهنده وزن را تأمین می کند. یک مطالعه نشان داده که مصرف مکمل پیپرین مانع تشکیل سلول های چربی شده و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند.

دارچین

گیاهان چربی سوز

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با تثبیت قند خون، می تواند به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند. مطالعات نشان می دهد که یک ترکیب خاص موجود در دارچین می تواند اثر انسولین را تقلید کرده و منتقل کنندۀ قند از جریان خون به سلول ها باشد تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این گیاه چربی سوز ممکن است سطوح برخی آنزیم های گوارشی را کاهش داده و باعث کند شدن تجزیه کربوهیدرات ها شود.

قهوه سبز

گیاهان چربی سوز

عصاره قهوه سبز معمولا در بسیاری از مکمل های کاهش وزن یافت می شود. این محصول شامل دانه های قهوه ایست که هنوز بو داده نشده و دارای اسید کلروژنیک زیادی بوده که بر کاهش وزن موثر است. مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و چربی شکمی می شود.

زیره

گیاهان چربی سوز

این محصول علاوه بر طعم و مزه متمایز و دلچسب، دارای فواید سلامتی زیادی از جمله پتانسیل تسریع در کاهش وزن و چربی سوزی است. یک مطالعه سه ماهه نشان داده است زنانی که روزانه ماست را با 3 گرم زیره مصرف می کنند، کاهش وزن و چربی سوزی بیشتری دارند.

تمامی گیاهان چربی سوز و کاهش دهنده وزن، در مقادیر استاندارد عملکرد خوبی داشته که نباید میزان مصرف آنها را افزایش داد. زیرا در این صورت ممکن است عوارض جانبی منفی و یا علائم آلرژی غذایی را به دنبال داشته باشند.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه