خواص بی نظیر انگور

written by بانوی شهر 22 دی 1396
خواص بی نظیر انگور

انگورها میوه‌های قابل خوردن بدست آمده از درخت تاک و از گذشته تاکنون، این میوه برای اهداف پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. انگور در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، تورم ناشی از زخم، حملات قلبی، و سکته بسیار مفید است. این میوه حاوی مینرال هایی مانند فیبر، آهن، پتاسیم، و آنتی‌اکسیدان های مختلف است.

فواید سلامت زای انگور :

  • انگور حاوی رزوراترول است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

انگور حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان های طبیعی است که در حفاظت و پشتیبانی از بدن در برابر آسیب‌های غیرضروری در اثر نقص سیستم ایمنی مفید هستند. آسیب رسیدن به سیستم ایمنی می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های متعدد از جمله، بیماری‌های کبدی و سرطان آسیب‌پذیر کند. تحقیقات متعدد نشان داده است که رزوراترول همراه با ویتامین D موجود در انگور، دارای تاثیرات مثبت برعملکرد سیستم ایمنی بدن است. رزوراترول عفونت‌های باکتریایی و التهاب را به حداقل رسانده و از بدن در برابر دیگر بیماری‌ها محافظت می‌کند. یکی از بهترین منابع رزوراترول آب انگور است.

  • مصرف منظم انگور، خطر بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد

انگور حاوی پلی فنول های مغذی است که سلامت قلبی عروقی بدن را تقویت می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که انگور مصرف می‌کنند، کمتر از آترواسکلروز، که به وجود آورنده بیماری‌های قلبی است، رنج می‌برند. بر اساس  یکی از نظریات، پلی فنول های بدست آمده از انگور، اکسیداسیون LDL را ، که مقدمه آترواسکلروز است، مهار می‌کند.

  • آب انگور مانع از ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود

مصرف منظم آب انگور، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را، که در اثر بالا رفتن سطح گلوکز در بدن ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. بالا رفتن گلوکز خون غالبا به دلیل عادتهای بد غذایی، کمبود ورزش، و بالا بودن کلسترول پدید می‌آید. به عبارت دیگر، انگور، مقدار گلوکز بدن را نیز تنظیم می‌کند.

  • انگور سرشار از ویتامین K است

انگور به رفع کمبود ویتامین K، که برای تقویت استخوان، دندان، و ماهیچه‌ها، مفید است، کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم انگور تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد.

  • انگور حاوی فلاونوئید است که تخریب سلولی ناشی از تابش اشعه‌های ماورا بنفش را کاهش می‌دهد.

مصرف مرتب انگور از میزان تخریب پوست  که عمدتا در اثر پرتوهای مضر UV ایجاد می‌شود، می‌کاهد. قرار گرفتن‌های طولانی مدت در معرض پرتوهای ماورا بنفش به سرطان پوست منجر می‌شود. انگور حاوی فلاونوئید است که در درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان پوست بسیار مفید است.

  • انگور فشار خون را تنظیم می‌کند

یک رژیم غذایی سرشار از انگور، خطر بالا رفتن فشار خون را کاهش می‌دهد. چرا که، انگور توانایی بدن برای مبارزه با فشار خون را، به ویژه در بزرگسالان که خطر ابتلا به فشار خون بالا در آنها بیشتر است، بالا می‌برد.

  • انگور می‌تواند سلول های مخرب سرطانی را از بین ببرد

انگور به واسطه دارا بودن ترکیباتی که با شکل‌گیری سلولهای سرطانی مبارزه می‌کنند، یک میوه ضد سرطان به شمار می‌آید. برخی از متخصصان سلامت، انگور را به دلیل نقشی که در پیشگیری از تکثیر سلولهای سرطانی در بدن ایفا می‌کنند، ضد سرطان دانسته‌اند. وقتی درمان با مصرف منظم انگور ترکیب می‌شود، فواید ضد سرطانی و ضد التهابی فراوانی برای بیمار به دنبال دارد.

  • انگور حاوی فیبرهای رژیمی و ترکیبات بالقوه‌ای است که یبوست را کاهش می‌دهد

فیبرهای رژیمی و دیگر مواد مغذّی موجود در انگور در ریشه کن کردن یبوست و غلبه بر آن به کمک بدن می‌آید. انگور همچنین سرشار از فیبر غیرقابل حل است؛ بدین معنی که هنگام عبور از مسیر گوارش، غیر فعال باقی می‌ماند و تشکیل و دفع مدفوع سالم را تقویت می‌کند.

  • پلی فنول های مختلف در انگور استرس اکسیداتیو را به حداقل می‌رسانند

استرس اکسیداتیو در اثر فاکتورهای متعددی ایجاد می‌شود که در این میان می‌توان به التهاب، اختلالات مرتبط با افزایش سن، و فاکتورهای ژنتیکی اشاره کرد. انگور در درمان و کنترل این فاکتورها که استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهند، بسیار مؤثر عمل می‌کند. همچنین، خطر ابتلاء به اختلالات مرتبط با افزایش سن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • انگور فرایند پیری را کند می‌کند

آنتی اکسیدانهای موجود در انگور با رادیکال های آزاد که علائم پیری زود رس، از جمله چین‌ها و خطوط صورت، را سبب می‌شوند، مبارزه می‌کنند. علاوه براین، وارد کردن انگور در رژیم غذایی و استفاده موضعی از آب انگور، ظاهر پوست، مو و ناخن را زیباتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:  سوپر میوه های پاییزی عالی برای اضافه شدن به سفره ی امسال شما

موارد استفاده از انگور

انگور به واسطه اینکه سرشار از ویتامین‌های A،C، B6 و مینرالهایی مانند نمک است، در ارتقا سلامت کلی بدن بسیار مفید است. همچنین، حاوی پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، و سلنیوم است که برای بدن بسیار ضروری هستند.

فواید دیگر انگور : 

  • پیشگیری از آفتاب سوختگی
  • نرم کردن پوست
  • ترمیم زخم
  • تقویت رشد مو
  • آروماتراپی یا رایحه درمانی (به دلیل دارا بودن رایحه شیرین)

نگرانی‌هایی در رابطه با استفاده از انگور

یکی از نگرانی‌هایی که در رابطه با انگور وجود دارد اینست که این میوه باعث لخته شدن خون در برخی از افراد می‌شود. مصرف انگور ممکن است در صورت مواجه فرد با آسیب‌های منجر به خونریزی، احتمال خونریزی و زخمی شدن را بیشتر‌ کند. افرادی که با چنین مشکلاتی روبرو هستند باید با پزشک مشورت کنند. خانمهای باردار و شیرده لازمست قبل از استفاده از مکمل‌ها و داروهای حاوی انگور، با پزشکان متخصص مشورت نمایند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه