با حس های درونی چگونه کنار بیاییم؟

written by بانوی شهر 21 آبان 1395
حس های درونی چگونه کنار بیاییم؟

حس های درونی - سبک زندگی

بیشتر ما انیمیشن Inside Out یا ” درون برون ” را دیده ایم، داستانی در مورد رایلی یازده ساله که به علت تغییر اجباری محل زندگی اش دچار بحران شده است. اما نکته مهم این فیلم به تصویر کشیدن پنج حس درونی مهم رایلی است : لذت، انزجار، ترس، خشم و غم

این حس ها هر کدام کاراکتر خاص خودشان را دارند و داستان فیلم تلاش و تکاپوی این پنج حس در برقراری تعادل در زندگی رایلی است. لذت یا شادی، بازیگر اصلی است که قرار است رایلی را شاد نگه دارد. انزجار مسئول حفظ سلامت و روابط اجتماعی است. ترس او را از خطرات در امان می دارد. خشم مراقب است افراد رابطه درستی با رایلی داشته باشند و اما غم، همه و حتی خودش از کارکردش بی اطلاع هستند و او را یک حس خرابکار می دانند.

حس های درونی - سبک زندگی

ما چطور؟ چقدر با احساسات و نحوه کارکردشان آشنایی داریم؟ چقدر احساسات خود و اطرافیانمان را میشناسیم و در برابر آنها بازخورد درستی از خود نشان می دهیم؟

معمولاً اکثر ما هم غم را احساسی به درد نخور و دخترانه! می دانیم. به محض اینکه کودکی گریه می کند، مخصوصا اگر پسر باشد به او توپ و تشر می رویم که: ” باز گریه کردی؟” چرامثل پیرزن ها غصه می خوری؟” جوری که حتی کودک اسم درست حسش را نمی داند، چه برسد به اینکه در موردش صحبت کند یا خدای نکرده آن را مدیریت کند.

روی توانایی افراد برای بیان احساسات و رویارویی درست با آنها باید از کودکی کارکرد در آموزش کودک – حتی زیر یکسال –  که معمولاً با بازی صورت می گیرد وقتی کودک می خندد مادر یا مربی با صدای بلند می گوید : “به به، چه خوشحال است.” یا زمانی که گریه می‌کند نام ” ناراحتی ” به زبان آورده شود و همینطور باقی احساسات. کودکی که توانایی نام گذاری سریع احساساتش را داشته باشد، در مدیریت آنها نسبت به دیگران موفق تر است و در بزرگسالی هم همراه با رشد بدنی و عقلی، مهارت های زندگی اش هم افزایش می‌یابد. افرادی که در کودکی سعادت این را داشته اند که احساسات خود را درست بشناسند و ابراز کنند، در بزرگسالی افرادی صمیمی تر و قابل اعتمادتری هستند.

بیشتر بخوانید:  چگونه عادت سالم غذا خوردن را به بچه ها یاد دهیم؟

اما به خاطر داشته باشیم که غم و ناراحتی به همان اندازه که از نظر ما ناپسند است، برای تداوم زندگی و حفظ همبستگی بین افراد جامعه موثر است. برای متعادل نگه داشتن زندگی نیاز داریم که حس های درونی را در کنار هم و کنترل شده نگه داریم، همانطور که نمونه اش را در این انیمیشن بی نظیر دیدیم.

به دوستانی که ندیده اند توصیه می کنم ببینید.حتماً لذت می برید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه