بایدها و نبایدهای تغذیه ی مادران باردار

written by بانوی شهر 19 فروردین 1396
تغذیه ی مادران باردار

هرآنچه که یک مادر باردار می خورد و می نوشد منبع اصلی تغذیه برای کودک او محسوب می شود به همین دلیل متخصصین به مادران باردار توصیه می کنند که از غذاها و نوشیدنی های سالم و متنوع استفاده کنند تا نیازهای تغذیه ای جنین برای رشد و تکامل تامین شود. یک زن باردار به کلسیم، فولیک اسید و پروتئین بیشتری نسبت به افراد عادی نیاز دارد.

فولیک اسید موجود درغذاها تحت عنوان ویتامین B برای پیشگیری از آسیب های مادرزادی مغزی و نخاعی نوزاد ضروری است. پزشکان توصیه می کنند که مادران باردار روزی 600 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. سبزیجات برگ دار، غلات غنی، انواع نان و پاستا از منابع فولیک اسید هستند.

 تغذیه ی مادران باردار - شادابی و سلامتی

 1 ) کلسیم :

این ماده معدنی برای شکل گیری و استحکام دندان ها و استخوان های نوزاد ضروری است. اگر یک مادر باردار کلسیم کافی مصرف نکند، این ماده معدنی از منابع کلسیم بدن مادر مثل استخوان های او تأمین می شود. خیلی از محصولات لبنی موجود در بازار با ویتامین D غنی شده اند. ویتامین D با همکاری کلسیم برای تکامل دندان ها و استخوان های نوزاد بسیار اهمیت دارد. اصولا مادران باردار با 19 سال سن به بالا به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. شیر، ماست، پنیر، آبمیوه ها و غذاهای غنی شده با ویتامین D، ماهی سالمون، ساردین و برخی سبزیجات برگدار کلسیم بالایی دارند و بهتر است مادران باردار در برنامه های تغذیه ای خود به این خوراکی ها توجه ویژه کنند.

 تغذیه ی مادران باردار - شادابی و سلامتی

2 ) آهن :

مادران باردار در طی دوران حاملگی روزانه 27 میلی گرم آهن نیاز دارند که دو برابر نیاز بدن زنان در حالت عادی است. آهن برای ساخته شدن خون و تأمین اکسیژن کودک ضروری است. کمبودآهن در بدن مادران باردار منجر به ایجاد احساس خستگی، بروز کم خونی و افزایش ریسک انواع عفونت ها می شود. برای جذب بهتر آهن باید ویتامین C همزمان با آهن مصرف شود. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، نخود و لوبیا و غلات غنی شده با آهن منابع اصلی آهن در نظر گرفته می شوند.

بیشتر بخوانید:  بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست؟

 تغذیه ی مادران باردار - شادابی و سلامتی

3 ) پروتئین :

برای بهبود تغذیه باید مادران باردار در دوران بارداری 5 گروه غذایی میوه ها، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و غلات کامل را مصرف کنند. پروتئین بیشتری طی دوران بارداری لازم است و به عنوان یک ماده سازنده در نظر گرفته می شود چرا که به ساخته شدن اندام های مهم در بدن کودک مثل قلب و مغز کمک می کند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، نخود، لوبیا، تخم مرغ و مغزها سرشار از پروتئین هستند. تغذیه مادران باردار به ویژه در سه ماهه دوم و سوم باید روی میوه ها و سبزیجات تمرکز داشته باشد. این خوراکی های رنگارنگ کالری کمی دارند و منابعی غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند.

 تغذیه ی مادران باردار - شادابی و سلامتی

مادران باردار باید از کافئین، ماهی هایی غیر از سالمون و ساردین آن هم به مقدار کم در هفته، الکل و غذاها و نوشیدنی هایی که پاستوریزه نیستند، تخم مرغ نیم پز و گوشت نپخته پرهیز کنند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه