انواع سردرد و راه های درمان آن

written by ژاله نوذری 3 مرداد 1397
انواع سردرد و راه های درمان آن

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تقریبا همه افراد یک بار سردرد را تجربه نموده اند. اگر چه سردرد می تواند به عنوان درد در هر منطقه از سر تعریف شود، علت، مدت زمان و شدت این درد می تواند بر اساس نوع آن متفاوت باشد. در برخی موارد هم سردردها ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. بانوی شهر شما را با انواع سردرد و راه های درمان آن آشنا می سازد.

شایع ترین سردردهای اولیه

سردرد اولیه هنگامی رخ می دهد که درد در ناحیه سر شما موقعیتی محسوب می شود. به عبارت دیگر، سردرد شما وابسته به بدن نیست (مانند بیماری یا آلرژی) بلکه شرایطی خاص آن را ایجاد می کند.

این سردرد می تواند دوره ای یا مزمن باشد.

  • سردردهای اپیزودیک یا دوره ای ممکن است هر چند وقت یکبار رخ داده و می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت به طول انجامند.
  • سردرد مزمن سازگارانه تر است. آنها بیشتر روزها و ماه ها وجود داشته و هر روز ادامه دارند. در این نوع از سردرد، داشتن یک برنامه مدیریت درد ضروری است.

شایع ترین سردردهای اولیه

انواع سردرد را بشناسید

بسیاری از ما با انواع سردرد ناخوشایند و دلهره آور آشنا هستیم. انواع مختلف سردرد وجود دارد. در این مقاله 5 نوع سردرد توضیح داده می شود :

  1. سردرد تنشی
  2. سردردهای خوشه ای
  3. میگرن
  4. سردرد ناشی از کافئین
  5. سردرد هورمونی
  6. سردرد تنشی

اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است احساس سرگیجه و خستگی را در همه وجود خود احساس کنید. همچنین ممکن است حساسیت در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه ایجاد شود. این نوع سردرد در هر کسی می تواند ایجاد شود و اغلب عامل ایجاد آن استرس است.

سردرد خوشه ای یا کلاستر عبارت‌ است‌ از سردرد بسیار شدید که‌ به‌طور معمول‌ شامل‌ درد در یک‌ طرف‌ سر، در پشت‌ سر، یا اطراف‌ یک‌ چشم‌ می‌شود. این‌ سردردها معمولاً در یک‌ زمان‌ مشخص از روز برای‌ چندین‌ روز یا هفته‌ رخ‌ می‌دهند و بعد فروکش‌ کرده‌ و فرد ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته‌ باشد.

این سردرد در عرض‌ 15 دقیقه‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد و حدود 3 ساعت‌ طول‌ می‌کشد. گاهی اوقات تورم، قرمزی، سستی و عرق نیز رخ میدهد. سردرد خوشه ای در بهار و پاییز رایجتر است و اصولا در مردان سه برابر بیشتر از زنان است. پزشکان مطمئن نیستند که علت سردرد خوشه چیست، اما برخی از روش های موثر برای درمان علائم آن را بیان کرده اند. پزشکان اکسیژن درمانی و بی حس کننده موضعی (لیدوکایین) را برای تسکین درد توصیه می­کنند.

درد میگرن شدید است و فرد مبتلا درد عمیق فراوانی را حس می کند. این درد می تواند برای چند روز ادامه یابد. سردرد میگرنی به طور قابل توجهی توانایی فرد را برای انجام کارهای روزانه محدود می کند.

سردرد میگرنی

  • افراد مبتلا به سردرد میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند.
  • تهوع و استفراغ نیز معمولا در مبتلایان رخ می دهد.
  • میگرن معمولا در خانواده ارثی است.
  • زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به میگرن هستند.
  • افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه خطرپذیری بالایی برای ابتلا به میگرن دارند.
  • بعضی از عوامل محیطی مانند اختلال خواب، کم آبی بدن، مصرف برخی غذاها، نوسانات هورمونی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، باعث میگرن می شوند.

سردرد ناشی از کافئین

کافئین میزان انتقال دهنده های عصبی و مغزی را تغییر داده و جریان خون بیشتری را به مغز انتقال می دهد. زمانی که افراد مصرف کننده کافئین مقدار خاصی از آن را هر روز استفاده می کنند، این ماده بصورت محرک موجب تغییر سطح شیمی مغز شده و اگر فرد میزان کافئین مصرفی را کاهش دهد و یا کامل ترک کند، سردرد رخ می دهد. اگر مصرف کافئین بصورت مناسب و در اندازه معقول باشد این سردرد ها رخ نمی دهند.

زنان معمولا سردردهایی دارند که با نوسانات هورمونی آنان ارتباط دارد. قرص های پیشگیری از بارداری بر میزان استروژن تأثیر می گذارد و می تواند باعث سردرد شود. این سردردها به طور خاص با چرخه عادت ماهیانه مرتبط است و همچنین به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می شود. این نوع سردرد می تواند قبل، در طول، و یا بعد از قاعدگی و همچنین در طی دوره تخمک گذاری رخ دهد. تخمین زده شده است که حدود 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن همزمان میگرن قاعدگی را نیز تجربه می کنند.

درمان سردرد

درمان های زیادی برای رفع سردرد وجود دارد. برای مصرف دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین داروها را تجویز کند. داروها می توانند درد شما را کاهش دهند، اما تغییر سبک زندگی برای کنترل استرس و یا اجتناب از عوامل استرس زا بهترین راه حل هستند. بنابراین برای درمان بهتر علاوه بر دارو درمانی، استفاده از داروهای جایگزین و راه کارهای مکمل نیز نقش مهمی ایفا می کنند. تکنیک های آرام سازی بدن، یوگا، طب سوزنی و رعایت رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از سردرد کمک کند.

توجه داشته باشد در صورتی که همراه با هر کدام از انواع سردرد علایم زیر را نیز تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید :

  • گرفتگی گردن
  • خارش پوست
  • استفراغ
  • گیجی و سردگمی
  • لکنت زبان
  • تب (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • فلجی در هر قسمت از بدن و یا از دست دادن حواس پنج گانه
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه