علل ایجاد ترک پاشنه پا و چگونگی رفع آن

written by هانیه زاهدی 18 آذر 1398
ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا یکی از مشکلات شایع پا در بزرگسالان و بعضا کودکان بوده و در زنان شایع تر از مردان می باشد. شاید برای اکثر مردم این مشکل کم اهمیت بوده و به آن توجهی نداشته باشند اما در مواردی این ترکها می تواند بسیار عمیق و دردناک شده به طوری که راه رفتن فرد را تا حدودی مختل کند. در موارد شدیدتر ممکن است خونریزی کنند که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه شود. از اولین نشانه های بروز ترک پاشنه، خشکی و ضخیم شدن پوست کف پاست که گاهی با بروز درد نیز همراه می باشد. این مشکل در صورت عدم مراقبت از پاها ایجاد می شود. اما نگران نباشید. راهکارهایی ساده وجود دارد که می تواند شما را از شر این ترک های مزاحم خلاص کند.
بانوی شهر قصد دارد در این مقاله شما را با علل و چگونگی رفع ترک پاشنه پا آشنا کند.

علت ترک پاشنه پا

از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست

ترک پاشنه پا

به خاصیت ارتجاعی پوست خود توجه کنید. پوست اطراف پاشنه مستعد خشکی است که با مراقبت نادرست تشدید می شود. وقتی پوست خیلی خشک می شود، بخش اعظمی از خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و به مرور زمان پاشنه های ترک خورده و سایر بیماری ها را می تواند در پی داشته باشد. خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می تواند نتیجه آب و هوا، مانند تابستان های بسیار خشک و یا زمستان های سرد باشد.

اضافه وزن

ترک پاشنه پا

مراقب اضافه وزن خود باشید. اضافه وزن یا حاملگی باعث افزایش فشار روی پاها، به خصوص پاشنه پا شده و می تواند باعث بروز کالوس یا پینه شدید و به دنبال آن منجر به ایجاد ترک پاشنه پا شود.

پوشیدن بعضی از کفش ها

ترک پاشنه پا

پوشیدن بعضی صندل ها و یا پابرهنه راه رفتن، سبب خشک شدن پوست پا و ایجاد ترک می شود. برخی از انواع کفش های پاشنه بلند نیز سبب آسیب به پاشنه پا می شوند. سعی کنید در محل کار از ایستادن های طولانی مدت خودداری کرده و از کفش های راحتتر استفاده کنید.

تاثیر ژنتیک در ایجاد ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا

ژنتیک شما تأثیر نسبتاً زیادی روی پوستتان دارد. اگر شما از نظر ژنتیکی مستعد باشید، در صورت خشکی پوست و یا استفاده از کفش نامناسب، این روند خیلی سریعتر اتفاق می افتد.

برخی بیماری ها

ترک پاشنه پا

از سلامت عمومی خود آگاه باشید. به عنوان مثال، دیابت می تواند باعث کاهش رطوبت بدن و در نتیجه خشکی کلی شود. همچنین مشکلات تیروئیدی نیز باعث ایجاد ترک پاشنه پا می شود.

راهکارهای ساده برای رفع ترک پاشنه پا

استفاده از کرم های مرطوب کننده یا روغن های طبیعی

ترک پاشنه پا

یک کرم مرطوب کننده و یا مرهم مناسب برای پاشنه پا تهیه کرده و روزانه از آن استفاده کنید. در حالت ایده آل باید مرطوب کننده را روزی دو بار، یکبار صبح و یکبار قبل از رفتن به رختخواب بمالید. استفاده از کرم یا مرهم در صبح بسیار مهم است. به یاد داشته باشید باید قبل از شروع روز کاری و استفاده از پایتان،خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده تا پوست خشک نشود یا خشکی موجود بدتر نشود. درست قبل از رفتن به رختخواب از یک کرم مناسب پا استفاده کرده و جوراب های نرم بپوشید تا رطوبت آن حفظ شود. (می توانید جوراب هم نپوشید و از کرم به تنهایی استفاده کنید). استفاده از عسل به عنوان ماسک پا در شب بسیار توصیه شده است. چرا که هم خاصیت ضد میکروبی و هم ضد باکتریایی داشته و آبرسان نیز هست. قبل از استفاده از عسل، پاها را خیس کرده و بعد از استفاده و شستن، مجددا پاها را مرطوب کنید.

خواندن مقاله پنج روش خانگی برای برطرف کردن ترک پاشنه پا را پیشنهاد می دهیم.

استفاده از سنگ پا یا اسکراب پا

ترک پاشنه پا

هنگام حمام کردن از سنگ پا استفاده کنید. سنگ پا سبب برداشتن پوست های اضافی و مرده شده و به این ترتیب پوست کف پا را صاف کرده و از بروز ترک پاشنه پا جلوگیری می کند. البته این روش برای موارد خفیف خشکی پوست کابرد دارد. قبل از استفاده از سنگ پا، پاها را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کرده تا پوست آن نرم شود. به یاد داشته باشید بعد از استفاده از سنگ پا و خشک کردن پاها، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. تجربه نشان داده استفاده از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده به خاطر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی اش می تواند بسیار مفید باشد.

استفاده از کفی مناسب برای کفش

ترک پاشنه پا

برای توزیع بهتر وزن روی پاشنه پا از یک کفی مناسب استفاده کنید. اگر روزانه از کفش استفاده می کنید، این روش می تواند یک اقدام پیشگیرانه و درمانی بسیار مؤثر باشد.

کاهش وزن و ایجاد ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا

با رسیدن به یک وزن نرمال و طبیعی و جلوگیری از بروز اضافه وزن می توانید سلامت پاهای خود را تضمین کنید. چرا که سبب کاهش فشار به روی پاشنه پا شده و از بروز ترک پا جلوگیری می کند.

با ایجاد ترک پاشنه پا عوارضی از قبیل پوسته پوسته شدن، خارش، درد، قرمزی و التهاب پوست و در مواردی خونریزی نیز ایجاد می شود. در صورت بروز این نشانه ها باید نسبت به آنها اقدامات لازم را به عمل آورید. اگر ترک های ایجاد شده به علت بیماری مثلا دیابت است، هرگز خودسرانه اقدام به درمان نکرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه