دلایل سفید شدن ناخن چیست و چگونه رفع می شود؟

written by ژاله نوذری 15 مهر 1397
دلیل سفید شدن ناخن چیست و چگونه رفع می شود؟

دست های شما گویای سلامت و بهداشت شخصی شما هستند. زمانی که برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید براساس وضعیت دست و ناخن شما، ناخواسته اطلاعات زیادی ارائه می شود. سلامت ناخن ها امری مهم است به ویژه برای بانوان که به زیبایی و سالم بودن آن اهمیت زیادی می دهند. بروز لک یا خطوط سفید روی ناخن ضایعه ای ناخوشایند و گاهی نگران کننده است. بانوی شهر شما را با دلیل سفید شدن ناخن ، راه های رفع آن و درمان های خانگی این مشکل آشنا می سازد.

سفید شدن ناخن چیست؟

گاهی نقاط یا خطوط سفیدی روی ناخن ظاهر می شوند که به عنوان لکوونیچیا جزئی(Leukonychia Punctate) شناخته شده اند. این لکه های سفید دردناک نبوده و بیماری یا ضایعه جدی نیستند، اما ممکن است نشانه ای از وضعیتی جدی باشد که نیازمند پیگیری فوری بهداشتی یا درمانی است.

دلیل سفید شدن ناخن و راه های رفع آن

سفیدی ناخن به دلایل مختلف زیستی، شیمیایی و محیطی بروز پیدا می کند.

کمبود کلسیم

سفید شدن ناخن و کمبود کلسیم

خطوط سفید روی ناخن ممکن است نشانه ای از کمبود کلسیم در بدن باشد. این دلیل شایع ترین علت بروز سفیدی ناخن است. امروزه محصولات مختلفی برای مانیکور تولید شده اند که ادعا دارند حاوی کلسیم هستند و می توانند به شما در تامین مواد معدنی مورد نیاز ناخن کمک کنند. با این حال، این محصولات به اندازه تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل های کلسیم موثر نیستند. مصرف پنیر، ماست، شیر، ساردین، لوبیا و سویا را افزایش دهید. وجود سفیدی در ناخن ها فقط علامت هشدار است. اگر کمبود کلسیم طولانی مدت باشد، می تواند منجر به اسپاسم عضلانی، افسردگی، بی حسی در دست، پاها و صورت و در نهایت منجر به ضعف استخوان و حتی پوکی آن شود.

آسیب جسمی

نقاط سفید ممکن است از آسیب جسمی به ماتریکس ناخن (مثلا فشار دادن بیش از حد ناخن در طول مانیکور) ناشی شود. معمولا چند هفته بعد از آسیب علامت سفید ظاهر می شود، بسیاری از افراد چون مدتی پس از ضربه این سفیدی ها ایجاد می شوند، آن را مرتبط با آسیب نمی دانند. پس بهتر است مراقب دست و ناخن های خود باشید و از بروز حادثه جلوگیری کنید.

واکنش آلرژیک

بعضی از محصولات مانیکور حاوی مواد شیمیایی شدیدی هستند که موجب بروز حساسیت و خطوط سفید می شوند. در خرید و استفاده از این محصولات مراقب باشید.

 کمبود روی

سفید شدن ناخن و کمبود روی

یکی از مواد معدنی که برای حفظ سلامت ناخن ها اهمیت دارد، روی است. هنگامی که سطح این ماده معدنی پایین باشد، بدن شما با نشان دادن نقاط سفید روی ناخن هشدار می دهد. سطح این مواد معدنی را با اضافه کردن روی با مصرف صدف، اسفناج، آجیل، غلات، لوبیای پخته شده و ماست به رژیم غذایی خود افزایش دهید. در حالی که لکه های سفید ناشی از کمبود روی  مشکل جدی نیست، اما ناهنجاری های طولانی مدت می تواند باعث اسهال، ضعف دستگاه ایمنی، ریزش مو، استرس و آکنه شود.

کمبود پروتئین

سفید شدن ناخن و کمبود ویتامین

اگر بدن شما پروتئین لازم نداشته باشد، ممکن است با سفید شدن ناخن مواجه شوید. این امر مشکل رایج بسیاری از گیاهخواران است که پروتئین کافی دریافت نمی کنند. اگر به اندازه کافی گوشت و ماهی مصرف کنید، خطوط سفید روی ناخنها رفع می شوند. همچنین سعی کنید بوقلمون، ماهی قزل آلا، تن ماهی و گوشت گاو مصرف کنید. اگر گیاهخوار هستید، مصرف لوبیا، سویا، آجیل و دانه را افزایش دهید. افراد مبتلا به کمبود پروتئین ممکن است با مشکلاتی همچون گرفتگی عضلانی، نوسانات خلقی، کمبود انرژی و اختلال خواب روبه رو شوند. در دراز مدت، این مشکلات ممکن است به شرایط جدی تر عصبی تبدیل شود.

بیماری هایی که می توانند منجر به سفید شدن ناخن شوند عبارتند از :

  • کمبود آهن در بدن
  • سیروز کبدی
  • بیماری کلیوی
  • نارسایی قلبی
  • دیابت
  • مشکلات هضم پروتئین ها
  • از دست دادن بیش از حد پروتئین در روده
  • هیپرتیروئیدیسم(تیروئید بیش از حد فعال است که منجر به ترشح سطح غیر طبیعی هورمون تیروئید در بدن می شود).
  • اگزما
  • همچنین بیماری قارچی، عفونت ناخن یا بیماری های پوستی در اطراف ناخن می تواند باعث ایجاد لکه های سفید شود.

درمان های خانگی برای رفع لکه های سفید بر روی ناخن ها

روغن ویتامین E

هر شب قبل از رفتن به رختخواب و همچنین بعد از شستشوی دست ها از روغن ویتامینE استفاده کنید.

مصرف خوارکی های سرشار از مواد معدنی

غذاهایی که غنی از روی، کلسیم و پروتئین هستند استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از محصولات غنی از ویتامین C (مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، سیب، هویج و توت فرنگی) در برنامه غذایی داشته باشید. مصرف کلم بروکلی، کلم، مرغ، ماهی، گوشت، آجیل و حبوبات را فراموش نکنید.

روغن زیتون

سفید شدن ناخن و روغن زیتون

روغن زیتون موجب تقویت ناخن ها می شود. زمانی که آسیبی به دستان شما می رسد سریعا از روغن زیتون استفاده کنید. چند قطره روغن درخت چای را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید و تمام ناخن ها را با آن مالش دهید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را 3 تا 4 بار در هفته تکرار کنید و تا زمانی که متوجه شوید علائم سفیدی روی ناخن ها کاملا از بین رفته، آن را انجام دهید.

سرکه

سفید شدن ناخن و سرکه

می توانید برای رفع سفید شدن ناخن مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده و ناخن را با آن شستشو دهید، چند دقیقه صبر کرده و آن را بشویید. برای کسب نتایج بهتر، سه بار در هفته  برای 3 تا 4 هفته این کار را تکرار کنید. به یاد داشته باشید که سرکه ممکن است پوست را خشک کند، بنابراین اگر بعد از اولین بار علایمی چون سوزش، خارش یا خشکی مشاهده کردید، سرکه را با مقدار آب بیشتری مخلوط کنید.

معمولا با رعایت نکات فوق سفید شدن ناخن برطرف می شود و در موارد بسیار نادر به عوامل ژنتیکی(سندرم های نادر) مربوط می شود. در صورتی که سفیدی ناخن در طولانی مدت رفع نشد به پزشک مراجعه نمایید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه