علایم آمادگی کودک برای آغاز فرایند گرفتن شیر شب

written by سولماز هومن زاده 19 مرداد 1397
علائمی آمادگی کودک برای آغاز فرایند گرفتن شیر شب

جدول ارتباط سن با تعداد دفعات شیردهی در طول شب، در حالت کلی میتواند به شما برای تصمیم گیری کمک کند ولی برای اینکه بفهمید در چه زمانی کودک شما واقعا آمادگی اینکار را دارد، با دقت رفتارهای او را زیر نظر داشته باشید و به دنبال یک سری نشانه ها باشید که میتواند به شما بگويد كه آيا وقت گرفتن شیر شب اوست يا بايد كمى بيشتر صبر كنيد. اين نشانه ها شامل موارد زیر است :

در طول روز به اندازه کافی شیر نمیخورد

گرفتن شیر شب

اگر متوجه شدید که کودک در طول روز به اندازه معمول شیر نمیخورد ولی در طول شب یکبار یا بیشتر از خواب برای خوردن شیر بیدار میشود، این نشانه خوبیست که بدانید برای گرفتن و یا کم کردن حجم شیر شب آماده است. او را تشویق به خوردن بیشتر در طول روز کنید، اگر بتواند بیشتر کالری های مورد نیاز بدن را در طول روز دریافت کند، آمادگی برای گرفتن شیر شب بیشتر میشود.

او در طول شب شیر زیادی نمیخورد و بیشتر برای بازی کردن از خواب بیدار میشود

گرفتن شیر شب

شاید کودک در طول شب بیدار شود، گریه کند و بدنبال آغوش مادر بگردد، ولی خوب که دقت کنید میبینید که خیلی گرسنه نیست. او بیدار میشود، کمی شیر میخورد و‌ بعد کاملا خواب از سرش میپرد و مشغول بازی میشود. احتمالا در این حالت فرزندتان فقط از روی عادت بیدار میشود نه گرسنگی. این میتواند نشانه خوبی باشد که او نیازی به وعده های شیر شب ندارد و برای حذف تدریجی شیر شب آماده است.

کودک شما در زمان و سن مناسب، خوردن غذای کمکی را شروع کرده است

گرفتن شیر شب

هیچ قانون خاصی برای زمان شروع غذای کمکی كودك وجود ندارد، در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید. وقتی کودک شروع به خوردن غذای کمکی كند، زمان زیادی نخواهد گذشت که برای گرفتن تدریجی شیر شب آماده شود. احتمالا به مدت ۲ تا ۳ ماه همچنان ۱ یا ۲ بار برای خوردن شیر بیدار میشود ولی یادتان باشد که در این مقطع او میتواند حداقل ۵ تا ۶ ساعت بدون خوردن شیر بخوابد. بعد از ۲ تا ۳ ماه او‌ قادر خواهد بود که بدون بیدار شدن در طول شب و خوردن شیر، شب تا صبح را يكسره بخوابد.

نوسانات زیادی در زمان وعده های شیر شبانه او میبینید

گرفتن شیر شب

تشخیص این موضوع میتواند کمى سخت باشد، ولی اگر متوجه شدید که در ساعتهای بیدار شدن در طول شب تغییرات زیادی رخ میدهد، بدانید که او برای گرفتن شیر شب آماده است. مثلا یك شب ساعت ۱۱ بیدار میشود، شیر میخورد و سپس تا ٤ صبح میخوابد. شب بعد ۳ صبح بیدار میشود، روز بعدش ۱۰:۳۰ شب بیدار میشود و سپس تا صبح میخوابد. این میزان تغییرات در زمان شير خوردن کودک، نشان دهنده آمادگی او برای گرفتن شیر شب است.

یادتان باشد که وجود هیچ کدام از این علائم به تنهایی نشان دهنده آمادگی کودک برای گرفتن شیر شب نیست، ممکن است که یک کودک در سه ماهگی، یکی از این علامتها را داشته باشد، مثلا در طول چند شب تغییرات زیادی در ساعت شیر خوردنش داشته باشد ولی به این معنی نیست که شما میتوانید شیر شب یک کودک سه ماهه را بگیرید. اما اگر شما دو یا سه مورد از این نشانه ها را همزمان با هم مشاهده کردید، میتوان گفت که احتمالا او آمادگی لازم برای گرفتن شیر شب را دارد. به طور کلی متخصصان اطفال برای تشخیص آمادگی کودک برای گرفتن شیر شب، عوامل زیادی را در نظر میگیرند. به همین دلیل بسیار مهم است که حتما قبل از شروع اینکار با پزشک مشورت کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه