زردچوبه، یک ادویه معمولی یا دارو؟

written by بانوی شهر 22 بهمن 1395
زردچوبه، یک ادویه معمولی یا دارو؟

آیا از خواص زردچوبه خبر دارید؟ این ادویه خوش رنگ چیزی فراتر از یک چاشنی است. همان طور که می دانید، زردچوبه یکی از اجزای اصلی ادویه کاری است و در غذاهای هندی و آشپزی ایرانی از آن استفاده زیادی می شود. ولی می خواهیم ببینیم زردچوبه چه خواصی دارد و ما چرا باید در آشپزی از آن استفاده کنیم.

زردچوبه به صورت گسترده در نواحی گرمسیری و استوایی کشت می شود و ریشه آن در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه، رنگ زرد پر رنگی دارد و کمی شبیه زنجبیل است. ابتدا زردچوبه را می جوشانند سپس در زیر نور خورشید خشک می کنند و به شکل پودر در می آورند. طعم فلفلی و گرم و عطر ملایم آن باعث شده در اکثر غذاها مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین از گذشته های دور از زردچوبه در رنگرزی نیز استفاده می شد. زردچوبه در فرهنگ های شرقی و طب آیروودیک کاربرد دارد. به تازگی در سایر فرهنگ ها هم استفاده از زردچوبه به دلیل خواص درمانی عمومیت پیدا کرده است.

زردچوبه - شادابی و سلامتی

خواص غذایی زردچوبه :

مواد خوراکی پر رنگ مثل زردچوبه به دلیل داشتن خواص فیتوکمیکال یا همان رنگدانه های گیاهی برای سلامت ما مفید هستند. زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین یا رنگیزه زرد خواص فراوانی دارد.

بسیاری از اختلالات متابولیک و ناهنجاری هایی که در نتیجه بالا رفتن سن به وجود می آیند با فرآیندهای اکسیداتیو در بدن مرتبط هستند. به همین دلیل استفاده از گیاهان و ادویه هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند برای مقابله با اکسیداسیون مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:  چرا قهوه برای پوست مفید است؟

کورکومین موجود در زردچوبه التهابات را کنترل می کند، به همین خاطر زردچوبه به دلیل خواص ضد التهاب در بسیاری از عفونت ها مفید است. خواص ضد التهابی کورکومین با داروهای غیر استروئیدی قابل مقایسه است. تحقیقات بالینی بسیاری ثابت کرده اند که کورکومین از بسیاری از داروهای بی اثر که برای التیام درد بیماران آرتروزی تجویز می شود مؤثرتر است. تورمرون نیز در زردچوبه وجود دارد که به دلیل خواص عطری که دارد روی سیستم عصبی انسان تأثیر دارد البته هنوز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه