اردیبهشت فصل مسافرت به اورامانات تخت بهشتی در دل کردستان

written by لاوین قریشی 8 اردیبهشت 1398

بهار است و طبیعت کردستان تمام زیبایش را به مشتاقان خود هدیه می دهد. اورامانات تخت از روستاهای زیبا در ایران زمین است که جاذبه های زیادی در دل خود جای داده است که باید دید و لمس کرد.

بهار و بخصوص اردیبهشت ماه را زمان سفر به اورامانات تخت (هه ورامان) و لذت بردن از طبیعت بکر این منطقه میدانند، به دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی، بهترین زمان برای دیدن این روستای تاریخی و شگفت انگیز در کردستان اردیبهشت ماه است است، در این ماه هوای ملایم و دلپذیری بر این منطقه حاکم است.

اورامانات تخت به زبان کوردی “هه ورامانات “، نامش از دوبخش “هه ورا ” و “امان” که به معنی سرزمین و خانه اهورا مزدا تشکیل شده، براساس تعابیر مختلف و با توجه به معنی کلمه هور در کتاب اوستا که خورشید است اورامان (هه ورامان) را می توان خانه خورشید درنظرگرفت.

اورامان از لحاظ جغرافیایی فقط یک شهر نیست. این منطقه از جنوب غربی به ارتفاعات اورامانات تخت و از شرق به ارتفاعات کوسالان محدود میشود، اورامان منطقه ای وسیع است که سراسر جنوب کردستان را در برگرفته و روستای اورامانات تخت تنها بخشی از این سرزمین زیبا است.

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

اورامانات تخت روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد کردستان در 65کیلومتری جنوب شرقی  مریوان و 170کیلومتری سنندج واقع شده است.

اگر سفر خود را از شهر مریوان شروع کنید با چشم اندازهای بسیار دیدنی مانند : دزلی، اورامانت تخت، کوسه هجیج، نودشه، پاوه، جوانرود و در نهایت کرمانشاه روبرو می شوید.

هجیج - اورامانات تخت

از مسیر سنندج روستاها و شهرهایی که هه ورامان را در برمی گیرد سلین، روستای پالنگان ، کامیاران، کرمانشاه، اسلام آباد، دالاهو و ریژاو است.

بیشتر بخوانید:  دریاچه زریوار مریوان الماس گرانبهای کردستان

یکی از دلایلی که اورامانات جز صد مکان دیدینی در ایران جای گرفته است، بافت و مسیر پرپیچ و خم و شگفت انگیز این منطقه است.

روستای اورامانات تخت (هه ورامانات) بافتی کاملا کوهستانی با دره های پرپیچ و خم عمیقی دارد. از نکات قابل ملاحظه وجود دو رود “سیروان و لیله ” است که در نقطه ای به نام “دروله ” (مرز بین ایران و عراق) به هم میرسند، از معروفترین چشمه های این منطقه میتوان به “چشمه بلبل” اشاره نمود که به سیروان می ریزد.

ارتفاعات کوهستانی پر از برف اطراف اورامانات را محصور کرده، که اگر در طول سفر به سمت پایین حرکت کنید کم کم با سرسبزی زیبا و جنگل های فراوان در این منطقه روبرو می شوید.

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

روستای اورامانات تخت در شیبی تند و در قسمت شمالی کوه های این منطقه با معماری خاص و بی نظیرش چشم اندازی زیبا را به خود اختصاص داده است، معماری پلکانی این روستا زیبایی آن را دوچندان نموده است.

خانه ها در اورامانات کاملا سنگی و به سبک خشکه چین است، به گونه ای که تمامی خانه ها به صورت پلکانی ساخته شده و بام هر خانه را باید بعنوان حیاط خانه بالاتر در نظر گرفت. قابل ذکر است که در ساخت خانه های این منطقه هیچ گونه ملاتی استفاده نشده است.

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

براساس شواهد موجود و گفته های اهالی روستا، اورامانات قدمتی به بلندای تاریخ دارد. در روستاهای هجیج، ناو و اسپریز آثاری از 40هزار سال پیش مربوط به انسان های دوران پارینه سنگی مانند وسایل غارنشینی، اجاق ها و اسکلت هایی شبیه به بزکوهی در غارهای مرو و گیلان پیدا شده است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با غارکرفتو در کردستان

گفته می شود، در غارهای شانیدر و بیستون استخوان هایی از انسان های اولیه که هیکلی بزرگ و سر کوچک داشتند نیز پیدا شده است.

در سال 95 در منطقه باستانی ” سرچم ”  از توابع روستای روآر از توابع سروآباد بقایای یک روستای 6 هزار ساله پیدا شد که براساس کاوش های باستان شناسان مربوط به دوران مس سنگی است.

وجود آتشکده های فراوان در منطقه اورامانات نشان دهنده این است که مردم این منطقه قبل از گرایش به اسلام زرتشتی بودند.

مراسم پیرشالیار

بعد از گذشتن از دره های پرپیچ و خم، رودخانه سیروان و لذت بردن از طبیعت بکر و چشم نواز اورامانات تخت اینبار نوبت به مراسم پیر شالیار میرسد که هر ساله دوبار برگزار میشود.

مراسم اول که عروسی پیرشالیار نام دارد 45روز بعد از شروع زمستان برگزار میشود این مراسم به مدت سه روز پشت سر هم، همراه با آیین های دف نوازی، سماع، قربانی کردن گاو وگوسفند، پخش نذری، نماز، ذکر و شب نشینی برگزار میشود.

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

در مراسم دوم که ” کومسای” یا شکستن سنگ مقدس نام دارد با کمی تفاوت در آخرین جمعه قبل از شروع نیمه دوم اردیبهشت ( 15 اردیبهشت) از اول صبح بر مزار پیرشالیار برگزار میشود.

دف نوازی، فاتحه خوانی، اجرای تلیله خوانی از مهمترین مراسم در این روز است، در پایان هر کدام از این مراسم سنگی را که در نزدیکی مزار پیر شالیار است میشکنند که براساس باور مردم این سنگ تا سال بعد دوباره رشد میکند.

این مراسم هرسال در فصل بهار گردشگران، عکاسان، و علاقمندان زیادی را از ایران و حتی کشورهای خارجی به اورامانات تخت میکشاند.

بیشتر بخوانید:  از خربزه ترش و خوانچه تا دورهمی های شب چله در سنندج

نکاتی کلی درباره اورامانات تخت :

  • مردمان ساکن اورامانات کُرد هستند و به گویش ” هه ورامی ” صحبت می کنند.
  • ” هه ورامی ” زیر شاخه های لهوی، تختی، بیسارانی حلچه ای و شیخانی است.
  • اورامانات به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می شود که بخش کوچک آن در شهر حلبچه عراق و بخش بزرگ آن در کرمانشاه و کردستان است.
  • اورامان از 3بخش اصلی اوارامانات تخت، ژاوارو و لهون تشکیل شده است.
  • ” که وا و پانتول “، ” چوخه وارنک”، کلاش” لباس کردی اصیل برای مردان در اورامانات است.
  • ” که راس”، “سوخمه”، “چه فته ” لباس های اصیل زنان در منطقه اروامانات است.

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

اورامانات تخت - زندگی بانوی شهر

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

1 دیدگاه

بهار 21 شهریور 1397 - 1:38 ب.ظ

بژی کچه کورد زور دلم خوش بو به دین ام وینه جوانانه

Reply

بدون دیدگاه