آشنایی با صربستان و جاذبه های گردشگری بلگراد

written by ویدا نورمحمدیان 30 تیر 1397
آشنایی با صربستان و جاذبه های گردشگری بلگراد

کشور صربستان که با نام جمهوری صربستان خوانده می شود از جمله کشورهای اروپای شرقی است که در شبه جزیره بالکان قرار دارد. رودخانه دانوب در یک سوم شمال این کشور جاری است. پایتخت صربستان شهر بلگراد که در آن طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی خارق العاده ای یافت می شود.

از آنجایی که ورود به این کشور برای ایرانی ها نیاز به ویزا ندارد و مثل کشورهای ترکیه و گرجستان با پاسپورت ایرانی به راحتی می توان وارد این کشور شد، سفر به صربستان اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شهر بلگراد دروازه ورود گردشگران هنگام سفر به صربستان است و پس از آن شهر نوی ساد که دومین شهر پرجمعیت و بزرگ این کشور محسوب می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. واحد پول این کشور، دینار صربستان است که به اختصار با RSD یا din نشان داده می شود.

بانوی شهر به معرفی جاذبه های گردشگری بلگراد می پردازد.

شاید در اروپا هیچ پایتختی را با تاریخی آشفته تر از بلگراد نیابید. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای این قاره محسوب می شود که جنگ ها و حوادث بسیاری را به خود دیده است. از قرن چهارم محل استقرار اقوام سلتیک شد تا زمانی که به دست رومیان افتاد –  آثار این دوره را در قلعه بلگراد در Kalemegdan می توان دید – در قرون وسطی توسط مجارها اشغال گردید، همچنین شاهد جنگ های جهانی اول و دوم و در نهایت جدایی و استقلال این کشور از یوگسلاوی، باعث ایجاد تاریخی غنی و آثاری دیدنی شد. با تمام این تاریخ طولانی، امروزه بلگراد یک شهر مدرن با زیبایی های خاص و فرهنگی غنی است. در کنار ساختمان های قدیمی و مناطق تاریخی آن، خیابان های پرشور و حال مثل Skardarlija را میابید. علاوه بر اینها دو رودخانه مهم این کشور دانوب و ساوا، در این شهر جریان دارند که موجب بوجود آمدن مناظر خارق العاده و زیبایی شده اند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای سفر به یونان و اخذ ویزا

با جاذبه های گردشگری بلگراد بیشتر آشنا شوید

قلعه بلگراد (Belgrade Fortress)

قلعه بلگراد

قلعه بلگراد

قلعه بلگراد

قلعه بلگراد

قلعه بلگراد و پارک وسیع آن که به Kalemegdan (قلعه میدان) مشهور است از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری بلگراد می باشد که در قسمت قدیمی شهر و جایی که رودخانه های ساوا و دانوب به هم می رسند واقع شده است. قلعه بلگراد قدیمی ترین نقطه ی شهر است که در گذشته تمام جمعیت شهر را در خود جای می داد به طوری که گفته می شود در نیمه ی اول قرن پانزدهم حدود 12000 نفر درون این منطقه دیوارکشی شده زندگی می کردند. امروزه قلعه بلگراد به یک منطقه محافظت شده و باستانی تبدیل شده که اولین جاذبه ی پربازدید در این شهر محسوب می شود.

خیابان اسکادارلیجا (Skadarlija)

خیابان اسکادارلیجا بلگراد

خیابان اسکادارلیجا بلگراد

خیابان اسکادارلیجا بلگراد

خیابان اسکادارلیجا یک خیابان سنگفرش شده و پیاده راه است که در آن کافه ها و رستوران های متعددی یافت می شود. این خیابان در اوایل سالهای 1900 به شهرت بالایی رسید، در آن زمان اغلب خواننده ها، نویسنده ها، موزیسین ها و شاعران صرب در این خیابان زندگی کرده یا آثارشان را به نمایش می گذاشتند. اسکادارلیجا یک خیابان محبوب برای شبگردی تبدیل شده و در رستوران های زیبا و خوش منظره آن می توان انواع غذاهای محلی صرب را امتحان کرد.

کلیسای سنت ساوا (Church of St.Sava)

کلیسای سنت ساوا بلگراد

کلیسای سنت ساوا بلگراد

کلیسای سنت ساوا بلگراد

کلیسای سنت ساوا بلگراد

سنت ساوا بزرگترین کلیسای ارتودوکس در منطقه بالکان و دومین کلیسای ارتودوکس بزرگ در جهان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بلگراد است. سنت ساوا از شخصیت های مذهبی محبوب در صربستان بوده، این کلیسا در جایی که وزیر اعظم عثمانی، سینان پاشا، در سال 1594 یادبود وی را آتش زد، ساخته شد. کلیسای سنت ساوا در سال 1935 یعنی 340 سال پس از این رویداد بنا گذاشته و ساخت آن تا سال 1989 ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:  بهترین مناطق آنتالیا برای گردشگری کدامند؟

موزه نیکولا تسلا (Nikola Tesla Museum)

موزه نیکولا تسلا بلگراد

موزه نیکولا تسلا بلگراد

موزه نیکولا تسلا بلگراد

موزه نیکولا تسلا بلگراد

این موزه زندگی و اختراعات این مخترع و نخبه صرب را به نمایش می گذارد. در این موزه تورهایی به زبان انگلیسی توسط دانشجویان دانشگاه بلگراد ارائه می شود که به معرفی برخی از اختراعات تسلا می پردازد.

کلیسای سنت مارک (Church of St.Mark)

کلیسای سنت مارک بلگراد

کلیسای سنت مارک بلگراد

کلیسای سنت مارک بلگراد

کلیسای سنت مارک بلگراد

این کلیسای نئو بیزانس یکی از بزرگترین کلیساهای صربستان بوده و اگر چه ساختار ظاهری آن در سالهای 1930 تکمیل شده اما فضای داخل آن همچنان در حال ساخت است.

میدان ریپابلیک (Republic Square)

میدان ریپابلیک بگراد

میدان ریپابلیک بگراد

میدان ریپابلیک در ضلع جنوبی خیابان کنز میهایلوا قرار گرفته و برخی از مهم ترین نمادهای شهر بلگراد در آن واقع شده اند. این میدان همچنین منطقه تجاری شهر محسوب می شود. بیش از 20 خط اتوبوس به این نقطه ختم شده و این میدان را محلی برای تردد به سایر نقاط شهر کرده است.

خیابان کنز میهایلووا (Knez Mihailova Street)

خیابان کنز میهایلووا بلگراد

خیابان کنز میهایلووا بلگراد

خیابان کنز میهایلووا از قلعه بلگراد تا میدان ریپابلیک کشیده شده و یک پیاده راه است و هیچ ماشینی در آن تردد نمی کند. این خیابان محلی برای خرید کردن و قدم زدن است. این خیابان یکی از گرانترین خیابان های شهر به شمار می رود که در آن بوتیک های متعدد و برند های بین المللی وجود دارد. در کنار آنها می توانید از رستوران ها و کافه های موجود در این خیابان نیز لذت ببرید.

برج گاردوش (Gardos Tower)

برج گاردوش بلگراد

برج گاردوش بلگراد

برج گاردوش بلگراد

در قدیمی ترین منطقه زمون (Zemun) در شهر بلگراد یک برج قدیمی از زمان امپراطوری اتریش- مجار در سمت راست رودخانه دانوب قرار گرفته است که امروزه به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری بلگراد تبدیل شده است. برج گاردوش در سال 1896 به منظور جشن هزار سالگی مجارستان ساخته شد. از بالای این برج چشم اندازی بی نظیر و بسیار زیبا از دانوب و محیط اطراف آن خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  آلاچاتی، شهر زیبا و فریبنده در ترکیه

کلیسای روژیکا (Ružica Church)

کلیسای روژیکا بلگراد

کلیسای روژیکا بلگراد

کلیسای روژیکا بلگراد

کلیسای روژیکا بلگراد

این کلیسا در نزدیکی دیوارهای شمال شرقی قلعه بلگراد قرار گرفته و قدیمی ترین کلیسای شهر محسوب می شود. هرچند تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست اما اولین نشانه ها از حضور این کلیسا به سالهای 1400 باز می گردد و پس از آن هنگام حمله عثمانی در سال 1521،  قلعه نابود شده و سپس بازسازی شد. ساختمان فعلی مربوط به قرن 19 است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه