آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید

written by ویدا نورمحمدیان 8 دی 1396
آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید

استانبول یکی از محبوب ترین شهرهای جهان برای سفر و تنها شهری در جهان که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. استانبول شهریست ادغام شده از دنیای مدرن و تاریخی . در این شهر جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد. از آنجایی که این شهر پایتخت سه امپراطوری مختلف – بیزانس، روم و عثمانی بوده در آن اماکن تاریخی و موزه های متنوعی یافت می شود. علاوه بر اینها مراکز خرید استانبول بخاطر قیمت های اقتصادیشان گردشگران متعددی را به سوی خود می کشانند.

بهترین زمان سفر به استانبول :

بدون شک هیچ فصلی وجود ندارد که در آن سفر به استانبول انجام نشود. تمام فصول در این شهر زیبایی خاص خودشان را دارند اما تابستان محبوب ترین فصل سفر به شهر استانبول است چرا که هوا گرم و مطبوع است. بهار و پاییز نیز از فصل های سفر به استانبول هستند با هوایی خنک تر و بادهای بیشتر ، هرچند به اندازه تابستان شلوغ و پرتردد نیست. بنابراین اگر می خواهید در فصل ارزانتر و خلوت تر به این شهر سفر کنید این دو فصل می توانند گزینه های مناسب تری نسبت به تابستان باشند. اگر می توانید سرما را تحمل کنید زمستان و بخصوص نزدیک به سال نو میلادی برای گردش در استانبول  و خرید مناسب خواهد بود.

جاذبه های گردشگری استانبول :

بیشتر جاذبه های گردشگری استانبول در منطقه تاریخی آن، میدان سلطان احمد، قرار گرفته اند. از اماکن دیدنی این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاخ توپکاپی

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی شهر استانبول کاخ توپکاپی یا توپقاپی است که در قرن 15 به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. از آن پس تمامی سلطان های عثمانی در این کاخ زندگی کرده و به حکمرانی پرداختند. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد.

  • مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

هدیه سلطان احمد اول به شهر استانبول مسجد زیبایی بود با گنبدهای آبی که آن را به مسجد آبی مشهور کرد. این مسجد بین سالهای 1609 و 1616 ساخته شد. مسجد سلطان احمد شش مناره دارد که در آن زمان با تعداد مناره های مسجد بزرگ مکه یکی بود به همین دلیل اعتراضات بسیاری را در بر داشت. بنابراین برای اینکه این دو مسجد با هم یکسان نباشند مناره هفتم برای مسجد بزرگ مکه ساخته شد. مسجد آبی یکی از برترین معماری های دوران عثمانی بوده و امروزه نماد شهر استانبول به شمار می رود.

  • ایاصوفیه

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که ساختمان فعلی آن در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شد. پس از تصرف استانبول توسط ترکان عثمانی در سال 1453، ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه تبدیل و در آن مراسم نمازجمعه برگزار می گشت. در سال 1935 این مسجد، به دستور مصطفی آتاتورک به موزه تبدیل شد.

  • موزه باستان شناسی استانبول

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

با فاصله کمی از کاخ توپکاپی یکی از محبوب ترین و مهم ترین موزه های شهر استانبول قرار دارد. موزه باستان شناسی که در آن مجموعه ای از مجسمه ها و آثار باستانی از سراسر جهان جمع آوری شده است. در یکی از اتاق های این موزه نیز نمایشگاهی با نام استانبول در طول تاریخ وجود دارد که برای علاقه مندان به تاریخ این شهر جذاب خواهد بود.

  • آب انبار باسیلیکا

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

این آب انبار یکی از تعجب بر انگیزترین جاذبه های گردشگری استانبول است که در زیرزمین قرار گرفته است. این ساختار زیرزمینی شامل 336 ستون می شود که در 12 ردیف قرار گرفته و در زمان امپراتوری بیزانس برای ذخیره آب استفاده می شد.

بیشتر بخوانید:  بوم گردی (Ecotourism) چیست؟

سایر جاذبه های گردشگری استانبول که در قسمت های دیگر شهر قرار گرفته اند :

  • خیابان استقلال و میدان تکسیم

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

بدون شک یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر استانبول خیابان پرشور و شلوغ استقلال است. استقلال خیابانی ست که از میدان تکسیم تا برج گالاتا ادامه دارد، خیابانی پر از مرکز خرید، کافه و رستوران که بسیاری از گردشگران فقط برای پیاده روی و حس کردن این شور و هیجان به این قسمت شهر می آیند. خیابان استقلال همچنین محل بسیاری از کلیساها، ساختمان های قدیمی و حتی موزه می باشد. هر چند کمتر کسی فرصت بازدید از این جاذبه ها را به دست می آورد.

  • قصر دلماباغچه

سفر به استانبول - گردشگری

سفر به استانبول - گردشگری

قصر پرزرق و برق دلماباغچه در منطقه بشیکتاش و کنار دریای مرمر واقع شده است. دلماباغچه نمونه بارز تاثیر معماری اروپایی در قرن 19 ترکیه است. این قصر در سال 1854 به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و جایگزین کاخ توپکاپی بعنوان اقامتگاه اصلی سلطان ها گردید.

  • گرند بازار

سفر به استانبول - گردشگری

حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید بازدید از بازار بزرگ شهر استانبول یا همان گرند بازار بسیار لذتبخش خواهد بود. گرند بازار یک بازار بزرگ سرپوشیده است که در اصل اولین مرکز خرید جهان به حساب می آید. این بازار 11 درب ورود دارد و داخل آن بازارهای متعددی از صنایع دستی ترکی و هدایای مختلف ترکی وجود قرار گرفته اند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه