5 تغییر کوچک برای بهبود سلامتی

written by لاوین قریشی 25 شهریور 1398
بهبود سلامتی

آیا شما هم تا به حال به این احساس رسیده اید که از سلامتی خود فرسنگ ها فاصله گرفته‌اید و یا تابه حال اندیشیده‌اید که برای بازیابی سلامت و داشتن سبک زندگی سالم به یک معجزه نیاز دارید؟ برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، نیازی نیست که برای کسب انرژی بیشتر، متعادل کردن هورمون های بدن و درمان بیماری‌های معده، سبک زندگی خود را به کلی دگرگون کنید. تغییرات کوچک می‌توانند تفاوت های اساسی در سلامتی و رفاه ایجاد کنند. در همین راستا، بیایید نگاهی به پنج تغییر به ظاهر کوچک و راحت بیاندازیم که در بهبود سلامتی تاثیرگذار هستند.

یک عادت صبحگاهی برای خود درست کنید

روز را با انجام یک کار ساده شروع کنید و بقیه‌ کارها را در وقت‌های بعدی کامل کنید. این کار می‌تواند زمزمه کردن یک آهنگ قدیمی یا شعر دوران کودک قبل از ترک خانه، یک تمرین کششی 5 دقیقه‌ای، خواندن فصلی از یک رمان و یا مرتب کردن تخت‌خواب باشد.

آیا می‌دانستید که مرتب کردن تخت خواب در صبح،  آسانترین عادت موفق در جهان است؟ چراکه یک واکنش زنجیره‌ای از دیگر عادت های مفید در طول روز را برمی‌انگیزد.

یک صبحانه پروتئین دار بخورید

5تغییر کوچک، برای داشتن زندگی سالم

کمتر از شش ساعت خواب در روز با التهاب مزمن درجه پایین، کاهش مقاومت انسولین، افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2، و بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD) در ارتباط است. اخیراً، یک مطالعه مقطعی نشان داده است که یک سوم افراد بزرگسال در شهرهای بزرگ کمتر از شش ساعت در شبانه روز می‌خوابند. پروتئین کامل یا زنجیره کامل آمینواسیدها مثل تخم مرغ یا شیک پروتئین، ترشحات شیمیایی مغز را افزایش داده و نه تنها خواب را بهتر می‌کنند، بلکه خلق و خوی افراد را نیز تغییر می‌دهند.

5تغییر کوچک، برای داشتن زندگی سالم

تمام اینها به خاطر یک آمینو اسید کوچک به نام تریپتوفان است که پیش‌نیاز ترشح سروتونین است. سروتونین هورمون حال خوب ماست و ما را در طول روز شاد و با انگیزه می‌کند. سپس، سروتونین به ملاتونین تبدیل می‌شود و به ما کمک می‌کند تا شبها راحت بخوابیم. بدون پروتئین کامل در شروع روز، این تغییر به وجود نمی‌آید و شما خسته و کسل به استقبال روز خواهید رفت.

برای بهبود سلامتی بیشتر آب بنوشید

5تغییر کوچک، برای داشتن زندگی سالم

70 درصد بدن ما را آب تشکیل داده و ابزار اصلی متابولیسم، گردش خون و دفع است. در حقیقت، تنها دو لیوان آب در روز خطر ابتلا به فشار خون بالا را به میزان 28 درصد کاهش می‌دهد. هیدراسیون کافی همچنین می‌تواند توان و انعطاف‌پذیری را از ما بگیرد و یا به ما بدهد. مصرف مایعات به اندازه کافی توانایی عضلات برای انقباض و استراحت، بازی ذهن و انعطاف پذیری عضلات را حفظ می‌کند و از عصبانیت شما در طول روز جلوگیری می‌کند.

مشکل اینجاست که بیشتر افراد فکر می‌کنند به اندازه کافی آب می‌نوشند. کمی عمیق‌تر به این موضوع فکر کنید تا حقیقت را دریابید. لیوان مورد علاقه خود، یا بطری آب نیم لیتری همراه داشته باشید تا ببینید در روز چند بار آنها را پر کنید.

برای بهبود سلامتی بایستید

در قسمت اعظمی از تاریخ تکاملی انسان، ما انسانها مجبور بودیم انرژی بدنی بیشتری را در روز برای پیدا کردن غذا، سرپناه، و اجتناب از خطرات برای زنده ماندن صرف کنیم. در آن زمان، فعالیتهای روزانه، ورزشها و حرکات طبیعی مورد نیاز بدن را تامین می‌کرد، و دیگر نیازی به ورزش های هر روزه نبود. اما امروزه، اوضاع ما بسیار متفاوت است. بسیاری از ما بیشتر روز را با نشستن پشت میز یا صندلی ماشین سپری می‌کنیم. با این حال، همه می‌دانیم که نشستن‌های زیاد با مشکلات متعددی ، از چاقی گرفته تا آرتروز و بیماری‌های قلبی – عروقی، در ارتباط است. نشستن بیش از دو ساعت در روز بدون یک استراحت کوچک، به میزان قابل ملاحظه‌ای سلامت بدن را تهدید می کند.

هر روز سم‌زدایی کنید

5تغییر کوچک، برای داشتن زندگی سالم

 بدن شگفت‌انگیز شما مدام در حال سم‌زدایی است و به آب میوه فانتزی و معجون گریپ‌فروت برای اینکار نیاز ندارد. با این وجود، روش برخورد ما با بدنمان و غذایی که می‌خوریم، می‌تواند در این فرایند به بدن کمک کند و یا بر بار سنگینی که کبد حمل می‌کند، بیافزاید. دو تغییر کوچک در روز می‌تواند کبد را در فرایند سم‌زدایی روزانه تقویت کند.

اول از همه، اسنک‌های شبانه را کنار بگذارید. چرخه بازسازی کبد بین ساعات 11شب تا 3 صبح صورت میگیرد. اگر بدن در این زمان مشغول هضم غذا باشد، فرایند سم‌زدایی به هم می‌خورد. شبها ساعت 10 بخوابید و سعی کنید بین شام و صبحانه 12 ساعت فاصله باشد.

دوم، به اسموتی صبحانه خود، آب روزانه، و یا سالاد مورد علاقه خود، زست لیمواضافه کنید. زست لیمو حاوی ماده‌ای مغذی به نام d-lemonene است که از آنزیم‌های آسان‌کننده سم‌زدایی بدن حمایت می‌کند. با استفاده از یک رنده ریز می‌توان به آسانی زست لیمو را تهیه کرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه