10راهکار موثر برای افزایش تمرکز در کودکان

written by یلدا صدر 17 فروردین 1399
آشنایی با راه های افزایش تمرکز در کودکان

تمرکز ذهن کلید اصلی و ضروری موفقیت است. حفظ و افزایش تمرکز در کودکان باعث کاهش اشتباهات، صرفه جویی در زمان و انرژی و در نهایت کسب نتایج موفقیت آمیزتر می شود. با این حال حفظ تمرکز (بیشتر از چند دقیقه) برای اکثر کودکان دشوار است و این مسئله با توجه به ویژگی های دوره کودکی همچون کنجکاوی، انعطاف پذیری و داشتن انرژی زیاد کاملاً طبیعی است.

اما داشتن تمرکز برای مطالعه، انجام تکالیف و یا تکمیل هر کاری حتی در سنین کودکی ضروری است. افراد بزرگسال می توانند تمرکز خود را با تمرینات ویژه ای بهبود بخشند، ولی برای افزایش تمرکز در کودکان باید از استراتژی های مختلفی استفاده نمود.

بانوی شهر شما را با راه های افزایش تمرکز در کودکان آشنا می سازد. به شیوه های مختلفی می توان تمرکز را در کودکان افزایش داد. این روش ها، عادات یا قواعد خاص کودک را ترغیب می کند تا تمرکز خود را در حین انجام تکالیف حفظ کند.

روش های افزایش تمرکز در کودکان 

تقسیم بندی: تکالیف اصلی را به وظایف کوچک یا تکالیف فرعی تقسیم کنید

انجام کارهای زمان بر و پیچیده به تمرکز بالا نیاز دارد. کودکان هنوز به این سطح از تمرکز برای انجام این تکالیف دست نیافته اند. بنابراین بهترین ایده این است که  تکالیف اصلی آنها را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. این روش را می توان برای کارهای خانه و یادگیری مهارت های جدید اعمال کرد.

انجام کارهای کوچک، که منجر به تکمیل کار جدید و گسترده تر می شود، در کودکان احساس پیشرفت و موفقیت را ایجاد کرده و تمرکز را آسان تر می کند.

افزایش تمرکز در کودکان

کاهش حواس پرتی: عواملی که موجب حواس پرتی می شود را شناسایی کنید

در زمان انجام تکالیف توسط کودک از روشن کردن تلویزیون، سر و صدا یا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و یا هر چیز دیگری که ممکن است توجه کودک را منحرف سازد، اجتناب کنید.

تماشای تلویزیون در حین انجام تکالیف ایده مناسبی نیست، زیرا موجب منحرف شدن توجه می شود. همچنین به کودکان اجازه ندهید در حین انجام تکالیف از تبلت یا تلفن همراه استفاده کنند.

افزایش تمرکز در کودکان

ایجاد عادت: کارهای خانگی یا تکالیف بصورت روزانه در زمان مشخص انجام شوند

تکرار یک فعالیت هر روز در یک ساعت خاص موجب خلق عادت می شود. اگر کودک تکالیفی را هر روز در ساعت مشخصی انجام دهد، بعد از مدتی، در آن زمان آمادگی ذهنی برای انجام آن تکلیف را پیدا می کند و جالب است بدانید که برای انجام آن تکلیف به تلاش کمتری برای تمرکز کردن نیاز دارد.

فعالیت جسمی: انجام فعالیت بدنی در بین تکالیف باعث بهبود تمرکز در کودکان می شود

اجازه دهید کودکان بازی کنند و فعالیت سرگرم کننده انجام دهند. به عنوان پدر و مادر شما باید زمان لازم برای انجام فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده به فرزندانتان اختصاص دهید تا آنها احساس نکند که تحت فشار هستند.

انجام برخی از فعالیت های جسمانی مانند بازی، نمایش و یا برخی از ورزش ها در بین انجام تکالیف راهی برای تخلیه انرژی اضافی را فراهم می کنند و باعث ترغیب کودک به ادامه تکلیف می شود. این فعالیت بدنی به کودک کمک می کند که کمتر بی قرار باشد، خستگی را تخلیه کند و تمرکز فکری را برای وی آسان تر می سازد.

افزایش تمرکز در کودکان

خواب کافی راهی برای افزایش تمرکز کودکان

اطمینان حاصل کنید که کودکان به اندازه کافی در شب خوابیده است و در طول روز نیز زمان فعالیت و استراحت مشخصی داشته باشد.

افزایش تمرکز در کودکان

زمان بندی: زمان لازم برای تکمیل یک هدف را از پیش تعیین کنید

زمان لازم برای تکمیل تکلیف یا یک هدف خاص را در ابتدای تکلیف تعیین کنید، مانند ده دقیقه، بیست دقیقه، و غیره. این کار آمادگی ذهنی خوبی به کودک می دهد و باعث افزایش تمرکز وی در زمان تعیین شده می شود تا تلاش کند هدف را در محدوده زمانی تعیین شده به پایان برساند. با این حال، باید مراقب باشید، زیرا بعضی از کودکان ممکن است در محدودیت زمانی دچار استرس شوند. بهتر است فضای سالم و راحتی را ایجاد کنید تا کودک تحت فشار قرار نگیرد و تمرکز خود را از دست ندهد.

بازی ویژه: بازی هایی را طرح ریزی کنید که نیاز به تمرکز دارند

شما می توانید با طرح ریزی بازی هایی که نیاز به تفکر دارند تمرکز کودکان را افزایش دهید و توانایی وی را برای تمرکز تقویت کنید.

افزایش تمرکز در کودکان

اجازه تفکر: اجازه بدهید کودک به تنهایی برخی از فعالیت را انجام دهد

هنگامی که فرزند شما مشغول انجام کاری است در کار او مداخله نکنید، کمی صبور باشید و اجازه دهید فرزندتان به تنهایی تکلیف را پیش ببرد، یک فعالیت را تمام کند، سپس فعالیت جدیدی را شروع کند.

محول کردن مسئولیت های روزمره و افزایش تمرکز در کودکان

    • انجام کارهای ساده روزانه می توانند به بهبود و افزایش تمرکز در کودکان کمک کند.
    • برحسب سن کودکان، مسئولیت هایی مانند مرتب کردن میزتحریر، کمک در پخت وپز مثل آماده سازی ساندویج، مرتب کردن کابینت و غیره را برعهده آنان بگذارید.
    • اگر کتابخانه دارید، از کودک بخواهید که آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنند.
    • وظایف را به صورت منظم تغییر دهید تا فرزند شما علاقه وانگیزه خود را از دست ندهد.

افزایش تمرکز در کودکان با قدردانی و پاداش

کودکان هنگام انجام کار، باید انگیزه داشته باشند. تعیین پاداش به کودکان انگیزه می دهد و و باعث میشود در حین انجام کار تمرکز داشته باشند. زمانی که فرزندتان را در حال پیشرفت و انجام کارهای بهتر می بینید، آنها را تشویق کنید و برایشان هدیه درنظر بگیرید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه