5 نکته برای بهبود کمردرد بدون دارو

written by ویدا نورمحمدیان 7 بهمن 1396
5 نکته برای بهبود کمر درد بدون دارو

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای ماشینی امروزست، تقریبا 80% بزرگسالان به دلایل مختلفی دچار کمردرد می شوند. این درد می تواند در برخی مواقع موجب گردن درد یا بروز درد در سایر نقاط پشت شود. ممکن است دلیل خاصی برای این درد پیدا نشود، اما چیزی که مشخص است، کسی نمی خواهد کمردرد داشته باشد.

نکته : اگر پس از چندی و با پیشروی از این روشها احساس بهبود نکردید و کمر درد شما خفیف تر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این را نیز در نظر داشته باشید هیچ یک از این روش ها، کمردرد را سریع درمان نمی کند. باید آنها را مداوم انجام داده و به این روش ها فرصت کافی بدهید. اما در نهایت تداوم انجام این روش ها می تواند در آینده نیز از ایجاد کمردرد جلوگیری کند. با 5 روش پیشنهادی بانوی شهر برای درمان خانگی کمردرد همراه باشید.

1 ) ویتامین D مصرف کنید

کمردرد - شادابی وسلامتی

ویتامین D برای ساخت استخوان های قدرتمند و تامین کمبود کلسیم بدن مفید است. کمبود ویتامین D منجر به نرمی استخوان، ضعف عضلات و حتی التهاب در مهره ها می شود. تحقیقات نشان داده افرادی که ویتامین D کمتری در بدنشان دارند بیشتر با مشکلاتی نظیر درد کمر و کتف مواجه می شوند.

بسیاری از موادغذایی نظیر روغن ماهی، تخم مرغ، جگر و قارچ دارای ویتامین D هستند، اما همه ویتامین D مورد نیاز را نمی توانید از این موادغذایی تامین کنید. در فصول گرم تر و یا مناطق آفتابی به خوبی می توانید میزان کافی ویتامین D را از خورشید دریافت کنید. مثلا 15 دقیقه در آفتاب قدم بزنید.

اگر در مناطق سردسیری زندگی می کنید یا در فصول سردتر سال هستید باید روزی 10 میکروگرم موادغذایی که ویتامین D دارند مصرف کرده تا از کمبود این ویتامین در بدن جلوگیری کنید. این را نیز به یاد داشته باشید ، ویتامین D می تواند کمک کند تا در فصول سرد سال به افسردگی و نگرانی مبتلا نشوید.

2 ) تشک خود را عوض کنید

اگرچه اکثر مواقع تشک های خیلی سفت برای افرادی که پشت درد و کمردرد دارند پیشنهاد می شود، اما بهتر است از تشکی استفاده کنید که میزان سفتی آن متوسط باشد. از آنجایی که خوابیدن روی تشک های متوسط باعث می شود تمام قسمت های بدن به طور یکسان روی تشک قرار بگیرد، این نوع تشک ها می توانند تا 48% به کاهش کمردرد کمک کنند و کیفیت خواب را 55% افزایش دهد. بنابراین اگر تشک شما خیلی نرم یا خیلی سفت است بهتر است آن را تعویض کنید تا کمردردتان بهبود پیدا کند.

3 ) روغن ماهی مصرف کنید

کمردرد - شادابی وسلامتی

روغن ماهی سرشار از امگا3 است، امگا 3ماده ای  مفید برای کاهش درد و التهاب بوده و خواص مختلفی برای سلامتی دارد. شما می توانید میزان امگا 3 را با قرار دادن 2 ماهی چرب در سبد غذایی در هفته، تامین کنید. می توانید از ماهی های سالمون چپ، ساردین یا حتی تن ماهی استفاده کنید. یا کمبود امگا3 را با خوردن قرص ماهی جبران کنید.

4 ) یوگا کنید

کمردرد - شادابی وسلامتی

بسیاری از حرکات یوگا می توانند به بهبود کمردرد کمک کنند. حرکات کششی یوگا ماهیچه های پشت بدن را تقویت کرده و انعطاف آنها را بیشتر می کند. این حرکات همچنین روی فرم و حالت ایستادن تاثیر دارد و باعث می شوند به مرور زمان درست تر حرکت کنید، بنشینید و بایستید. اگر فرصت رفتن به کلاس یوگا را ندارید می توانید حرکات یوگا را در خانه انجام دهید.

5 ) به حالت نشستن دقت کنید

کمردرد - شادابی وسلامتی

از آنجایی که بسیاری از افراد بواسطه شغلی که دارند مدت زمان طولانی پشت میز می نشینند، این بسیار مهم است که به حالت نشستن خود دقت داشته باشید. علاوه بر اینکه باید اصول ارگونومی را بدانید، اگر شغلتان طوریست که پشت میز و خیره به صفحه نمایش می نشینید هر 20 دقیقه از جای خود بلند شوید و کمی حرکت کنید. مهم است صاف بنشینید و در زمان استراحت صاف بایستید، کمی دستان خود را حرکت دهید. حالت نشستن شما بسیار مهم است. خود را روی میز رها نکنید. حالت نشستن را کنترل کرده و عادت کنید صاف بنشینید و خود را به جل خم نکنید. این کار هم باعث می شود فرم بدن تغییر کند هم به عضلات پشت و گردن فشار وارد شود.

به صدای بدنتان گوش دهید. اگر قسمتی از بدن شما دچار مشکلی باشد سریع آن را با درد به شما نشان می دهد. ساده از این دردها نگذرید و سعی کنید تا روش های مختلفی را برای درمان و پیشگیری از بوجود آمدن این دردها امتحان کنید. در صورت شدید شدن درد حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه