رژیم لاغری در ماه رمضان

written by ژاله نوذری 24 اردیبهشت 1397
رژیم لاغری در ماه رمضان

در طول ماه رمضان مسلمانان از طلوع آفتاب تا غروب روزه داری می کنند. برخی افراد فکر می کنند که رژیم لاغری در ماه رمضان موثر واقع می شود و آنان وزن بیشتری را از دست می دهند و به وزن ایده آل خود می رسند. بانوی شهر قصد بررسی تاثیر رژیم لاغری در ماه رمضان را دارد.

روزه داری در رمضان مانند یک آزمایش طبیعی است که در سال یکبار اتفاق می افتد و نیازمند تغییرات خاصی در کیفیت غذا، مصرف انرژی و چرخه خواب – بیداری است. همچنین مصرف غذا فقط در دو وعده (سحر و افطار) صورت می گیرد، بدین خاطر بسیاری از افراد این سوال را در ذهن می پرورانند که آیا روزه داری بر تغییر وزن بدن نیز تاثیردارد یا خیر.

 رژیم لاغری در ماه رمضان - زندگی بانوی شهر

دانستن این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که بر اساس آن می توان مسائلی همچون مدیریت وزن بدن، نوع وعده های غذایی در ماه رمضان و برخی توصیه های پزشکی را  رعایت نمود.

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که کاهش وزن در ماه رمضان می تواند ناشی از کاهش کل مصرف انرژی باشد. بدین ترتیب کسانی که قصد رژیم لاغری در ماه رمضان دارند امیدوار باشند. اما نکته بسیار مهمتر این است که این افراد بایستی بدانند که اگر رژیم لاغری درست و منظمی را رعایت نکنند، بیشتر وزن از دست رفته بعد از ماه رمضان  دوباره برمیگردد.

رژیم لاغری برای افراد دارای اضافه وزن :

 رژیم لاغری در ماه رمضان - زندگی بانوی شهر

مطالعات نشان داده است  مشاوره رژیم غذایی در ماه رمضان برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، موثر است. این افراد در ماه رمضان کنترل بیشتری بر کاهش مصرف غذا و کاهش وعده های غذایی دارند. بخاطر داشته باشید که روزه داری موجب کاهش تعداد وعده های غذا، کنترل میزان غذای مصرفی، ترکیب های غذایی متفاوت، تغییر میزان انرژی، تغییر ساعات خواب و بیداری و تعهدات جسمی و روانی می شود که همه این موارد بر انگیزه افرادی که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:  نکات تغذیه ای ساده برای حفظ انرژی در این ماه رمضان گرم

افراد چاق بایستی موارد ذیل را مد نظر داشته باشند :

  • وعده سحری را حذف نکنید.
  • شروع افطار با غذای سبک مانند سوپ، خرما، پنیر یا سالاد باشد. داشتن يك افطاري سبك نه تنها باعث كاهش اشتها، بلكه باعث افزايش متابوليسم بدن نيز مي‌گردد.
  • بعد از حدود گذشت دو ساعت از افطار شام بخورید.
  • از خوردن مایعات غافل نشوید. سعی کنید میوه، سبزیجات، آبمیوه ها و شیر در برنامه غذای خود داشته باشید.

 رژیم لاغری در ماه رمضان - زندگی بانوی شهر

 رژیم لاغری در ماه رمضان - زندگی بانوی شهر

  • داشتن برنامه ورزشی منظم، مثل پياده‌روی

پس از افطار يا شام، پیاده روی کردن، شما را در رسیدن به هدف نهایی که یک کاهش وزن علمی است، یاری می دهد.

 رژیم لاغری در ماه رمضان - زندگی بانوی شهر

 نمونه ای از  برنامه رژیم لاغری در ماه رمضان :

سحری : 1 فنجان چای سبز، نان تست سبوس دار با کره ، ماست کم چرب، کرفس

افطار : ماهی گریل، سیب زمینی آبپز، سالاد سبزیجات با سس لیمو و روغن زیتون

شام : سیب یا پرتقال، آبمیوه طبیعی

جمع بندی :

گزارش افرادی که در طول ماه رمضان کاهش وزن داشته اند، نسبتا کم و وزن از دست رفته بدن بعد از ماه رمضان به تدریج بازمیگردد. با این وجود ماه رمضان فرصت طلایی برای از دست دادن وزن را فراهم می کند، اما همزمان با آن ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ضروری است تا کاهش وزن در دراز مدت رخ دهد. ما بر این باوریم که محدودیت در تعداد وعده های غذا و یا مصرف انرژی می تواند این تغییرات وزن را توضیح دهد. با این حال توجه داشته باشید که عواملی از قبیل کم آبی بدن، تغییر در رژیم غذایی، فعاليت بدنی و حتی ساعات خواب – بیداری ممکن است در معرض خطر باشد. پس در رابطه با رژیم لاغری در ماه رمضان حتما به پزشک یا مشاوره تغذیه مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه