حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید

written by کیانا میرحقانی 27 خرداد 1396
حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید

هرچقدر هم عاشق بچه هایتان باشید، گاهی اوقات اعصابتان را خرد می کنند. بچه ها گاهی عبوس و دم دمی مزاج هستند، یا با نمره های بد و شکایت های ناظم و مدیر مدرسه به خانه می آیند. بچه ها در هر سنی که باشند، روش درست و همچنین روش های غلطی برای ارتباط برقرار کردن با آن ها وجود خواهد داشت. گاهی والدین بدون توجه به تاثیر مخرب حرف هایشان، با بچه ها صحبت می کنند.

همواره سعی کنید خودتان را جای بچه ها بگذارید. آن ها چطور فکر می کنند؟ چه می بینند؟ چه می شنوند؟

حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید - شادابی وسلامتی

بعضی از جملات و عبارات هستند که در هر شرایطی هم که باشید نباید به بچه هایتان بگویید. در این مقاله این جمله ها را بخوانید و دلیل مخرب بودن آن ها را بفهمید.

1 ) نیش و طعنه نزنید. مسخره نکنید

حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید - شادابی وسلامتی

شاید خیلی از ما برای بذله گویی و خنداندن دیگران از نیش و طعنه های دوستانه استفاده کنیم. اما بچه ها مثل دوستان شما نیستند. گاهی والدین سعی می کنند بامزه باشند و آن ها را بخندانند، اما بچه ها در پشت مسخره شدن ها نیش های جدی و دردناک می بینند.

وقت حرف زدن با کودکانتان همواره در یاد داشته باشید که آن ها نسبت به حرف های شما بسیار آسیب پذیر هستند. مسخره کردن بچه ها، برایشان در حکم انتقاد شدن است و آن ها را ناراحت و خجالت زده می کند.

2 ) ” داری دیوونم میکنی “

حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید - شادابی وسلامتی

شاید هیچ کس در دنیا نباشد که این جمله را به کار نبرد، اما وقتی این جمله از زبان والدین به کودک زده می شود می تواند بسیار مخرب باشد. بچه ها هرگز نمی خواهند مایه ی مزاحمت و ناراحتی والدین باشند. حتی وقتی که به حرفتان گوش نمی دهند و اذیتتان می کنند، خیلی مهم است که این را چگونه به آن ها می گویید. مثلا وقتی به بچه ها بگویید ” من عاشق تو هستم ولی الان به خاطر رفتارت تورا دوست ندارم” بچه ها این را اینطور می شنوند: ” من دوستت ندارم و از تو خوشم نمی آید! ”

بچه ها احترام گذاشتن و ارزش دادن به خودشان را از والدین یاد می گیرند. بنابراین گرفتن حس بی اهمیتی و بی ارزشی از والدین لطمات طولانی مدتی به شخصیت آن ها خواهد زد.

3 ) نظر دادن در مورد وزن کودکان

حرف هایی که هرگز نباید به کودکتان بزنید - شادابی وسلامتی

شاید یکی از رایج ترین مسائل روزگار ما، مسئله ی تصویر بدنی باشد. ما می توانیم از فیلم ها و تبلیغات برای به وجود آوردن یک تصویر نا درست از “بدن ایده آل” شاکی باشیم؛ اما هرگز نباید نقش خودمان در ایجاد این تصویر در ذهن کودکان را کمرنگ بشماریم.

هرگز به کودکی که اضافه وزن دارد نگویید” تو چاق هستی “، چرا که او می شنود : ” تو زشت هستی” !

تحقیقات نشان می دهد به خصوص در مورد دختران این مسئله بسیار مهم است. 40 تا 60 درصد دختران بین 6 تا 12 سال به وزن و شکل بدنشان اهمیت می دهند و در مورد چاق نشدن نگران هستند.

برای اینکه فرزندتان را به سمت لاغر شدن سوق دهید، روی اضافه وزن او تمرکز نکنید. بلکه او را تشویق به کسب قدرت بدنی بیشتر، ورزش کردن و تحرک کنید. وقتی شما تمرکزتان را روی ظاهر کودکان می گذارید، نه تنها تصور آن ها از خودشان را خراب می کنید، بلکه این پیغام نادرست را به آن ها می رسانید که امور ظاهری مهم تر از رشد و پرورش دادن ابعاد درونی و شخصیتی مثل مهربانی، فهم و مسئولیت پذیری است.

در نظر داشته باشید هر حرفی که از دهان شما خارج می شود برای فرزندتان نقش راهنما را ایفا می کند. هرگز از تاثیر کلمات در تربیت و رشد مغزی و فکری کودکان غافل نشوید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه