بهترین نوع تغذیه قبل از ورزش چگونه است؟

written by کیانا میرحقانی 21 مرداد 1396
بهترین نوع تغذیه قبل از ورزش چگونه است؟

یکی از سوالات همیشگی ورزشکاران این است که چه بخورند. اما شاید سوال گیج کننده تر این باشد که تغذیه قبل از ورزش بهتر است یا ورزش با شکم خالی؟ تغذیه بعد از ورزش چطور باید باشد؟

آیا باید قبل از ورزش چیزی بخورید؟

در اینجا با دو دسته افراد روبرو هستیم. کسانی که قبل از ورزش صبحگاهی هیچ چیز نمی خورند و تغذیه قبل از ورزش برایشان دل درد یا حتی حالت تهوع ایجاد می کند. و گروه دومی که معتقدند بدون تغذیه قبل از ورزش کردن، باک بدنشان هیچ سوختی ندارد و نمی توانند خوب ورزش کنند. هر دوی این نظرات درست به نظر می رسد.

ولی می خواهیم سراغ علم برویم.

طی تحقیقات میدانی دقیق، پس از یک ساعت ورزش متوسط، در کسی که قبل از ورزش چیزی نخورده در مقایسه با کسی که 2 ساعت قبل از شروع ورزش صبحانه خورده است، میزان چربی سوزی بالاتر و همچنین افزایش متابولیسم مشاهده شده است.

قطعا ورزش با شکم خالی در صورتی برایتان مفید است که بتوانید ورزش را با عملکرد خوبی انجام دهید. اگر قرار باشد ورزش را به خاطر گرسنگی بیش از حد یا احساس افتادگی فشار و غش کردن نصفه رها کنید، بهتر است به تغذیه قبل از ورزش فکر کنید.

تغذیه قبل از ورزش - شادابی و سلامتی

عموما همه ی ما انرژی ذخیره شده ی کافی برای انجام یک ورزش صبحگاهی متوسط تا 45 دقیقه را در بدنمان داریم. این که چه مدت و با چه شدتی می توانیم ورزش کنیم، به تغذیه ی روز قبل بستگی دارد.

این را به خاطر داشته باشید که اغلب افراد با حالت بدن کم آب یا دی هیدراته از خواب بیدار می شوند. پس نوشیدن یک لیوان آب در اول صبح را به همه توصیه می کنیم.

ایا نوع ورزش هم مهم است؟

بله قطعا. شاید با شکم خالی بتوانید یک ساعت یوگا کنید، اما قطعا عاقلانه نیست که 20 کیلومتر بدویید.

تغذیه قبل از ورزش تماما به نوع فعالیت بستگی دارد. اگر ورزشی که می کنید با شدت و زمان متوسط است، چیزی نخوردن می تواند سودمند هم باشد.

بهترین گزینه های تغذیه قبل از ورزش

تغذیه قبل از ورزش - شادابی و سلامتی

اگر ورزش با شکم خالی برایتان مناسب نیست، برای از دست ندادن عضلات و داشتن سوخت کافی برای یک ورزش عالی، بهتر است 2 یا 3 ساعت قبل از شروع، پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید.

چیزی مثل ماست یونانی با میوه یا دو عدد تخم مرغ و نان غله ی کامل گزینه ی مناسبی است.

اگر وقت ندارید و از افرادی هستید که از تخت بیرون می پرید و سریع می روید تا ورزش کنید، یک شیک پروتئین با یک نصفه موز یک ساعت قبل از ورزش عالی است.

در این صورت 15 تا 20 گرم پروتئین به بدن برسانید که هضمش آسان است و شما را نگه می دارد. حتی یک موز و سه قاشق کره ی بادام زمینی هم می تواند تغذیه قبل از ورزش سریع و آسانی باشد.

اگر عملکرد ورزش برایتان نسبت به چربی سوزی در اولویت است، کربو هیدرات هم اضافه کنید.

یک فنجان جو دو سر و یک موز می تواند شما را برای مدت بیشتری سرحال نگه دارد.

بهترین گزینه های تغذیه بعد از ورزش

تغذیه قبل از ورزش - شادابی و سلامتی

چه قبل از ورزش چیزی خورده باشید چه نه، می خواهید بعد از آن ریکاوری کنید.

16 تا 25 گرم پروتئین، عضلات شما را دوباره سازی می کند.

تحقیقات نشان می دهد تا جایی که پروتئین لازم به بدن برسد، بین خوردن غذاهای واقعی پروتئین دار مثل تخم مرغ و گوشت و خوردن پودر ها و مکمل های پروتئینی، تفاوت چشم گیری وجود ندارد.

پس ببینید خودتان کدام را ترجیح می دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه