بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها چه زمانیست؟

written by ویدا نورمحمدیان 16 اسفند 1396
بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها چه زمانیست؟

آیا شما هم نمی دانید، بهترین زمان برای  مصرف ویتامین ها چه زمانیست؟  باید بدانید بهترین زمان برای مصرف هر ویتامین به نوع آن بستگی دارد. برخی از ویتامین ها را باید بعد از غذا مصرف کرد و برخی دیگر را اگر با شکم خالی و در صبح بخورید تاثیر بیشتری خواهد داشت. همچنین بهتر است ویتامین ها را در ساعت مشخص هر روز مصرف کنید، اینکار باعث می شود نتیجه بهتری از ویتامینی که مصرف می کنید بگیرید.

مصرف ویتامین - زندگی بانوی شهر

همه ویتامین ها به شکل یکسان در بدن جذب نمی شوند، اگر بتوانید بهترین زمان را برای مصرف ویتامین ها در ذهن داشته باشید، به سلامتی بدن کمک بیشتری می کنید.

1 ) ویتامین های دوران بارداری

مصرف ویتامین - زندگی بانوی شهر

حتما پزشک متخصص، برایتان ویتامین هایی را در دوره بارداری تجویز کرده و روال خاصی را برای مصرف این ویتامین ها که اکثرا مولتی ویتامین هستند پیشنهاد داده است. ویتامین های دوران بارداری از جمله کلسیم، فولیک اسید و آهن، بهتر است با شکم خالی یا پیش از ناهار خورده شوند. بهتر است پس از خوردن لبنیات یا شیر این ویتامین ها را نخورید. آهن وقتی با نوشیدنی هایی که ویتامین C دارند، نظیر آب پرتقال، مصرف شود بهتر جذب بدن خواهد شد.

برای برخی از افراد مصرف این نوع ویتامین ها ممکن است علائمی را نظیر حالت تهوع یا یبوست بهمراه داشته باشد. در این صورت آنها را قبل از خواب همراه با یک لیوان آب بخورید.

2 ) ویتامین های محلول در چربی

مصرف ویتامین - زندگی بانوی شهر

ویتامین های محلول در چربی ویتامین هایی هستند که با استفاده از چربی در بدن جذب می شوند. این ویتامین ها شامل ویتامین های A، ویتامین K،  ویتامین E و ویتامین D می باشند که بهترین زمان مصرف، همراه با غذاهای دارای چربی است تا به جذب آنها کمک می کند.

3 ) بهترین زمان مصرف ویتامین C

مصرف ویتامین - زندگی بانوی شهر

ویتامین C از جمله ویتامین های محلول در آب است. بهترین زمان مصرف چنین ویتامین هایی صبح، 30 دقیقه پیش از غذا خوردن یا دو ساعت پس از غذاخوردن است. این ویتامین ها به کمک آب در بدن جذب می شوند. بدن مقدار ویتامینی که لازم دارد را جذب کرده و مابقی آن را از طریق ادرار دفع می کند. از آنجایی که بدن این ویتامین را در خود نگه نمی دارد بهتر است آن را در رژیم غذایی خود و ساعات مشخص مصرف کنید.

4 ) بهترین زمانمصرفویتامین های B

مصرف ویتامین - زندگی بانوی شهر

برای اینکه صبح خود را خوب و سرحال آغار کنید، بهتر است ویتامین B را با معده خالی بخورید. ویتامین های B از جمله ویتامین های دسته محلول در آب هستند که به کمک آب جذب بدن می شوند. ویتامین B می تواند به بدن شما انرژی داده و استرس شما را کاهش دهد. مشهورترین این ویتامین ها ویتامین B-2  ،B6 و B12 هستند. اگر احساس کمبود انرژی یا استرس می کنید، پس از مشورت با پزشک، این ویتامین را در رژیم خود جای دهید.

هنگام مصرف ویتامین ها چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

مصرف ویتامین ها برای سلامت بدن مفید هستند اما مصرف بیش از حد آن مضر است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از ویتامین ها را نباید با داروهای دیگر مصرف کرد. پس بهتر است پیش از اینکه داروی تجویز شده برای شما با ویتامینی که مصرف می کنید، تداخلی ایجاد کند پزشک را مطلع کنید. اگر ویتامین به میزان خاصی تجویز شده است، هرگز آن را بیشتر یا کمتر نکنید. دقت داشته باشید که نباید بیش از اندازه ویتامین خاصی را مصرف کنید. بخصوص اگر باردار هستید حتما باید به این نکات دقت داشته باشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه