بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست؟

written by هانیه زاهدی 11 شهریور 1397
بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست؟

بهترین زمان برای بارداری که به اصطلاح به آن پنجره باروری گفته می شود، یک دوره شش روزه، که پنج روز پیش از تخمک گذاری را در برمی گیرد. در این دوره، تخمک بالغ از یکی از تخمدان ها آزاد شده و وارد فالوپ (لوله رحم) می شود. پنجره باروری بر این اساس است که بدانیم اسپرم میتواند تا پنج روز در دستگاه تولید مثل زن، زنده بماند و از طرفی تخمک رها شده میتواند طی 12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن، توسط اسپرم بارور شود.
یک تحقیق منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که تقریبا تمام حاملگی ها از داشتن رابطه جنسی در این دوره ناشی می شود و بهترین زمان برای بارداری همین زمان است که احتمال بارداری، پنج روز قبل از تخمک گذاری10 تا 33 درصد، در روز تخمک گذاری است.
درست 24 ساعت پس از تخمک گذاری، شانس حاملگی به صفر رسیده و به عبارتی دیگر پنجره باروری بسته می شود.
نکته کلیدی برای باردار شدن، دانستن زمان مناسب برای مقاربت است. جای تعجب نیست که گاهی اوقات زمانبندی، مانع از باروری است؛ زیرا افراد در شناخت علائم تخمک گذاری به درستی آموزش ندیده اند؛ که البته این مشکل به سادگی قابل حل است.

چگونه بتوانیم بهترین زمان برای بارداری را تشخیص دهیم؟

بهترین زمان برای بارداری

اگر تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید، لازم است زمان تخمک گذاری خود را بدانید. صرف نظر از مدت زمان سیکل ماهیانه، تخمک گذاری معمولا حدود 14 روز قبل از آغاز دوره بعدی شما رخ می دهد و از نشانه های فیزیکی آن می توان به ترشحات واژن، درد در یک طرف لگن و تمایل بیشتر به رابطه جنسی اشاره کرد.
برای تعیین زمان تخمک گذاری می توانید یک تقویم تهیه و تغییرات بدنی خود را در آن ثبت نمایید. به علاوه اپلیکیشن های بسیاری وجود دارند که می توانید برای این کار استفاده کنید. اگر سیکل ماهیانه شما منظم باشد، این برنامه به طور دقیق پیش می رود و نوسان چندانی ندارد اما اگر دوره های نامنظمی داشته باشید، محاسبات پیچیده تر شده و احتمالا به خطا منجر می شود.
متخصصین زنان عقیده دارند که تغییر مدت زمان سیکل ماهیانه تا 8 روز طبیعی است.
در زمان تخمک گذاری، 2 بار رابطه جنسی در طی 48 ساعت مناسب است ولی با توجه به نوسانات اگر اطمینان کافی ندارید، می توانید یک روز دیگر را هم اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:  افسردگی پس از زایمان چیست؟

یکی دیگر از گزینه هایی که می تواند زمان تخمک گذاری را تعیین کند، استفاده از یک کیت پیش بینی تخمک گذاری است که میزان هورمون لوتئینیزه را در ادرار تشخیص می دهد. این هورمون موجب تخمک گذاری در خانمها می‌شود.

بسیاری از زنان نیز دمای پایه بدن خود را می سنجند. به این ترتیب که اگر هنگام صبح، بدن مقداری افزایش دما داشته باشد، به معنای تخمک گذاری قریب الوقوع است. اما این روش چندان دقیق نیست زیرا عوامل دیگری نظیر الگوهای خواب و یا بیماری می توانند بر درجه حرارت بدن تاثیر بگذارند.
سنجش غلظت ترشحات واژن نیز در بین خانمها امری رایج است. به این ترتیب که با نزدیکتر شدن به مدت زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن غلیظ تر شده و حالت چسبندگی پیدا می کنند. البته این روش نیز مانند اندازه گیری دمای بدن ممکن است با خطا همراه باشد. چون عوامل گوناگونی بر غلظت و یا نوع ترشحات تاثیرگذار هستند.

نکته مهم
چنانچه سیکل ماهیانه نامنظمی دارید، بهتر است قبل از اقدام به بارداری و یا تعیین بهترین زمان برای بارداری ، به متخصص مراجعه کرده و علت این بی نظمی ها را جویا شوید تا بر روند بارداری شما تاثیر منفی نداشته باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه