آش ماست با سیب زمینی

written by بانوی شهر 9 بهمن 1395
آش ماست با سیب زمینی

تعداد : 8 – 6 نفر – زمان آماده سازی : 30 دقیقه – زمان پخت : 50 – 40 دقیقه – سطح دشواری : آسان

مواد لازم برای آش ماست همراه با سیب زمینی :

  • سیب زمینی : 5 تا 6 عدد بزرگ
  • هویج : 5 عدد متوسط
  • نعنا خشک : 2 قاشق غذا خوری
  • استخوان مرغ ( پشت و گردن ) : 4 – 3 تکه ( فقط برای خوش طعم شدن آش)
  • پیاز : 4 عدد بزرگ
  • نمک : به مقدار لازم
  • زرد چوبه : یک قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه : نصف قاشق چایخوری
  • ماست : 5 – 4 لیوان
  • رشته آش : 5 قاشق غدا خوری

طرز تهیه آش ماست با سیب زمینی :

در مرحله اول سیب زمینی ها پوست می کنیم و تمیز می شوریم، سپس همه آن ها را یکدست و به اندازه متوسط خرد می کنیم، برای یکدست بودن، سیب زمینی ها را اول خلالی برش دهید سپس نگینی خرد کنید و درون یک قابلمه قرار دهید و مقداری آب روی آن بریزید ( آب به مقداری باشد که به اندازه دو بند انگشت روی سیب زمینی ها را بپوشاند) و در قابلمه را ببندید تا به مدت 20 دقیقه بپزد.

بعد از پخت آب سیب زمینی را دور بریزید و سیب زمینی را در ظرفی تمیز کنار بگذارید. سپس هویج ها را پوست کنده و تمیز شست و شو داده و یکدست خرد کنید و در ظرفی تمیز کنار بگذارید.

در این مرحله یک قابلمه بزرگ گه گنجایش همه مواد را داشته باشد روی گاز قرار می دهیم و مقداری روغن ته قابلمه می ریزیم تا کمی گرم شود، سپس پیاز را داخل روغن می ریزیم و به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم تفت می دهیم، بعد از 5 دقیقه وقتی پیاز کمی سرخ شد و رنگ آن عوض شد استخوان های مرغ (پشت و گردن) را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

سپس یک قاشق چایخوری زردچوبه و نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه و به مقدار لازم نمک اضافه می کنیم. 6 تا 8 دقیقه تفت می دهیم تا استخوان ها سرخ شوند. بعد از سرخ شدن، هویج و سیب زمینی را که قبلا خرد کرده بودیم اضافه می کنیم و به مدت 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم تفت می دهیم.

سپس مقداری آب به آن اضافه می کنیم. به اندازه ای که روی مواد را بپوشاند، حالا در قابلمه را می بندیم تا به مدت 40 دقیقه کامل بپزد. بعد از پخت مواد، رشته آش را به قطعات بسیار ریزی خرد کرده و اضافه می کنیم، این کار را بر خلاف آش رشته انجام می دهیم. برای تهیه آش رشته معمولا رشته را کامل اضافه می کنیم ولی اینجا رشته ها را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم. 10 دقیقه می گذاریم تا رشته ها بپزند و نرم شوند، بعد از 10 دقیقه زیر قابلمه را خاموش کرده و میگذاریم تا آش کمی سرد شود.

حالا در یک ظرف تمیز 4 تا 5 لیوان ماست کم چرب را با همزن دستی خوب هم می زنیم به طوری که ماست کامل صاف و یکدست شود و گره گره نباشد سپس ماست را کم کم به آش اضافه میکنیم و مدام هم می زنیم به طوری که با یک دستمان آش را هم بزنیم و با دست دیگر آرام آرام ماست را اضافه کنیم. حالا آش را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم و روی آن را با کمی ماست و نعنا داغ یا پیاز داغ تزیین می کنیم.

برای درست کردن نعنا داغ : ابتدا 2 قاشق غذا خوری روغن را درون ماهیتابه می ریزیم و روی حرارت ملایم اجاق قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس یک قاشق غذا خوری نعنا خشک به آن اضافه می کنیم و بعد از یک دقیقه زیر اجاق را خاموش می کنیم.

برای تهیه پیاز داغ، سه عدد پیاز را خلالی خرد می کنیم و در مقداری روغن می ریزیم نصف قاشق چای خوری نمک و همین مقدار زردچوبه اضافه می کنیم و می گذاریم تا کامل سرخ شود و رنگ آن طلایی شود.

آش ماست با سیب زمینی آماده است. نوش جان

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه