آموزش مرحله ای ماساژ نوزاد

written by سولماز هومن زاده 7 مرداد 1397
آموزش مرحله ای ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد ميتواند بخش مهمی از پروسه حمام رفتن و یا خوابيدن او باشد و یک راه عالی برای برقراری ارتباط میان شما و اوست. نكات زير به شما كمك می كنند كه اينكار را به نحوه صحيح انجام دهيد :

این تکنیکها برای همه كودكانى که هنوز چهار دست و پا راه نمیروند، بسيار مناسب است. برای رسيدن به نتيجه دلخواه، ماساژ را قبل و یا بعد از غذا و همچنين زمانى كه كودك خسته و خواب آلود است، انجام ندهيد. زمانی که فکر می کنید او آماده است، یک حوله روى زمين پهن كنيد، كودك را روى آن بخوابانيد. روغن ماساژ را كنار خود قرار دهيد. در طول ماساژ، هر زمان كه كودك احساس ناراحتى کرد یا به گريه افتاد، كار را متوقف كنيد، او را در آغوش بگيريد و آرام كنيد.

ماساژ نوزاد

ماساژ ران ها

پاهای كودك نقطه خوبی برای شروع هستند، حساسيت آنها نسبت به نقاط ديگر بدن او كمتر است. دستهاى خود را با روغن چرب كرده، دو طرف یکی از ران های او قرار دهيد و سپس از دو طرف بالا و پايين كنيد، به آرامی آن را فشار دهيد انگار كه ميخواهيد از پاهاى او شير بدوشيد. بعد از مدتی همین کار را با پای دیگر انجام دهید.

ماساژ ران ها

ماساژ پاها

ماساژ نوزاد را همانطور که گفته شد از قسمت پا شروع می کنیم. میتوانید اول رانها را ماساژ دهید بعد به این قسمت برسید یا برعکس. با دستها یک پا را بگیرید و به آرامی چند بار در هر جهت بچرخانید. سپس بالای یک پای کودک را از مچ تا نوک پا با دست بکشید. بعد از تمام شدن، پا را عوض كنيد و حركتها را تكرار كنيد.

بیشتر بخوانید:  ماساژ نوزاد چیست؟ و مزیت های آن

ماساژ پاها

ماساژ کف پای نوزاد

از انگشت شست خود استفاده کنید تا کف هر کدام از پاهای نوزاد را با حرکات دایره ای ماساژ دهید.

ماساژ کف پای نوزاد

ماساژ انگشتان پا

برای به پایان رساندن ماساژ پا، هر کدام از انگشتان پا را بین انگشت شست و سبابه خود قرار دهید و به آرامی بکشید تا انگشت کودک از بین انگشتان شما رها شود. اینکار را برای تمام 10 انگشت او انجام دهید.

ماساژ انگشتان پا

ماساژ بازوها

یکی از بازوهای کودک را در دست بگیرید و درست مانند ماساژ ران، دستها را از دو طرف از زیر بغل تا مچ دست، بالا و پايين كنيد و به آرامی آن را فشار دهيد. سپس، دست او را بگیرید و به آرامی مچش را چندین بار در هر جهت بچرخانید. بعد از تمام شدن، سراغ بازوی دیگر بروید و حركتها را تكرار كنيد.

ماساژ بازوها

ماساژ دستها

با انگشت شست خود، کف دستهای کودک را با حرکات دایره ای ماساژ دهید.

ماساژ دست ها

ماساژ انگشتان

هر کدام از انگشتان دستهای کودک را بین انگشت شست و سبابه خود قرار دهید و به آرامی بکشید تا انگشتها از بین انگشتان شما رها شود. اینکار را برای تمام انگشتان او انجام دهید.

ماساژ انگشتان

ماساژ قفسه سینه

دستهای خود را به حالت دعا روی قفسه سینه کودک قرار دهید. سپس، دستها را به آرامی به سمت بیرون بکشید. اینکار را چندین بار تکرار کنید.

یک دست خود را به صورت عمودی بالای قفسه سینه کودک قرار دهید و سپس آن را به آرامی تا بالای رانهایش پایین بکشید. اینکار را چندین بار انجام دهید، دستها را عوض کنید و باز این حرکت را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید:  ماساژ چیست؟ آشنایی با انواع روغن ماساژ

ماساژ قفسه سینه

ماساژ پشت

کودک را روی شکم بخوابانید. با استفاده از نوک انگشتها، با حرکات دایره ای، دو طرف ستون فقرات او را از از گردن تا باسن ماساژ دهید. در پایان، با حرکات ثابت دست، پشت او را به صورت کامل از شانه ها تا مچ پا ماساژ دهید.

ماساژ پشت

بعد از پایان ماساژنوزاد، او را پوشک کرده، بغل کنید، ببوسید و کمی بعد اگر لازم بود به او‌شیر یا غذا بدهید. هر چند به احتمال زیاد، او بعد از این ماساژ، به خواب عمیقی فرو رفته است.

ماساژ پشت

به طور کلی بهتر است که از روتین و الگویی خاص برای ماساژ نوزاد استفاده کنید، مثلا قبل از ماساژ دستها و بدن او، ابتدا پاهایش را ماساژ دهید. داشتین روتین کودک شما را خوشحال میکند، دانستن آنچه که در انتظار اوست، باعث آرامش وی میشود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه