روشهای خانگی برای پیشگیری و رفع چربی مو

written by سمیرامیس نوروزی 25 اسفند 1396
روشهای خانگی برای پیشگیری و رفع چربی مو

موی چرب را می‌‌توان با پوست چرب مقایسه کرد که هر دو می‌توانند چالش‌آفرین باشند. بانوانی که موهای چرب دارند از سختی‌های تلاش برای کم کردن چربی مو به خوبی آگاهند. اگر فکر می‌کنید که موی شما بسیار چرب است، 13 روش پیشنهادی بانوی شهر را دنبال کنید تا موها را تحت کنترل درآورید.

  • از شامپوهای خشک استفاده کنید

شامپوهای خشک چربی را از ریشه مو جذب کرده و موها را خشک‌تر می‌کنند. علاوه‌براین، شامپوی خشک بر حجم مو می‌افزاید و بوی مو را که ناشی از تولید بیش از اندازه چربی است، جذب می‌کند. از طرفی، می‌توانید به شامپوهای خشک پودر بچه نیز اضافه کنید. اگر موی شما خیلی سیاه است و اضافه کردن پودر بچه به شامپو آن را سفید می‌کند، پودر بچه را با کاکائو ترکیب کنید. بعد از شستن، توصیه می‌شود که از حالت دهنده استفاده نکنید. با این حال، اگر مجبور به استفاده از حالت دهنده هستید، آن را به ریشه مو بزنید و مانع از تماس آن با سر مو شوید.

  • از الکل و سرکه سیر استفاده کنید

هر مایعی که الکل داشته باشد، خاصیت خشک کنندگی دارد و باعث رفع چربی مو می‌شود. هرچه مقدار الکل در آن بیشتر باشد، خاصیت خشک‌کنندگی آن بالاتر است. یک لیوان کامل الکل را با چند لیوان آب ترکیب کنید و موهایتان را با آن بشویید. یکی دیگر از درمانهای خانگی، یک ظرف کامل آب و یک چهارم پیمانه سرکه سیب، و یا ریختن سرکه در یک اسپری  و استفاده آن روی سر و سپس، شستن با آب گرم است.

  • موها را کمتر بشویید

این توصیه ممکن است غیرعادی به نظر بیاید، اما کار درست همین است. اگر پوست سر را مدام چربی زدایی کنید، بدن، چربی را سریعتر جایگزین می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد چربی بیشتر در مدت زمان کوتاهتر می‌شود.

  • به موهای خود دست نکشید

اگر عادت دارید به موهای خود دست بکشید، باید آن را ترک کنید. هرچه تماس دست با مو بیشتر شود، پوست سر چربی بیشتری تولید می‌کند. به موهایتان سنجاق بزنید تا از وسوسه شدن و دست کشیدن داخل آن دست بردارید.

  • موها را صاف نکنید

هر چه مو به پوست سر نزدیک تر باشد، چرب‌تر خواهد بود. توصیه می‌شود موهای خود را حالت دار بگذارید تا از تماس مستقیم با پوست سر دور بمانند و ریشه‌ها نیز حجم بیشتری پیدا می‌کنند.

  • در شانه کردن موها میانه‌رو باشید

برای رفع چربی مو، از شانه کردن خیلی کم و یا خیلی زیاد موها اجتناب کنید؛ چراکه هر دو اثرات معکوسی دارند. اگر موها را خیلی کم شانه کنید، چربی‌های طبیعی به درستی پخش نمی‌شوند و روی پوست سر جمع می‌شوند. روی دیگر سکه اینست که اگر موها را بیش از حد شانه کنید، تولید چربی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، لازمست یک تعادل سالم را برای شانه کردن مو ایجاد کنید.

  • غذاهای سالم بخورید

رژیم غذایی سالم تأثیر بسزایی روی پوست دارد و به همین ترتیب، می‌تواند مو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید چربی موی خود را کاهش دهید، سبزیجات و میوه‌جات زیاد مصرف کنید و از مصرف غذاهای سرخ شده، شکر، و محصولات لبنی که تولید سبوم را افزایش می‌دهند، خودداری کنید.

  • از شانه‌های دندان درشت استفاده کنید

استفاده از شانه‌های معمولی باعث پخش چربی مو می‌شود. اما، شانه‌هایی که دندانهای درشت دارند مانع پخش چربی می‌شوند. توصیه می‌شود از برس‌های ساخته شده از موی گراز، که از تولید چربی روی پوست سر جلوگیری می‌کنند، استفاده کنید.

  • ماسک کنترل چربی مو

با استفاده از یک ماسک خانگی می‌توانید چربی را تحت کنترل خود در بیاورید. ماسک های آلوئه‌ورا، تخم مرغ یا حنا چربی مو را رفع می‌کنند. تمام این ماسکها تولید چربی را متعادل کرده  و به مو حجم و درخشندگی داده، سلامت آن را حفظ می‌کنند. اگر از درمانهای گیاهی یا ساخته دست خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود آنها را به نوبت بکار ببرید تا در نهایت بتوانید درمان مؤثرتر را انتخاب کنید.

  • شستن مو با عرقیات گیاهی

شستن مو با استفاده از عرقیجات گیاهی برای کسانی که در آب و هوای شرجی زندگی می‌کنند، بسیار مفید است. اگر محل زندگی شما مرطوب است، می‌توانید استفاده شامپو را کنار بگذارید و از عرقیات گیاهی، که پوست و مو را تغذیه می‌کنند، برای شستن مو استفاده کنید. همچنین، اگر از گیاهان مناسب استفاده کنید، چربی مو را می‌توانید کنترل کنید و بر درخشندگی، حجم و زیبایی آن بیافزایید.

  • سر را با آب سرد بشویید

برای رفع چربی مو بعد از استفاده از شامپوهای خشک، از آب سرد برای شستن آن استفاده کنید. آب داغ غدد چربی را تحریک می‌کند، درحالیکه آب سرد مانع از تولید چربی بیشتر می‌شود. همچنین، آب سرد کوتیکول مو را نیز تقویت می‌نماید.

چربی مو - شادابی و سلامتی

  • بگذارید مو بصورت طبیعی خشک شود

خشک کردن مو بصورت طبیعی بدین معناست که گرما باید در کمترین حد خود باشد. هوای گرم تولید شده توسط سشوار، تولید چربی مو را تحریک می‌کند.

  • انتخاب خردمندانه محصولات

همیشه از محصولاتی که مو را براق می‌کنند اجتناب کنید. خاصیت براق‌کنندگی بدان معناست که محصول با استفاده از روغن تقویت شده است. بجای آن، محصولاتی را انتخاب کنید که خواص حجم‌دهندگی دارند. این محصولات روغن کمتری دارند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه