ایده هایی برای طراحی اتاق بازی كودكان

written by سولماز هومن زاده 9 تیر 1397
ایده هایی برای طراحی اتاق بازی كودكان

سعى كنيد به کودک فضایی برای پرورش خلاقیتش بدهید. ایجاد کردن یک‌ اتاق بازی که فرزندتان آن را دوست داشته باشد، یعنی كمتر پخش شدن اسباب بازی های او در همه فضای خانه و زیردست و پاهای شما. هنگام طراحى اتاق بازی کودکان ، به نكات زير دقت كنيد :

فکر کنید که فرزندتان از این اتاق چگونه استفاده میکند

مطمئنا از دید کودک، اتاقی که پر از اسباب بازیهای مختلف باشد، اتاقى ایده آل است، ولی کاملا غیر واقعی وغیر ضروریست. بنابراین در این فضا فقط از تعداد محدودی اسباب بازی استفاده كنيد.

در طراحی اتاق بازی کودکان حتما با آنها همفکری کنید تا ببینید در ذهنش دنبال چه چیزی برای این‌ فضا است. وقتی خودشان در طراحی اتاق دست داشته باشند، میتوانند ارتباط بهتری با فضای آن برقرار کنند.

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

تمرکز کردن روی یک اِلمان خاص مانند هنر و کاردستی برای طراحی اتاق بازی کودکان، به شما این اجازه را میدهد که به فضا، یک چیز هیجان انگیز اضافه کنید، مانند دیواری که تبدیل به تخته سیاه میشود و یا درست کردن کابینتی مخصوص برای قرار دادن وسیله های مربوط به کارهای هنری او.

مبلمان و وسیله های دیگر این اتاق را با دقت انتخاب کنید

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

بعضی از وسایل موجود در این اتاق تا زمانی که کودک شما به دانشگاه میرود با شما باقی میمانند. البته منظورم این نیست که مثلا او میتواند از تخت نوزادی خود در دوران نوجوانی استفاده کند، هرگز! ولی احتمالا قفسه های مخصوص ذخیره سازی اسباب بازیهاش تا سالها بعد قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید:  چطور دکوراسیون اتاق کودک را انجام دهیم؟

استفاده از میزهای بازی با قابلیت تغییر کاربری، برای بچه های کوچک فوق العاده است. از اینکه در خریدن میزهای بزرگ سرمایه گذاری کنید نگران نباشید، کودک‌شما با آن بزرگ میشود و در سنین مختلف با استفاده از صندلیهای مختلف از آن استفاده خواهد شد. ‌

برای نشستن او یک مبل راحت که به سادگی ‌قابل جابجا شدن است انتخاب کنید. او‌ میتواند روی این مبل بشیند، کتاب بخواند و یا تلویزیون ببیند. اگر میتوانید مبلی با روکش‌ قابل شستشو بخرید. همچنین از مبلهای سبکی که به راحتی جابجا میشوند استفاده کنید، تا هر زمان که او خسته شد، به راحتی قابل تعویض باشد.

فضاهای ذخیره سازی مختلف براى اين اتاق در نظر بگیرید

داشتن فضاهای ذخیره سازی زیاد، هيچ ضررى براى شما ندارد، چالش اصلى اين است كه آنها را به گونه اى انتخاب و طراحى كنيد كه زيبا و كاربردى باشند. ترکیبی از فضای ذخیره سازی باز و بسته يك تركيب ايده آل است. فضاى ذخیره سازی بسته به شما این انتخاب را ميدهد که اسباب بازی های کوچک و چیزهایی كه ميتوانند باعث نامرتبی شوند مانند چسب، خمير بازى و غيره را درون آنها بگذارید. فضای ذخیره سازی باز به شما این فرصت را ميدهد که وسایل و اسباب بازیهایی که زیبا و رنگی هستند را در معرض دید قرار دهید، با اینکار نه تنها اتاق را زیباتر و کمی به آن هویت میبخشید، بلکه دسترسی به اسباب بازیها را آسانتر میکنید.

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

قفسه ها، سبدها و طبقه بندیهایی را بخرید که طرح آنها خیلی بچه گانه نباشد. از چوب حتما استفاده کنید، رنگهایی انتخاب کنید که با گذشت زمان از آنها خسته نشوید. اینگونه میتوانید تا سالها از این فضاهای ذخیره سازی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  چطور دکوراسیون اتاق کودک را انجام دهیم؟

به دنبال پالت رنگی و تم خاصی نباشید

درست است که در حال حاضر فرزند شما احتمالا علاقه بسیار زیادی به يك شخصيت کارتونى و يا يك رنگ خاص دارد ولی سلیقه او خیلی زودتر از آن چیزی که فکر کنید عوض میشود. بنابراين به جای اینکه یک شخصیت کارتونی را روی دیوار نقاشی کنید، از استيكرهايى كه به راحتى از ديوار جدا ميشوند استفاده كنيد.

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

اگر واقعا دوست داريد از يك رنگ خاص براى اين فضا استفاده كنيد، پيشنهاد ميكنم كه فقط یک دیوار را رنگ بزنيد. اينكار جلوه خاص به اتاق ميدهد و هر وقت از آن رنگ خسته شديد، فقط كافيست این دیوار را رنگ کنید.

وسیله ها و اسباب بازی های قدیمی را از چرخه اسباب بازيهاى كودك خارج كنيد

این يكى از مهمترين اصول طراحى اتاق بازی کودکان است. برای جلوگیری از شلوغی و در هم ریختگی اتاق، بايد هر از چند گاهى اسباب ‌بازيها و ‌وسيله هايى كه ديگر مناسب سن فرزندتان نيستند را به كسان ديگرى ببخشيد، همانگونه كه لباسهاى قديمى را ميبخشيد. اگر کودک شما به مدت ۶ ماه با چيزى بازی نکرد، آن وسيله را به فرد ديگرى بدهيد.

اگر فكر ميكنيد ممکن است كه فرزند شما بعدها سراغش را بگيرد، آنها را براى مدتى پيش خود نگه داريد، اگر فراموششان كرد، سپس به فرد دیگری ببخشيد. البته اين قانون شامل حال همه وسيله هاى قدیمی كودك ميشود.

اتاق بازی كودكان - زندگی بانوی شهر

اتاق بازی کودکان باید شاد باشد، يادتان باشد كه شما با در نظر گرفتن نكات بالا، ميتوانيد فضايى را براى بازى فرزندتان طراحى كنيد كه انعطاف پذير باشد و با تغيير سليقه او، بتوانید با صرف هزينه كم، آنرا به فضاى جديدى تبديل كنيد. همچنين شما بهترين اتاق بازى را خواهيد داشت، تنها مشكلش اين است كه آنوقت همه بچه ها ميخواهند در آن بازى كنند.

مقالات مرتبط را بخوانید