بافت متراکم سینه چیست؟

written by ژاله نوذری 29 شهریور 1397
بافت متراکم سینه چیست؟

بافت سینه از سه جز اصلی تشکیل شده است. این سه جز شامل بافت همبند، لوبول و چربی که ممکن است تشکیل یافته از چربی و یا فیبر باشند. در برخی از زنان بافت های فیبری سینه بیشتر از بافت چربی است. در چنین مواردی، بافت سینه متراکم تشخیص داده می شود.

بهتر است نوع بافت سینه خود را بشناسید زیرا با بروز چاقی، تشخیص نوع بافت سینه یا سرطان سینه برای پزشکان بسیار دشوار خواهد بود.

چه حقایقی در خصوص بافت متراکم سینه وجود دارد؟

  • داشتن سینه متراکم امری غیرمعمول نیست.
  • داروهایی وجود دارد که بر تراکم سینه اثر می گذارد.
  • پزشکان از تکنولوژی تصویربرداری به نام ماموگرافی برای تشخیص بافت سینه استفاده می کنند.
  • با گذشت زمان، از تراکم سینه های زنان کاسته می شود.

سینه متراکم چیست؟

مقدار بافت چربی موجود در سینه با اندازه گیری، تراکم سینه نشان داده می شود. سینه هایی که بیشتر بافت چربی دارند، کمتر متراکم هستند. بر اساس مطالعات اخیر، حدود 50 درصد از زنان بین 40 تا 74 ساله دارای سینه های متراکم هستند.

موسسه ملی سرطان اعلام کرده است که ماموگرامی زنان دارای سینه های متراکم نسبت به زنان دارای بافت چربی، به احتمال بیشتری نتایج را بصورت منفی – کاذب نشان می دهد. این یافته ها همچنین نشان داده اند که داشتن سینه های متراکم با احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

سینه متراکم

اگر چه صرفا داشتن سینه های متراکم به این معنا نیست که فرد به سرطان سینه مبتلا خواهد شد، با این حال این مسئله به عنوان یکی از عوامل سهیم در سرطان سینه شناخته شده است. پزشکان در سراسر جهان تلاش می کنند ارتباط بین تراکم سینه با سرطان پستان را کشف کنند.

علائم

این تصور غلط رایج است که سینه های متراکم، بزرگ و ثابت هستند. اما چنین نیست. بافت متراکم سینه موجب بزرگی سینه و یا شکل ثابت آن نیست. تراکم سینه های زنان با سن، تغییرات هورمونی و افزایش چربی رشد می کند.

عوامل خطر

برخی از عوامل خطر که ممکن است منجر به تراکم سینه شوند عبارتند از :

سن

زنان جوان تمایل دارند سینه های متراکمی داشته باشند. در زنان سالخورده معمولا سینه های متراکم کمتر دیده می شود.

سن و بافت متراکم سینه

دارو 

بعضی از داروهای هورمونی مخصوصا داروهای بعد از یائسگی ممکن است سبب افزایش تراکم شود.

ژنتیک

اگر مادر یا مادربزرگ شما سینه های متراکم داشته باشند، به احتمال بیشتری تراکم سینه شما به آنان شباهت پیدا خواهد کرد.

تشخیص

پزشکان برای تشخیص سینه های متراکم، از روش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ماموگرافیکی استفاده می کنند. ماموگرام نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس از سینه است که به پزشک کمک می کند تا ضایعات سرطانی و نوع بافت سینه را شناسایی کند.

متخصصان بافت سینه را به چهار دسته زیر تقسیم می کند :

  • عمدتا چربی
  • تراکم پراکنده
  • تراکم پیوسته
  • بسیار متراکم

اگر چه سینه را می توان به چهار دسته بالا طبقه بندی کرد، اما هیچ فرمول تعریف شده ای برای قرارگیری زنان در این طبقات وجود ندارد. همچنین برای تشخیص دقیق تومورهای سرطانی باید از تکنیک های مختلف تصویربرداری شامل اسکن و MRI استفاده نمود. گاهی اوقات، انجام سونوگرافی نیز توصیه می شود.

درمان

هیچ راه شناخته شده ی علمی برای جلوگیری از رشد بافت متراکم وجود ندارد. با این حال، شما می توانید شیوه زندگی را که می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند، انتخاب نمایید.

این موارد عبارتند از :

  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • محدود کردن مصرف الکل
  • داشتن فعالیت های بدنی منظم
  • حفظ وزن سالم

پژوهش ها نشان داده است که داروها برای کاهش تراکم پستان ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

آیا بین سینه متراکم و سرطان سینه ارتباط وجود دارد؟

وجود سینه های متراکم در زنان خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. یک مقاله از مجله موسسه ملی سرطان نشان می دهد که اگر شما سینه متراکم دارید، 5 برابر احتمال ابتلا به سرطان سینه شما را تهدید می کند.

بافت متراکم سینه

انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که زنان بین 45 تا 54 سالگی هر سال باید یک ماموگرام انجام دهند. افراد بالای 55 سال می توانند 2سال یکبار این کار را انجام دهند. اگر سینه متراکم دارید، با پزشک خود درباره خطرات احتمالی سرطان سینه، وضعیت سلامت و سابقه خانوادگی خود صحبت کنید. شما می توانید از برنامه غربالگری و یا اسکن تصویری جهت بررسی های مورد نیاز استفاده نمایید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه