استرس با بدن ما چه می‌کند؟

written by یلدا صدر 10 خرداد 1398
استرس با بدن ما چه می‌کند؟

استرس نوعی فشار روحی است که می‌تواند به بدن، مغز و روح انسان صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند و خطر ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه کوتاه‌ مدت را افزایش دهد.

استرس همیشه به یک شکل خود را نشان نمی‌دهد. استرس همان احساس ضعف در شک است که در یک شب پرتنش احساس می‌کنید. سنگینی است که قبل از گرفتن نتیجه کاری بر روی قفسه سینه‌ حس می‌کنید.

استرس گرفتگی رگ است وقتی نمی‌دانید چه بگویید. تنگی نفس است هنگامی که در شرایطی قرار می‌گیرید که نمی‌دانید چه کنید.

استرس هرچه که باشد و هر طور که شما آن را تجربه کرده‌ باشید، به طور قطع برای سلامتی شما مضر است و به طور کلی چیز خوبی نیست. این فشار روحی برای بدن، مغز و روح مضر است و می‌تواند به راحتی شما را در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها قرار دهد.

برای کاهش استرس مقاله ۷ روش ساده برای کاهش استرس را بخوانید.

تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان داده است که تجربه استرس شدید مربوط به مسائل بحرانی همچون طلاق، مرگ نزدیکان، از دست دادن شغل و بیماری شدید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 22 درصد و بیماری دمانس زوال عقلی را تا 15 درصد افزایش دهد.

در طول تاریخ بیشتر موضوعاتی که سبب ایجاد تنش، اضطراب و استرس در افراد می‌شود مربوط به مسائل مالی، عاطفی و سبک زندگی است. هنگام مواجه با شرایط بحرانی، سیستم عصبی بدن تحریک می‌شود، ضربان قلب سریع‌تر می‌شود، ترشح کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد و میزان بیشتری اکسیژن به مغز شما فرستاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  لایه برداری پوست با مواد طبیعی

مطالعه‌ای دیگر نشان داده است استرس‌ می‌تواند به مغز و عملکرد حافظه آسیب برساند. این مطالعه که در مجله علوم عصبی منتشر شد، رابطه بین هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس و از دست دادن حافظه کوتاه‌ مدت را بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داد بر اثر افزایش ترشح این هورمون در بدن هنگام مواجه با شرایط بحرانی و تداوم و تکرار این وضعیت، به قسمت‌هایی از مغز که مربوط به حافظه کوتاه‌ مدت است آسیب می‌رسد و این آسیب می‌تواند در میانسالی افراد سبب از دست دادن حافظه کوتاه‌ مدت آن‌ها شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه