این مقاله شما را مجبور به خوردن یک تخم مرغ در روز خواهد کرد

written by بانوی شهر 1 بهمن 1395

مطالعات نشان داده است که خوردن یک تخم مرغ در روز، خطر مواجه با سکته را کاهش خواهد داد. در سکته یکی از رگ های خونی در مغز منفجر شده و یا یک لخته خون مانع از خون رسانی به مغز می شود. هر یک از انواع سکته، یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و بطور بالقوه کشنده است. سکته یکی از 10 علت اصلی مرگ در ایران است.

بر اساس مطالعاتی که بین سالهای 1982 تا 2015 در مؤسسه ان آربر در میشیگان انجام شده، میزان کاهش خطر ابتلا به سکته در اثر خوردن یک تخم مرغ در روز، 12 درصد است. بخشی از یک ارزیابی کلی نقش غذاهای دارای کلسترول بالا در سلامت عمومی بدن است.

در این مطالعه، هم بیماری عروق کرونر و هم سکته مورد بررسی قرار گرفتند. اگرچه مصرف یک تخم مرغ در روز تاثیری روی بیماری های قلبی و عروق کرونر نداشت، اما گزارشها حاکی از کاهش خطر ابتلا به سکته بود. متخصصان پزشکی و تغذیه در مورد علت این تاثیر کاملا مطمئن نیستند.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک نوع چربیست که بدن برای تولید هورمون و غشای سلولی از آن استفاده می کند. چندین نوع کلسترول وجود دارد، اما افراد عمدتاً به نوع LDL و HDL آن علاقه نشان می دهند.

از آنجا که بدن نمی تواند کلسترول را در خون حل کند، باید توسط موادی که لیپوپروتئین نام دارند و در کبد همراه با خود کلسترول تولید می شوند، انتقال داده شود. لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL مسئول انتقال بیشتر کلسترول بدن است. بنابراین، وقتی سطح آن نرمال است، خطری شما را تهدید نمی کند، اما می تواند به لایه داخلی شریان ها بچسبد و باعث ایجاد پلاک یا رسوب شود و فرد را در معرض تصلب شریان و بیماری های قلبی عروقی قرار دهد. سطوح بهینه کلسترول LDL، بین 100 الی 129 میلیون میلی گرم در هر دسی لیتر است.

بیشتر بخوانید:  بیماری عروق کرونر چیست؟

لیپوپروتئین پرچگالی یا HDL را کلسترول “خوب” در نظر می گیرند. خوب بودن لیپوپروتئین پرچگالی بدین جهت است که کلسترول LDL اضافی را پیدا کرده و به کبد انتقال می دهد که در آنجا می تواند دوباره فرآوری شده و یا دفع شود. پس کلسترول پرچگالی HDL فرد را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. سطوح بهینه کلسترول HDL 60mg /dl و بالاتر است. بهترین سطح برای کلسترول پایین تر از 200 mg /dl است.

 و اما تخم مرغ

خوردن یک تخم مرغ - شادابی و سلامتی

از دیدگاه متخصصان، یکی از دلایل کاهش خطر سکته در اثر مصرف تخم مرغ، اینست که زرده تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که بطور طبیعی باعث کاهش سطح کلسترول LDL و در عین حال، افزایش سطح ملکول های HDL می شود. تخم مرغ نه تنها به افزایش مقدار HDL در جریان خون کمک می کند، بلکه به خون امکان می دهد تا کار خود را موثرتر انجام دهد. تخم مرغ سرشار از کولین و دیگر ویتامین های سری B است و 100 درصد مقدار روزانه ویتامین های A ,D ,E و K را به فرد می دهند. ویتامین های A و E آنتی اکسیدن هستند و از آسیب رسانی رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کنند. این حفاظت سیستم قلبی عروقی را نیز در بر می گیرد.

با مطالعه این مقاله، افرادیکه از خوردن یک تخم مرغ در روز نگران بودند، با خیال راحت آن را میل کنند. یک تخم مرغ در روز نه تنها سطح کلسترول “بد” را بالا نمی برد، بلکه خطر ابتلا به ریسک را نیز کاهش می دهد.

مقالات مرتبط را بخوانید