روش های دفع سنگ کلیه را بشناسید

written by ویدا نورمحمدیان 30 آبان 1397
روش های دفع سنگ کلیه

شاید شما یا یکی از اطرافیانتان مشکل سنگ کلیه داشته اید و برایتان این سوال پیش آمده چه چیز موجب این بیماری می شود و چطور می توان از آن پیشگیری یا آن را درمان کرد. بانوی شهر روش هایی را برای دفع سنگ کلیه معرفی می کند.

در ابتدا باید بدانیم سنگ کلیه چیست؟ سنگ کلیه زمانی بوجود می آید که میزان مواد خاص مثل کلسیم، اگزالات و اسید اوریک در کلیه زیاد شده و کریستال هایی را شکل می دهد. به مرور زمان این کریستال ها بزرگ تر شده و به ” سنگ کلیه ” تبدیل می شوند. تقریبا 80 الی 85 درصد سنگ کلیه ها از کلسیم ایجاد شده اند و سایر آنها اسید اوریک هستند که در بدن اشخاصی که سطح pH ادرارشان پایین است شکل می گیرد.

علائم سنگ کلیه کدامند؟

سنگ تا زمانی که در کلیه حرکت نکند یا به مجاری ادرار و مثانه وارد نشود علائمی از خودش نشان نمی دهد. اما پس از آن شما ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

  • درد در پهلو و پشت یا پایین دنده ها، این درد ممکن است به قدری شدید شود که به کشاله رانها نیز کشیده شود.
  • درد هنگام ادرار
  • وجود خون به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه ای در ادرار
  • بوی بد ادرار
  • حالت تهوع
  • تکرر ادرار
  • در صورت وجود عفونت ، تب و لرز
  • ادرار کم با تعداد دفعات زیاد

با مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، بخصوص اگر تب و لرز را تجربه کردید، که ممکن است در اثر عفونت بوجود آمده باشد.

اگر سنگ کلیه نیاز به عمل جراحی نداشته باشد، دفع آن چند هفته یا چند ماه، بسته به سایز، طول می کشد. در این صورت پزشک به شما داروهایی برای کنترل درد و کمک به دفع سنگ کلیه تجویز می کند. در کنار این داروها شما می توانید با این روش های خانگی به دفع سنگ کلیه کمک کنید.

روش های خانگی دفع سنگ کلیه

نوشیدن آب فراوان اولین راه دفع سنگ کلیه است و همچنین از بوجود آمدن دوباره آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر متوجه شدید که سنگ کلیه دارید، در طول روز به جای 8 لیوان، 12 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب فراوان در رنگ ادرار شما نیز تاثیر می گذارد. اگر رنگ ادرار روشن و بیرنگ بود یعنی کلیه های سالمی دارید اما اگر رنگ آن تیره یا زرد باشد نشانه کم آبی بدن یا وجود مشکلات کلیوی است.

 دفع سنگ کلیه - شادابی و سلامتی

مایعات برای دفع سنگ کلیه مفید هستند. بعد از آب، مهم ترین آنها آب لیمو است. بهتر است از لیموی طبیعی و آب آن کمک بگیرید. مقداری آب لیموی تازه را در آب بریزید و بنوشید. لیمو می تواند به کوچک شدن سایز سنگ کلیه کمک کند و در نتیجه سنگ زودتر دفع می شود.

 دفع سنگ کلیه - شادابی و سلامتی

ریحان دارای استیک اسید است که کمک می کند سنگ کلیه کوچک شده یا بشکند و دفع آن آسان شود. ریحان همچنین به کاهش درد نیز کمک می کند و علاوه بر اینها سطح اسید اوریک را کاهش داده و ریسک بوجود آمد سنگ کلیه در آینده را نیز کم می کند.

با برگ ریحان چای درست کنید و روزانه چند فنجان بنوشید. اگر در فصل گرم هستید و نوشیدنی سرد ترجیح می دهید می توانید با استفاده از ریحان اسموتی درست کنید. اگرچه ریحان خاصیت درمانی دارد اما نباید آن را بیش از شش هفته متوالی مصرف کنید چرا که ممکن است فشار و قند خون را پایین بیاورد.

 دفع سنگ کلیه - شادابی و سلامتی

سرکه سیب دارای اسید سیتریک است که باعث انحلال سنگ کلیه می شود. سرکه سیب همچنین از شکل گیری مجدد سنگ کلیه جلوگیری می کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید و هرروز بنوشید. هرگز بیش از این مقدار در روز سرکه سیب مصرف نکنید چرا که پتاسیم بدن را کاهش می دهد و ممکن است با مشکلات دیگری روبه رو شوید.

 دفع سنگ کلیه - شادابی و سلامتی

آب انار به طور کلی عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و سموم موجود در کلیه را دفع می کند. برای مصرف روزانه آب انار هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در صورت مصرف داروهای خاص با پزشک در این باره مشورت کنید.

آب گوجه فرنگی یکی دیگر از مایعات مفید برای دفع سنگ کلیه است. آب گوجه فرنگی با بالا بردن شدت ادرار به دفع سنگ کلیه کمک می کند. بهتر است آب گوجه فرنگی را بعد از غذا بنوشید، نوشیدن آن با معده خالی ممکن است حالت تهوع بهمراه داشته باشد.

راههای پیشگیری

بسیاری از افراد سنگ کلیه را حتی چند سال پس از دفع دوباره تجربه می کنند. برای پیشگیری از بوجود آمدن سنگ کلیه باید نکاتی را رعایت کنید:

  • آب زیاد بنوشید.
  • نوشیدن آب لیمو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • مصرف غذاهایی که اگزالات بالا دارند، نظیر اسفناج، چیپس، چغندر، بادام و.. ، را کم کنید.
  • مراقب مصرف سدیم در رژیم غذاییتان باشید. مصرف بالای سدیم، سنگ کلیه را تحریک می کند.
  • مصرف  پروتئین های حیوانی نظیر گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی را در رژیم غذایی کنترل کنید.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه