5 راه برای خنک ماندن در گرمای طاقت فرسا

written by بانوی شهر 30 خرداد 1396
5 راه برای خنک ماندن در گرمای طاقت فرسا

وقتی هوا خیلی گرم می شود، ماندن در خانه زیر کولر و تماشای تلویزیون تا رسیدن فصل پاییز گزینه مناسبی نیست!

1 ) به شکل راهبردی خنک شوید

احتمالاً نقاط مربوط به نبض­تان را می شناسید (سمت داخل مچ و نزدیک شریان در گردن) جاهایی که رگ های خونی به سطح پوست نزدیک تر هستند. قرار دادن یک کمپرس سرد یا یک حوله خنک و مرطوب (هرچیزی که خنک تر از دمای هوا باشد) روی آن نقاط باعث کاهش دمای خون می ­شود. سپس، خون در قسمت های دیگر بدن به جریان می افتد و بدن را خنک می کند.

روی پاها نیز از دیگر نقاط نبض دار هستند که کمتر شناخته شده اند. البته وقتی که بیرون هستید و کفش به پا دارید به این نقاط دسترسی ندارید، اما اگر در یک شب گرم تابستانی در رختخواب هستید، ملحفه را از روی خود کنار بزنید تا خنک شوید. از لوسیون بدن استفاده نکنید. لوسیون سدی ایجاد می کند که گرمای بدن را به دام می اندازد. در عوض می توانید از ژل یا مرطوب کنندۀ اسپری استفاده کنید، زیرا به سرعت از روی پوست تبخیر شده و حرارت را کاهش می دهند. بهتر است از ژل نعنایی یا ژل ساخته شده از روغن نعناع استفاده کنید که احساس خنکی بیشتری روی پوست ایجاد می کند.

2 ) هندوانه بخورید

وقتی هوا گرم است، هندوانه واقعا میوه ای بی نظیر خواهد بود. همه میوه ها و سبزی ها دارای آب هستند که به آبرسانی به بدن کمک می کنند و همچنین دارای فیبر هستند که در هنگام عبور از روده آب را جذب کرده و سپس زمانی که بدن به آب نیاز دارد کم کم آن را آزاد می کند. این مانند یک ذخیره اضافی از مایعات است که بدن می تواند برای خنک ماندن از آن استفاده کند. اما هندوانه دارای آب و فیبر زیادی است. به همین دلیل، هندوانه در تابستان یکی از انتخاب های خوب است.

3 ) به بدن نمک رسانی کنید

اگر در تابستان ورزش می کنید حواستان به کم شدن نمک به دلیل تعرق باشد. کاهش سدیم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. بنابراین باید کمبود آن در بدن جبران شود. یک اسنک شور می تواند این کار را بکند، چوب شور، کراکر شور و در کل چیزهایی که می تواند مقدار سدیم را در بدن افزایش داده و منجر به افزایش نوشیدن آب شود. نمک زدن به هندوانه در بین متخصصین تغذیه ورزشی رواج یافته است این یک طعم منحصربفرد و شور شیرین است. متخصصین تغذیه ورزشی از هندوانه نمکی به عنوان یک اسنک جهت ریکاوری استفاده می کنند زیرا آب و نمک از دست رفته از طریق تعریق را جبران می کند. شما به سدیم نیاز دارید تا آب را در ماهیچه هایتان نگه دارد.

4 ) لباس آستین بلند بپوشید

جالب است که بدانید پوشیدن شلوار و لباس آستین دار به جای شلوارک و تاپ شما را خنک تر نگه می دارد. لباس های گشاد با رنگ روشن اشعه آفتاب را منعکس کرده و مانع از گرم شدن پوست می شوند. ازپارچه نخی یا کتانی استفاده کنید که هم خوب نفس می کشد و هم رطوبت را حفظ می کند (برخلاف پارچه های مصنوعی که زود خشک می شوند). نخ و کتان عرق را نزدیک به بدن نگه می دارند و با تبخیر عرق، بدن نیز خنک می شود. تبخیر یک راه بسیار ارزان و موثر برای خنک شدن است. اگر هوا خشک و داغ باشد این مسئله اهمیت بالایی دارد. اما شاید برای جاهای مرطوب کمکی نکند.

5 )  یک نسیم بیابید یا نسیمی بسازید.

حتی روزی که دمای هوا 38 درجه سانتی گراد باشد، در صورتی که نسیمی بوزد هوا خیلی هم بد به نظر نمی رسد. می توانید یک پنکه باتری دار کوچک و قابل حمل با خود داشته باشید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات مخصوصا هنگامی که زیر اشعه آفتاب هستید، کافی نیست. باید قبل از رفتن به بدن آبرسانی کنید. در وعده صبحانه به جای قهوه، مقدار زیادی آب بنوشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه