ضرب دیدگی چیست؟

written by ژاله نوذری 5 اردیبهشت 1397
ضرب دیدگی چیست؟

ضرب دیدگی عبارت است از خونریزی داخلی رگ‌های آسیب دیده‌ای که از میان بافت‌ها می‌گذرند و باعث کبودی زیر پوست می‌گردد. اغلب ضرب ديدگی و کوفتگی ها در هنگام ورزش کردن ايجاد می شود، بااین حال گاهی اوقات بر اثر ضرباتی ساده و اتفاقی در زندگی روزمره نیز رخ می دهد. بانوی شهر علایم و راه های درمان ضرب دیدگی را بررسی می کند.

بارزترین علایم ضرب دیدگی شامل کبودی، درد شدید و ورم موضع است. ضرب دیدگی علاوه بر عوارضی که خود دارد ممکن است باعث کشیدگی، دررفتگی، کوفتگی و یا شکستگی شود. توجه داشته باشید که اگر مشکوک به شکستگی هستید به هيچ عنوان عضو را حرکت ندهيد. بهترين اقدام در اين مواقع بي حرکت نگه داشتن عضو و رساندن هرچه سريع تر بیمار به درمانگاه يا بيمارستان است.

اما اگر صدمه فقط در حد ضرب ديدگي بوده و عضو مورد نظر قادر به حرکت باشد؛ بهترين اقدام (در ساعات اوليه ايجاد ضربه) استفاده از کيسه يخ و یا کمپرس آب سرد است.

  • کیسه یخ یا کمپرس آب سرد : در 48 ساعت اولیه ناحیه ضرب دیده را خنک نگه دارید. بدین علت که خنک نگه داشتن سریع رگ های خونی در ناحیه ضرب دیده باعث می شود خون کمتری به بافتهای اطراف نفوذ کند. کمپرس های سرد مخصوص نقاط مختلف بدن وجود دارد که از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی و ورزشی قابل تهیه است. اما از آنجایی که سرعت عمل اهمیت دارد، تعدادی یخ را بین پارچه، حوله یا درون کیسه ای تمیز قرار دهید و روی محل قراردهید.

ضرب دیدگی چیست - شادابی و سلامتی

این نکته را درنظر داشته باشید که وقتی کیسه یخ یا کمپرس آب سرد روی محل ضرب دیده قرار می گیرد باید بعد از 10 دقیقه برداشته شده و پیش از آنکه دوباره روی محل قرار داده شود 20 دقیقه زمان لازم است. در غیر این صورت ممکن است بافتهای زیرین دچار سرمازدگی شوند.

  • کیسه آب گرم یا کمپرس گرم : اگر بيش از چند ساعت از ضربه گذشته است و تورم، کبودی و يا گرفتگی و کشيدگی عضلات ايجاد شده است، به جای کمپرس سرد، از کمپرس گرم (گذاشتن کيسه آب گرم يا حوله گرم) استفاده کنيد. در اين زمان گرم کردن موضع، با افزايش جريان خون موضعی، ورم و کبودی را کم و گرفتگی عضلانی را هم به تدريج برطرف می کند. کمپرس آب گرم هربار حدود 15 دقيقه با 4 تا 5 بار تکرار در روز انجام شود.
  • استفاده از ژل یا کرم های موضعی : پماد ماساژ دپی، پمادمتيل ساليسيلات، ريحان، رزماری، پماد فلفل قرمز (کاپسائيسين)، ژل ديکلوفناک و پيروکسيکام.

ضرب دیدگی چیست - شادابی و سلامتی

نکات مراقبتی در مورد ضرب دیدگی :

  • بعد از سه روز، چندین بار در روز در محل ضرب دیده کمپرس گرم قرار دهید. این باعث افزایش گردش خون در ناحیه ضرب دیده شده و به بهبودی سریع ترکمک میکند.
  • عضله آسیب دیده را برای مدت طولانی استراحت ندهید؛ این کار موجب خشکی عضله  و ضعف آن میشود. به آرامی سطح فعالیت عضله را افزایش دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام حرکات ورزشی(زمانی که به فعالیت عادی برگردید) کشش های لازم را انجام داده و بدن را کاملاً گرم کنید. این کار باعث افزایش جریان خون به عضلات شده و خطر آسیب دیدن را کاهش می دهد.
  • از داروهای ضد التهابی مانند ایبوبروفن و یا داروهای ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید. این به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • تلاش کنید تا عضله به شکل اولیه سلامت خود بازگردد. اگر ماهیچه های شما قوی و سالم باشند، احتمال کمتری وجود دارد که دچار آسیب مجدد شوید.
  • توجه کنید اگر فشار عضلانی شدید است، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشید. فیزیوتراپی نیز ممکن است توصیه شود.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه