بهترین کرم سفید کننده پوست چه خصوصیاتی دارد؟

written by ویدا نورمحمدیان 13 اردیبهشت 1397
بهترین کرم سفید کننده پوست چه خصوصیاتی دارد؟

محصولات روشن کننده پوست که با نام های کرم سفید کننده پوست، کرم روشن کننده پوست و یا کرم محو کننده نیز شناخته شده هستند اغلب برای پوست هایی که رنگ ناهمسان یا تیره دارند استفاده می شوند. این محصولات با کاهش یک رنگدانه که در پوست با نام ملانین خوانده می شود کار می کنند. معمولا برای از بین بردن جای زخم، لکه های سن و سال و همچنین کک و مک از کرم های سفید کننده پوست استفاده می شود. اما کرم های سفید کننده پوست چطور عمل می کنند؟

اگر دنبال بهترین کرم سفید کننده پوست هستید باید چند نکته را درباره این محصولات بدانید. اولین قانون، دانستن ترکیبات آن است. محصولات سفید کننده پوست باید برخی ترکیبات را داشته باشند و برخی مواد بهتر است در این محصولات وجود نداشته باشد. پس اول نگاهی به ترکیبات موجود در کرم سفید کننده پوست می کنیم. در این لیست احتمالا برخی نام ها مانند ویتامین C آشناست. اما درباره بقیه اسامی چه می دانیم ؟

بهترین کرم سفید کننده پوست - شادابی وسلامتی

  • مهارکننده ملانین (Melanin Inhibitors)

همانطور که از نامش پیداست این ماده یکی از موادیست که به سفید شدن پوست کمک می کند. اما چطور؟ این ماده آنزیم تیروزیناز (Tyro sine) را مهار کرده و روند تولید ملانین را کند می کند و به مرور زمان تولید ملانین متوقف می شود که نتیجه آن می شود پوست روشن تر.

  • لایه بردارها (Exfoliates)

لایه برداری پوست باعث می شود سلول های مرده پوست از بین بروند. این لایه از سلول های مرده نه تنها باعث می شود پوست بیحال و کدر به نظر برسد بلکه از روشن شدن آن نیز جلوگیری می کند. بنابراین لایه بردارها کمک می کنند سایر مواد سفید کننده پوست بتوانند به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و موثرتر واقع شوند. اگرچه لایه بردارها پوست را سفید نمی کنند اما باعث می شوند سایر مواد موجود در کرم سفید کننده پوست که مسئولیت روشن کردن آن را بعهده دارند بهتر عمل کرده و پوست شفاف و شاداب گردد.

  • از بین برنده ملانین (Melanin Killer)

این ماده یک قدم جلوتر از مهارکننده ملانین عمل کرده و به طور کل ملانین ها را از بین می برد. از بین برنده ملانین با نام مونوبنزون (Monobenzone) در ترکیب کرم سفید کننده پوست قرار می گیرد و در حقیقت رنگدانه پوست را از بین می برد. اما نکته ای که درباره این ماده وجود دارد این است که معمولا توسط پزشک پیشنهاد نمی شود چرا که قدرت بالای این ماده در از بین بردن رنگدانه ها باعث خراب شدن پوست می شود. کرم سفید کننده ای که چنین ماده ای در ترکیباتش دارد اغلب برای افرادی که با اختلال تولید رنگدانه (Vitiligo) مواجه هستند استفاده می شود. این افراد پوستی کاملا دورنگ دارند و برای یکدست شدن رنگ پوست نیاز است که رنگدانه های آن از بین برود. اما در شرایط عادی تر این ماده برای پوست مضر و خطرناک است و باید حتما با نظر پزشک از کرم سفید کننده پوست با چنین ترکیبی استفاده شود.

 کرم سفید کننده پوست - شادابی وسلامتی

نکته دیگری که درباره استفاده از کرم سفید کننده پوست وجود دارد دوره درمان و نحوه استفاده از آن است. گاهی ممکن است استفاده از کرم سفید کننده پوست مشکلاتی بهمراه داشته باشد و این مواد عوارضی بهمراه داشته باشند. مثلا برای برخی اختلالات پوستی، پزشکان استفاده از هیدروکینون (Hydroquinone) را پیشنهاد می کنند و یا در نسخه خود کرم سفید کننده پوست که فقط 2% هیدروکینون داشته باشد را تجویز می کنند. بعضیها به این ماده حساسیت دارند و با خشکی پوست یا خارش مواجه میشوند. بنابراین مصرف چنین ماده ای فقط با تجویز پزشک و برای مدت محدودی امکان پذیر است. وقتی هیدروکینون در دوز بالاتر از 2% یا طولانی تر از سه ماه مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است روشن شدن پوست نتیجه عکس داشته باشد! بنابراین اگرچه همه دوست دارند پوستی سفید و شفاف داشته باشند اما اگر مشکل پوستی خاصی ندارید، توصیه می شود از مواد سفید کننده پوست طبیعی استفاده کنید. اگر اختلالات پوستی یا دورنگی شدید دارید، حتما با پزشک متخصص جهت استفاده از کرم سفید کننده پوست مشورت بگیرید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

برای پیشگیری از بوجود آمدن لک و تیرگی روی پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه