تاثیر غذا بر مغز

written by بانوی شهر 14 اردیبهشت 1396
تاثیر غذا بر مغز

غذا در واقع سوخت بدن، از جمله مغز، است و باید دانست که غذا می‌تواند از راه های مختلف بر مغز تاثیر گذار باشد. غذا می‌تواند افزایش و ارتقا قدرت مغز را به همراه داشته باشد که این نیز به نوبه‌ خود سلامت عمومی بدن و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با انتخاب غذاهای درست، فرد می تواند از عهده‌ انواع مشکلات و شرایط ذهنی و مغزی برآید.

چرا غذا بر مغز تاثیر می‌گذارد

دلیل اثر گذاری غذا بر مغز، مواد مغذی، شیمیایی، و دیگر عناصر موجود در آن است. در حقیقت، لازم نیست همیشه غذاهای بخصوصی را مصرف کنید. غذا می‌تواند واکنش هایی را در مغز شما برانگیزد و تنها به این دلیل که از غذا لذت می‌برید، احساس خوبی به شما دست خواهد داد. وقتی غذایی را که دوست دارید، می‌خورید، سطح دوپامین در بدن بالا می‌رود و به شما احساس شادمانی می‌دهد. اما به مرور زمان، وقتی به خوردن غذاهای مورد علاقه‌ی خود ادامه می‌دهید، این اثر از بین می‌رود؛ و این بسیار شبیه اعتیاد به مواد مخدر است که بدن هر بار به مقدار بیشتری برای همان میزان تاثیر نیاز پیدا می‌کند. بنابراین، باید گفت که غذا به منزله‌ مواد مخدر برای مغز است.

از طرف دیگر، غذا برای مغز ضروری است و با فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز، باعث ادامه‌‌ فعالیت آن می‌شود. غذا در تولید سروتونین (serotonin)، که در مسیر دستگاه گوارش تولید می شود، نقش دارد. مغز برای تنظیم عملکردها مانند خلق و خو، اشتها، و تحمل درد به سروتونین نیاز دارد. نوع غذایی که می‌خورید، مقدار و نوع مواد مغذای را که دراختیار مغز قرار می گیرد و میتواند باعث و یا مانع عملکرد بهتر آن شود.

اثرات منفی و مثبت غذا

همانطور که می‌بینید، غذا می‌تواند  اثرات مثبت یا منفی بر مغز به جای بگذارد. مطالعات  بسیاری توسط متخصصان ، انجام شده است تا روشن گردد که غذا چگونه مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چرا برخی از غذاها از چنین تاثیری برخوردارند. این مطالعات نشان داده اند برخی از غذاها بسیار مفید و برخی دیگر مضر هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 برای مغز فوق العاده هستند و در یادگیری و تقویت حافظه تاثیر بسزایی دارند. مصرف غذاهای حاوی این چربی ها مانند ماهی و گردو، ریسک ابتلا به اختلالات خلقی، افسردگی، و جنون را کاهش می‌دهد. روی دیگر سکه اینست که اگر فردی به مقدار کافی امگا 3 مصرف نکند، با احتمال بیشتر ابتلا به اختلالات ذهنی مواجه و مشکلات یادگیری و حافظه در کمین وی خواهند بود.

شکر اغلب ماده ای مخرب به شمار می‌آید و مصرف بیش از اندازه‌ آن با خطر جنون همراه است. علاوه براین، باعث مقاومت در برابر لپتین شده که در اینصورت مغز در تشخیص سیری به شما کمک نمی کند.

سبزیجات و میوه جات سرشار از موادی هستند که به مغز کمک می‌کنند. دریافت مواد مغذی سالم و درست، عملکردهای مغز را بهبود می‌بخشد و شما را هوشیارتر و سالمتر نگه می‌دارد.

گلوتن یکی دیگر از موادی است که می بایست مراقب آن بود. بسیاری از افراد از کم تحملی یا حساسیت رنج می‌برند. گلوتن دارای اثرات منفی بر روی مغز است. این اثرات شامل گیجی، خستگی، و مشکلات خلقی است.

بهترین رژیم غذایی

اگر می‌خواهید بهترین غذاها را برای سلامتی مغز مصرف کنید، باید غذاهایی را برای رژیم خود انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی بوده و از غذاهایی که فاقد چنین موادی هستند و غالباً آنها را غذاهای خالی از کالری می‌نامند، دوری کنید. در اینصورت رژیم غذایی شما تنها شامل غذاهایی خواهد بود که در مقابل کالری، حاوی مواد مغذی نیز هستند. برای مثال، شکر در برابر کالری بالایی که برای بدن دارد، حاوی هیچ ماده‌ی مغذی نیست. درحالیکه هویج در مقایسه با میزان کالری موجود در آن، حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است. برای رژیم غذایی خود مانند مدیریت مالی زندگیتان اهمیت قایل شوید. شما ترجیح می‌دهید که چیزی را بخرید که بتواند هزینه ای را که بابت آن پرداخت کرده اید، جبران کند، نه اینکه هیچ فایده ای برای شما در پی نداشته باشد.

علاوه بر تغذیه هوشمندانه و مصرف غذاهای مغذی به جای غذاهای فاقد مواد مغذی، غذاهای مصرفی شما باید برای مغز نیز مفید باشند. این غذاها شامل زغال اخته، ماهی، آجیل، حبوبات، آواکادو، غلات سبوس دار، لوبیا، چای، شکلات تلخ و انار هستند. تمام این غذاها مورد مطالعه قرار گرفته اند و عملکردهای مغز را به بهترین نحو تقویت می‌کنند. بسیاری از آنها حتی به شما کمک خواهند تا از ابتلا به اختلالات و بیماری های مغزی در امان بمانید.

مصرف غذاهای سالم با فوایدی بیش از حفظ اندازه‌ی کمر همراه هستند. غذا می‌تواند مغز را همیشه در بهترین حالت نگه دارد و خطر بیماری های جدی مغزی مانند فراموشی، را کاهش داده و با ارتقا عملکرد مغز، به شما احساس بهتری خواهد داد. بنابراین، دفعه بعد که تصمیم به غذا خوردن گرفتید، غذاهایی را مصرف کنید که برای مغز مفید هستند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه