تشکیل جلسات خانوادگی گامی برای نزدیکی اعضای خانواده

written by سولماز هومن زاده 5 آذر 1397
جلسات خانوادگی

آیا ایده داشتن جلسات خانوادگی به نظر مصنوعی و غیر واقعی می آید؟ شاید اینطور به نظر برسد، ولی امتحان کنید. قول می دهم که از آنها لذت خواهید برد.

این کار باعث ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده می شود، به شما این فرصت را می دهد که خیلی از مشکلات و درگیری ها را وقتی که همه آرام هستند حل کنید. به بچه های شما کمک می کند که یاد بگیرند مشکلاتشان را حل کنند و خود را عضو متعهدی از خانواده بدانند. اینکار حتی باعث می شود که خواهر و برادرها ارتباط بهتری داشته باشند و بابت داشتن یکدیگر قدردان باشند.

جلسات خانوادگی به طور مرتب و در زمان توافق شده برگزار می شود و در آنها موضوعات مختلفی از جمله بحث در مورد پیروزی ها، شکست ها، شکایت ها، اختلافات خواهر و برادرها، برنامه های مختلف خانوادگی، و هر موضوعی که به یکی از اعضای خانواده مربوط می شود، مورد بحث قرار می گیرد.

جلسات خانوادگی

شروع جلسات خانوادگی در ابتدا سخت است؛ اما نتیجه آنها آنقدر خوب است که تأثیرش را تا سالها در زندگی فرزندانتان خواهید دید. اینگونه می توانید شروع کنید:

بچه های خود را دعوت کنید

برای فرزندانتان توضیح دهید که یک ایده فوق العاده دارید که با آن می توانید مشکلات خانه و خانواده را آسانتر حل کنید. مطمئن شوید که این جلسات کوتاه و سرگرم کننده باشند و حتما یک میان وعده خوشمزه برای آن در نظر بگیرید. با گذشت زمان، فرزندان شما بزرگتر شده و از این جلسات بیشتر لذت می برند، آنوقت می توانید زمان آنها را طولانی تر کنید.

این جلسات را هفته ای یک بار برای یک روز و یک زمان مشخص تنظیم کنید

جلسات خانوادگی

به این ترتیب، حتی اگر یک هفته به هر دلیلی نتوانید آن را برگزار کنید، نگران برنامه ریزی برای جلسه بعد نخواهید بود. مثلا هر یکشنبه شب، وقت شام را برای جلسات خانوادگی خود انتخاب کنید.

از همه اعضای خانواده بخواهید که پیشنهادات خود برای موضوع جلسه را بگویند

یک برگ کاغذ را در ارتفاعی که همه اعضای خانواده به آن دسترسی داشته باشند، بر روی در یخچال بزنید. همانطور که روزهای هفته می گذرد، به موضوعاتی که نوشته می شود توجه کنید و از بین آنها انتخاب کنید و به بقیه بگویید “این موضوع ممکن است موضوع خوبی برای جلسات خانوادگی باشد. من تصمیم دارم که آن را به دستور کار جلسه آینده اضافه کنم.” اگر این موضوع مسئله ای بین فرزندانتان است، ابتدا از آنها بپرسید که “آیا شما دو نفر تمایل دارید که این موضوع در جلسه خانوادگی مطرح شود؟»

این زمان برای صحبت کردن در مورد مشکل رفتاری یک فرزند شما نیست. در واقع، بیشتر موضوعاتی که فقط برای والدین مهم هستند، باید جایی خارج از این جلسه حل شود. اینها جلساتی هستند که به فرزندان شما کمک می کنند که مشکلاتی که در خانه دارند را حل کنند.

جلسات خانوادگی

اجازه ندهید که مسائل منفی بر این جلسات تسلط پیدا کنند، چرا که بچه ها دیگر لذت نخواهند برد. بنابراین فهرستی از موضوعات دلپذیر را آماده کنید، چگونه برای سفر خانوادگی در پیش رو برنامه ریزی کنید؟ چه کسی برای جشن تولد مامان غذا را آماده می کند؟ و مطمئن باشید که هر هفته یکی از این موضوعات دلپذیر را به لیست موضوعات خود اضافه کنید.

اولین چیزی که در دستور کار جلسه باید قرار بگیرد، موضوعیست که مورد علاقه همه است: قدردانی

بدون هیچ نظم و ترتیب خاصی، هر یک از اعضای خانواده مراسم قدردانی را به جا می آورند، تا جایی که همه از هر عضو خانواده قدردانی کرده باشند:

  • “من قدردانی می کنم که پدر با من بازی کرد.”
  • “من قدردانی می کنم که خواهرم برای خرید سوپرمارکت به من کمک کرد.”
  • “من قدردانی می کنم که امیر تلاش کرد تا خودش یاد بگیرد که بند کفشش را ببندد.”
  • “من قدردانی می کنم که مامان به من کمک کرد تا لباس مخصوص بازی مدرسه را درست کنم.”
  • “من قدردانی می کنم که الهام به من کمک کرد تا قلعه را ساختم.”

جلسات خانوادگی

بچه ها عاشق قدردانی کردن و قدرانی شدن هستند، و خود این به تنهایی دلیل کافی برای داشتن جلسات خانوادگی است. مهم است که قبل از اینکه در مورد مشکلات حرف بزنید، با یکدیگر یک ارتباط مثبت برقرار کنید. و اگر این همه کاری باشد که شما در طول جلسه انجام داده اید، کار خیلی زیادیست، چرا که این یک ابزار بسیار قدرتمند برای ایجاد یک رابطه خوب بین خواهر و برادرهاست.

اگر یکی از فرزندان شما نتوانست چیز خوبی در مورد خواهر و یا برادرش بگوید، این یک هشدار است برای شما که به او کمک کنید که خشمش را رها کند. در آن لحظه ممکن است بگویید “من میدانم که گاهی وقتها خواهرت با کارهاش تو را ناراحت می کند. اگر قرار بود به یکی از کارهاش در طول هفته گذشته فکر کنی که تو را ناراحت نکرده است، آن کار چی بود؟»

حتی اگر او پاسخ دهد “وقتی که او خواب بود، چون تو وقت بیشتری را برای بازی کردن با من گذاشتی.» شما یک نقطه برای شروع دارید. شما می توانید لبخند بزنید و بگویید: “من علی را می شنوم که میگوید او واقعا از خواهرش قدردانی می کند که این فرصت را فراهم کرده که او با من وقت ویژه بیشتری داشته باشد. ممنون مریم جان که اینقدر سخاوتمندی “مریم لبخند میزند چرا که احساس می کند از او قدردانی شده و علی مریم را به چشم خواهری میبیند که به او چیز ارزشمندی داده است.

البته، شما از این اتفاق به عنوان یک انگیزه برای خودتان استفاده کنید تا تعاملات مثبتی را بین فرزندانتان در هفته آینده ایجاد کنید. به این ترتیب، هفته آینده وقتی که علی نتوانست به چیزی فکر کند که به خاطرش قدردان خواهرش باشد، شما میتوانید بگویید: “گاهی اوقات سخت است که همه چیزهایی که در یک هفته اتفاق افتاده اند را به خاطر بسپاریم، ولی آنروز چه اتفاقی افتاد که شما دو نفر در اتاق آنقدر خندیدید؟»

جلسات خانوادگی

در آخر، دوست داشتن ها و بهتر شدن ها

این محتوای اصلی جلسه است. هر کس به نوبت شروع به صحبت کردن می کند و به دیگر اعضای خانواده از یک چیزی که در مورد خانواده اش دوست دارد و یک چیزی که او دوست دارد بهتر شود، میگوید.

جلسات خانوادگی

این اجازه می دهد که هرکسی به جای اینکه فقط شکایت کند، مسائل و مشکلات خودش را به شیوه ای مثبت مطرح کند. ولی همه مسائلی که مطرح می شود یک بازی عادلانه است: دعوا کردن بچه ها، تقسیم وظایف خانه، جنگ و دعوا برای دیدن تلویزیون، اینکه پدر خیلی روزها تا دیر وقت کار می کند، چگونه میتوان برای سفر خانوادگی در پیش رو برنامه ریزی کرد، و خیلی چیزهای دیگر.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

1 دیدگاه

صالحه 18 تیر 1401 - 12:17 ب.ظ

خیلی راهگشا و عالی بود. به خصوص قسمت قدردانی و بیان دوست داشتن ها و بهتر شدن ها. ممنون از این مطلب مفید.

Reply

بدون دیدگاه