سبزه هفت سین با دانه مرکبات

written by هانیه زاهدی 14 اسفند 1397
سبزه هفت سین با دانه مرکبات

سبزه به عنوان زایش و تولدی دوباره یکی از سین های سفره هفت سین بوده و به نیت آغاز سالی شاداب، سرسبز و خرم، در سفره گذاشته می شود. در اسفندماه هر سال، خانواده های خوش سلیقه ایرانی به همراه خانه تکانی، در تدارک هفت سین نیز بوده و بساط تهیه سبزه هفت سین عید را آماده می کنند. گندم به عنوان دانه ای غالب برای سبز کردن سبزه استفاده می شود. اما چند سالی است که گرایش به سبز کردن دانه هایی دیگر مثل عدس، ماش نخود و… نیز رواج یافته که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. سبز کردن دانه مرکبات نیز روشی است که اخیرا به این جمع اضافه شده و با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

دانه هایی مثل گندم، عدس و… خوردنی بوده و می توان گفت با سبز کردن آنها حتی به اندازه یک پیمانه کوچک، صدها کیلو گندم و عدس به هدر می رود؛ اما استفاده از دانه مرکبات این مزیت را دارد که از دانه هایی که قرار است دور ریخته شوند، سبزه تهیه می شود و بعدا نیز می توان آنها را پرورش داد تا به اندازه میوه دادن، رشد کنند.
مرکبات شامل نارنگی، پرتقال، نارنج، گریپ فروت و… می شود که اصول کار برای همه آنها تقریبا یکسان بوده و تنها در مدت زمان جوانه زنی تا حدودی تفاوت دارند.
در این مقاله بانوی شهر شما را با یک روش سریع برای تهیه سبزه هفت سین از طریق جوانه زدن دانه پرتقال آشنا می کند.

سبزه هفت سین

مراحل سبز کردن دانه پرتقال

ابتدا پرتقال های مناسبی را انتخاب کرده، برش زده و دانه های آنها را جدا می کنیم. روی دانه های پرتقال پوسته نسبتا سختی قرار گرفته که باید به آرامی جدا شود به طوریکه دانه ها آسیبی نبینند. این مرحله باید با دقت زیاد و به آرامی انجام شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه باقلوا سه رنگ
سبزه هفت سین

بعد از جدا کردن پوسته دانه ها، آن را به روی دستمالی حوله ای قرار داده و رویشان آب اسپری می کنیم. مقدار آب باید در حدی باشد که دانه ها کاملا مرطوب شوند. این کار باعث جوانه زدن دانه ها می شود. سپس دستمال حوله ای دیگری را روی دانه ها قرار داده و روی آن را نیز با اسپری آب مرطوب می کنیم.

در این مرحله یک بطری شیشه ای مناسب را انتخاب کرده و دستمال حوله ای را به دقت تا زده، مجدد روی آن را با آب مرطوب کرده، درون بطری قرار داده و سر بطری را به کمک چوب پنبه به خوبی می بندیم. داخل بطری نیز باید اندکی مرطوب باشد.

بعد از گذشت یک هفته، در بطری را باز کرده و خیلی با احتیاط دانه ها را از دستمال حوله ای جدا می کنیم. توجه داشته باشید که این کار باید با به آرامی انجام شود تا جوانه ها آسیب ندیده و از بین نروند. ناگفته نماند که در این یک هفته در بطری نباید باز شود.

سپس دانه ها را به داخل ظرفی پلاستیکی منتقل می کنیم. این ظرف موقتی است تا هنگامی که دانه ها جوانه بزنند. مقداری خاک معمولی که با کمپوست (مخلوط موادی چون کود حیوانی، خاک، مواد زائد گیاهی) مخلوط شده است را به داخل ظرف منتقل کرده و دانه ها را در آن قرار می دهیم. کمپوست سبب نرم شدن خاک شده و جوانه زنی را تسریع می کند.

دانه ها را از جهتی در خاک قرار می دهیم که جوانه آن رو به بالا باشد. در انتها روی آن را با اسپری آب مرطوب می کنیم.

نتیجه کار

بعد از سه روز برخی جوانه ها رشد بیشتری می کنند.

در انتهای هفته دوم جوانه های بیشتری سر از خاک بیرون می آورند.

در هفته چهارم جوانه ها قدری تنومند تر شده و برگ های بیشتری پیدا می کنند.

نکته مهم: نگذارید رطوبت خاک از بین برود. روزانه آب به روی آن اسپری کنید.

بیشتر بخوانید:  گل آرایی خلاقانه برای سفره هفت سین عید نوروز

بعد از یک ماه می توانید جوانه ها را به گلدان یا ظرف دلخواه خود منتقل کنید. فقط باید بسیار مراقب باشید تا آسیبی به آنها وارد نشود. بعد از گذشت دو ماه از کاشت جوانه ها، نتیجه کار به صورت زیر خواهد بود:

این جوانه ها قابلیت تبدیل شدن به درخت پرتقال را دارند (یا هر دانه از مرکبات دیگه ای که کاشته اید). می توانید تا زمانیکه تبدیل به نهالی کوچک شوند، آنها را داخل گلدان نگهداری کرده و بعد از آن به باغچه انتقال دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه