8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

written by بانوی شهر 14 اردیبهشت 1397
8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

همه ما در زندگی با برخی از ترسها و ناامنی‌ها مواجه هستیم. اما، نداشتن اعتماد به نفس بسیار بدتر از تمام اینهاست. دلایل متعددی برای عدم اعتماد به نفس در شخص وجود دارد. یکی از دلایل احتمالی اینست که ما برای کشف پتانسیل‌های خود و خطرپذیری در جوانی هیچ انگیزه‌ای نداریم. دلایل هرچه باشند، خبر خوب اینست که عادتهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند در تقویت اعتماد به نفس و خوشحالی بیشتر به ما کمک کنند. بانوی شهر تعدادی از این عادتها را برای شما بازگو می کند.

  • بدانید و باور کنید که شما یک انسان زیبا هستید

هرکاری که بتوانیم در این زمینه انجام دهیم، اعتماد به نفس ما را بالا می‌برد. اگر این حقیقت را نپذیرید، هر کلک یا روش دیگری را نیز بکار ببرید، همچنان ترسو و بی‌اراده باقی خواهید ماند. در مقابل، کسب اعتماد به نفس برای شما آسانتر خواهد بود اگر در درجه اول، باور کنید که زیبا و جذاب هستید. پیدا کردن این باور بدان معنا نیست که خود را فریب دهید. بلکه بدان معناست که اطمینان داشته باشید که شما موجودی منحصربه فرد هستید که می‌توانید به روش متمایز خود در جامعه ظاهر شوید و سهم خود را ایفا کنید.

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

  • همیشه با لباسهای زیبا خانه را ترک کنید

یک بار از یکی از هنرپیشه‌های مشهور شنیدم که هرگز خانه را بدون پوشیدن بهترین لباسهایش ترک نمی‌کند. چون هرگز نمی‌داند که آن روز در خیابان یا سر کار با چه کسی برخورد خواهد کرد. به همین ترتیب، من نیز فکر می‌کنم یکی از کلیدهای تقویت اعتماد به نفس پوشیدن بهترین لباسها هنگام ترک خانه است. پوشیدن لباسهای زیبا و برازنده و تراشیدن ریش و زدن عطر و ادکلن احساسی متفاوت و شگفت‌انگیز را در شما نسبت به خود خلق خواهد کرد.

  • پوسچر (وضعیت بدنی) خود را بررسی کنید

پوسچر یا وضعیت بدنی شما هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن تأثیری عظیم بر اعتماد به نفس شما دارد. شل و ول و تکیده بودن، نه تنها تأثیری منفی بر سلامتی دارد، بلکه بر اخلاق و نگرش شما نسبت به خود نیز تأثیر دارد. بر اساس مطالعات، پوسچر بد، شما را ناراحت و مضطرب خواهد کرد. ترس و ناراحتی می‌تواند به احساس ناامنی منتهی شود که مخرب اعتماد به نفس است. به همین دلیل، درست نشستن، درست راه رفتن و درست ایستادن را تبدیل به یک عادت برای خود کنید. به این معنا که چانه همیشه بالا، سینه بیرون، شانه‌ها و پشت صاف و شکم داخل باشد.

  • توانایی‌های خود را افزایش دهید

ارتقا توانایی‌های فردی و حرفه‌ای یک روش عالی برای افزایش اعتماد به نفس است. اینکار را می‌توانید با پیدا کردن فرصتهایی برای یادگیری و پیشرفت بیشتر انجام دهید.  برای مثال، اگر می‌خواهید یک عکاس توانا باشید، می‌توانید تکنیک‌های عکاسی را مطالعه و تمرین کنید. نیازی نیست یکباره تکنیک‌های پیشرفته را یاد بگیرید. اینکار را مرحله به مرحله انجام دهید. یادگرفتن مهارتهای جدید با هم شما را سردرگم خواهد کرد و اعتماد به نفس خود را نیز کم میکند.

  • همیشه دنبال اهداف دست‌یافتنی باشید

این نکته تا حدودی با نکته قبلی در ارتباط است. اغلب اوقات، افراد به دنبال اهداف دست نیافتنی هستند و در آخر تنها ناامیدی است که نصیبشان می‌شود. بجای اینکار، سعی کنید به دنبال اهداف  دست‌یافتنی‌تر باشید. بار دیگر، کلید موفقیت در رسیدن به اهداف، مرحله‌ به مرحله پیش رفتن است. آنچه مهم است، پیشرفت مستمر است، نه مقدار آن. در نهایت، اعتماد و اطمینان بیشتری به خود خواهید داشت و قادر به انجام کارهای بیشتر خواهید بود.

  • داوطلب شوید

برای تقویت اعتماد به نفس در خود،  چه راهی بهتر از قرار گرفتن در خط مقدم است. اگر می‌خواهید در برخورد با دیگر افراد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، داوطلب شدن یک راه خوب است؛ چراکه یک فرصت مناسب است برای آشنا شدن با افرادی که سوابق و تخصصهای مختلف دارند. نه تنها احساس خجالت را در شما از بین می‌برد، بلکه فرصتیست برای شما تا یک تجربه مفید کسب کنید و با این کار احساس خوبی به شما دست خواهد داد.

  • ورزش کنید

گذران مدت زمانی در باشگاه سه الی چهار بار در هفته برای پیدا کردن یک احساس خوب و ظاهر زیبا کافیست. یقیناً افرادی که ورزش می‌کنند، از افرادی که با ورزش میانه‌ای ندارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند، چون ظاهر بهتری دارند. گذشته از این، ورزش ترشح اندورفین مغز – که یک ماده شمیایی «احساس خوب» دهنده است – را افزایش می‌دهد.

  • فکر و عملتان مثبت باشد

افکار شما تأثیر بزرگی بر احساس شما دارند. وقتی ذهن شما مدام پراز افکار منفی است، همیشه  و به همه چیز اعتراض دارید. از طرفی، افکار منفی ترس را به قلب شما القا خواهند کرد و اعتماد به نفس شما را درو خواهند کرد. ذهن بسیار قدرتمند است و آنچه روی آن تمرکز دارید، نه تنها عواطف، بلکه موقعیت های شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل، دانستن چگونگی کنترل افکار بسیار حیاتی است. به خود بیاموزید که چگونه افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید و به زبان خود بیاموزید که به جای نفرین، دعا کند. هرچه بیشتر این تکنیک‌ها را عملی کنید، اعتماد به نفس شما بالاتر خواهد رفت.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه