نکات مهم و کلیدی در طراحی اتاق كودک

written by سولماز هومن زاده 27 آبان 1397
نکات مهم و کلیدی در طراحی اتاق کودک

با وجود اینکه اتاقهای زیادی را براى كودكان طراحی کرده بودم، اما تنها زمانی که خودم مادر شدم متوجه شدم که بهترین طراحی اتاق كودک طراحیست که بر اساس روتين و برنامه روزمره کودک انجام شود. روتين تعويض پوشك و لباس، روتين خواب و روتين بازی او.

 اتاق کودک - زندگی بانوی شهر

هر کدام از این كارها شرایط و نیازهای خاص خود را لازم دارد که با یک طراحی از پیش فکر شده، ميتوانند زندگی شما را راحتتر کنند. مهم نيست كه طراحی اتاق كودک را با اتاقى كه در آن هيچ وسيله اى نباشد شروع کنیم و از صفر آن را درست كنيم، یا اتاقی داشته باشیم که از پیش طراحی شده و بايد براى بهتر شدنش در آن تغييراتى ايجاد كنيم. مهم اين است كه ميتوانيم با به کاربردن استراتژی هایی که بر اساس روتین بچه شکل گرفته است، اتاقی را براى فرزندمان درست كنيم که نيازهاى او را به بهترين شكل برآورده كند.

روتین تعويض کردن پوشك و لباس

 اتاق کودک - زندگی بانوی شهر

در اینجا امنیت كودك، اولویت اول شماست. حالت ایده آل این است که همه چيزهايى که لازم دارید را در دسترس قرار دهید تا نیاز نباشد كه هنگام تعويض كودك، حتی یک قدم  جلو و يا عقب بگذاريد و چشم از کودک بردارید. تشک مخصوص عوض کردن را روی میز قرار دهيد و دستمال مرطوب، پوشك و لباس او را در کشو/سبدهاى زیر میز قرار دهيد. سطل مخصوص پوشك هاى كثيف را در کنار میز تعویض بگذارید، یک سطل پدال دار انتخاب کنید که برای باز کردنش نیاز به استفاده از دست نداشته باشید. اگر مي توانيد ميز تعويض كودك را در مكانى نزديك به كمد لباس او قرار دهيد. اينكار باعث می شود كه شما بتوانيد لباسهاى مورد نياز او را قبل از اينكه شروع به عوض كردن، برداريد و همچنين خیلی راحت لباسهای کثیف را در سبد مخصوص بریزید. يك طراحی مناسب و كارآمد باعث می شود كه كودك كمتر اذيت و بد خلق شود. همچنین با رعايت كردن اين اصول، شما امنيت او را قربانى زیبایی و طراحی نميكنيد.  اگر اتاق پنجره دارد، بهتر است این میز را نزدیک پنجره قرار دهيد، تا هنگام عوض کردن، او بتواند بیرون را تماشا كند. همچنین شانس این را داشته باشد که بعد از بیدار شدن از خواب، از نور طبیعی لذت ببرد.

بیشتر بخوانید:  انتخاب رنگ مناسب اتاق كودک با استفاده از روانشناسی رنگ ها

پیشنهاد می کنیم مقاله دکور اتاق کودک را مطالعه کنید.

روتین خواب

 اتاق کودک - زندگی بانوی شهر

تا زمانی که مادر نشده اید، نمیتوانید درك كاملى از اهميت خواب خوب، يك روتين خوب براى خواب كودك و كارهاى لازم براى آمادگى خواب او را داشته باشيد. يادتان باشد اينكه از لحاظ ذهنى فرزندتان را برای خواب آماده كنيد، نقش بسیار مهمى در كل پروسه دارد. نشانه و سرنخ هايى كه شما هر بار قبل از خواب به او می دهيد، کل پروسه این کار را راحت تر میکند. براى داشتن يك روتين خواب مناسب براى كودك، لازم است كه همه چيزهايى كه لازم داريد، در نزديكى محل خواب او باشد مانند؛ یک مبل گهواره اى يا صندلی راحت براى نشستن شما در كنار تخت او. مبلى كه بتوانيد به راحتى روى آن بنشينيد، كودكتان را در آغوش بگيريد و برایش قصه بخوانید. نكته مهم اين است كه این فضا را  تبدیل به یک فضای راحت کنید، چون احتمالا وقت زيادى را در آن ميگذرانید. براى راحتى بيشتر، از يك كاناپه كوچك براى استراحت پاها جلوى مبل استفاده كنيد. چيزهايى كه بايد در دسترش شما باشند شامل : كتابهايى، دستگاهى كه با آن موسيقى لالايى پخش ميكنيد و يك آباژور كه مقدار نور آن قابل كنترل باشد.

وقتی که اتاق کودک را طراحی می کنید، تخت او را مقابل دیواری که پنجره دارد قرار بدهید نه  کنار پنجره. اين موضوع براى امنيت كودك اهميت دارد. از کتابخانه های بلند که کودک بتواند از آن بالا برود استفاده نکنید، حتی اگر آن را به دیوار پيچ كرده باشيد. همچنين کتابخانه های کوتاه را در نزديكى تخت كودك قرار ندهيد، زيرا ممكن است او را تشويق به بيرون آمدن از تخت و رفتن بالاى كتابخانه كند.

بیشتر بخوانید:  انتخاب رنگ مناسب اتاق كودک با استفاده از روانشناسی رنگ ها

 اتاق کودک - زندگی بانوی شهر

براى دکور اتاق كودك از پرده هايى استفاده كنيد كه اتاق را كاملا تاريك می كنند، برای کنترل ورود نور ميتوانيد علاوه بر پرده، از پشت پرده ای هم استفاده کنید. يك اتاق کم نور به راحتی كودك را براى خوابيدن آماده می كند. مراقب باشيد كه بند پرده ها قابل دسترس براى كودك نباشد.

روتین زمان بازی

حتى اگر شما يك فضاى مخصوص براى بازی کردن كودك، در جایى خارج از اتاق برای او درست كرديد، بازهم فضايى را براى بازى كردن او در اتاقش در نظر بگیرید، اتاق کودک فقط اتاق خواب او نيست. برای اینکار نیاز به یک فضا برای سبد اسباب بازیهای او و یک فرش نرم و راحت برای نشستن و بازى كردن داريد. سبد اسباب بازیها را نزدیک تخت قرار ندهید، زیرا ممکن است او را وسوسه كند و مانع خوابش شود. بهترين حالت اين است كه اين فضا نزديك پنجره اتاق باشد تا از نور طبيعى استفاده كند.

 اتاق کودک - زندگی بانوی شهر

از آنجاييكه من طراحی اتاق كودک در اندازه و سن های زیادی انجام داده ام، مهمترین نکته فراهم کردن یک محیط امن برای کودک و همچنين در نظر گرفتن راحتی و آرامش والدین است. اتاق كودك را به گونه ای طراحی کنید که عوض کردن، خوابیدن و بازی کردن او تا حد ممکن راحت و آسان باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید