دلایل خیانت در افراد متاهل چیست؟

written by ژاله نوذری 24 مهر 1399
خیانت در افراد متاهل

خیانت نشان دهنده بی تعهدی شریک زندگی است. زمانی که خیانت در افراد متاهل روی می دهد، احساس اعتماد و حمایت از بین می رود و در بین زوجین باعث نوعی آسیب عاطفی و صدمه به زندگی مشترک می شود. دکتر استنلی راچمن معتقد است که تاثیرات خیانت شریک زندگی (همسر) می تواند ویران کننده باشد. متأسفانه گاهاً خیانت در افراد متاهل به سادگی روی می دهد اما حل آن بسیار دشوار است، زیرا معمولاً این آسیب نیاز به یک دوره طولانی بهبودی دارد. اما خیانت چیست؟ چرا در افراد متاهل خیانت رو می دهد؟ دلایل این آسیب اجتماعی و خانوادگی چیست؟ بانوی شهر در این مقاله دلایل خیانت در افراد متاهل را بررسی می کند.

خیانت ها بر روی دو پایه ساختاری بنا شده اند:

  • فریب (عدم آشکار کردن نیازهای واقعی شما برای جلوگیری از اختلافات زناشویی)
  • آرزو کردن ارتباط عاطفی خارج از روابط زناشویی.

دلایل خیانت در افراد متاهل

فقدان محبت

کاهش رفتارهای محبت آمیز در بین زوجین، احساس روزمره گی و دلزدگی باعث می شود در افراد خلاء روانی ایجاد شود. برخی از افراد به جای مورد توجه قرار دادن همسرشان و یافتن راه های افزایش شور و هیجان در زندگی مشترک، برای پر کردن خلاء عاطفی خود به روابط پنهانی روی می آورند که اولین گام خیانت محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:  رایجترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه

خیانت در افراد متاهل

از دست دادن حس علاقه و مراقبت از یکدیگر

عشق یعنی دوست داشتن و دوست داشته شدن که سه مولفه صمیمیت، تعهد و میل جنسی را شامل می شود. اگر هریک از این مولفه ها در بین زوجین محو شود باعث کاهش علاقه می شود و گاهاً افراد برای کسب لذت عشق به خیانت روی می آورند.

عدم تفکیک نیازهای عاطفی و رابطه ای

اگر زوجین از نیازهای عاطفی، روانی و جنسی همدیگر اطلاع نداشته باشند موجب می شود رابطه آنها رو به سردی و گسستگی باشد.

خیانت در افراد متاهل

مسائل مربوط به سلامت جسمانی (مانند درد مزمن یا ناتوانی)

بروز برخی بیماری های جسمی باعث کاهش روابط زوجین شده و این مسئله بر کاهش احساس تعهد آنان تاثیر منفی می گذارد.

  • مسائل بهداشت روان شامل افسردگی، اضطراب، نگرانی مزمن، وسواس ها و اختلال مانیک (دو قطبی)
  • اعتیاد، از جمله اعتیاد قمار، مواد مخدر یا الکل

اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است که بر بنیان خانواده تاثیرات بسیار جدی و ناگواری دارد. پژوهش های جامعه شناسی و روان شناسی نشان دهنده تاثیر منفی اعتیاد بر روابط زناشویی، اختلافات خانوادگی، طلاق و خیانت است.

خیانت در افراد متاهل

مشکلات زناشویی طولانی مدت

اختلافات حاد خانوادگی به ویژه اگر در مدت طمان طولانی حل نشده باقی بماند، موجب کاهش صمیمت و تعهد در خانواده و در بین زوجین می شود که خود زمینه ساز بروز خیانت محسوب می شود.

پیامدهای خیانت در افراد متاهل

تاثیرات روانی- رفتاری 

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که خیانت با نوعی شوک عصبی، اضطراب، کاهش عزت نفس و عصبانیت همراه است. اغلب، مقابله با درد ناشی از خیانت آنقدر چالش برانگیز است که فرد باید به دنبال کمک های درمانی باشد تا در معرض افسردگی قرار نگیرد. در ازدواج، رفتارهای شریک زندگی بر احساسات، تصمیم ها و نگرش وی به زندگی تاثیر بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید:  10 راهکار عملی برای کنترل خشم

خیانت در افراد متاهل

مرگ ازدواج در اثر خیانت در افراد متاهل

طبق نظر روان شناسان هنگامی که خیانت در یک ازدواج روی می دهد، شریکی که خیانت کرده باعث ایجاد گزینه ای مبنی بر خاتمه و پایان رابطه می شود طبق تحقیقات حدود 69% ازدواج ها به دلیل یک اتافق ناخوشایند مانند خیانت به طلاق کشیده می شود. حتی اشکال دیگر خیانت زناشویی مانند دروغ گفتن نیز می تواند منجر به طلاق شود زیرا خیانت باعث می شود اعتماد به سخنان و اعمال شریک زندگی از دست برود. اگر خیانت بخشی از الگوی رفتاری فریبکارانه فرد باشد، احتمال پایداری ازدواج بسیار کم است.

احساسات و رفتارهای ناایمن

پس از خیانت، شخص آسیب دیده اغلب باید با احساس ناامنی بیش از حد کنار بیاید. به طور غیرقابل باوری او باید به همسرش اطمینان کند و احتمالاً دچار رفتارهای پارانویا گونه می شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه