غذاهای مناسب افطار را بشناسید

written by ژاله نوذری 10 اردیبهشت 1399
غذاهای مناسب افطار

افطار وعده شبانه در ماه مبارک رمضان است. مسلمانان به هنگام شب بعد از اذان مغرب روزه خود را باز می کنند، لذا لازم است موادغذایی مناسبی در این وعده مصرف شود. بانوی شهر شما را با غذاهای مناسب افطار آشنا می کند.

نکته مهم این است که برای حفظ سلامتی خود در ماه رمضان بایستی از همه گروه های مواد غذایی استفاده کنید:

گروه های غذای اصلی شامل غلات، لبینات، سبزی ها، میوه ها و حبوبات هستند.

از غذاهای مناسب برای افطار در زمانی که می خواهید روزه خود را باز کنید، خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل است، این مواد می‌توانند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

غذاهای مناسب افطار - زندگی بانوی شهر

خرما قند مورد نیاز بدن را فراهم و به بازگرداندن قند خون بعد از روزه کمک می کند. یکی از شایع ترین علل سردرد یا سرگیجه در ماه رمضان افت قند خون است، همین دلیل خوردن خرما در شروع افطار بسیار مفید و توصیه می شود. خرما شامل 6 ویتامین و 15 مواد و به ویژه غنی در کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

یکی از غذاهای مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار مناسب و مواد ضروری مورد نیاز را به بدن می رساند.

غذاهای مناسب افطار - زندگی بانوی شهر

آبمیوه های طبیعی منابع خوبی از قندها بوده و نیز به تعادل مواد معدنی و جبران آب از دست رفته بدن کمک می کند.

غذاهای مناسب افطار - زندگی بانوی شهر

حلیم یکی از بهترین غذاهای مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی تهیه شده باشد میتواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج

غذاهای مناسب افطار - زندگی بانوی شهر

مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در فاصله افطار تا سحر میل کنید.

غذاهای مناسب افطار - زندگی بانوی شهر

خوردن انواع سبزی ها و میوه‌جات به خصوص کاهو، گلابی، انگور، هلو، هندوانه، گرمک، طالبی و انجیر توصیه می گردد. میوه‌ها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می کنند.

همچنین با مصرف مقدار مناسب میوه و سبز در وعده افطار از بروز یبوست در ایام ماه رمضان پیشگیری می شود. زمان مناسب مصرف میوه پس از شام یا قبل از خواب به عنوان یک میان وعده می باشد.

برای وعده افطار باید نکاتی را مدنظر داشته باشید از جمله

1 ) در زمان افطار یک وعده مفید و کم حجم در نظر گرفته شود، مثلاً مقداری حلیم (با کمی عسل یا خرما)، یک لیوان شیر یا چای کم رنگ. (در برنامه غذایی افطار می توانید از این مواد استفاده کنید: یك لیوان شیر كم‌چرب، خرما، پنیر كم‌چرب و کم‌نمك، مغز گردوی تازه و کم‌نمك، نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک، بربری و تافتون، مقدار کمی خیار، گوجه‌فرنگی، هویج، بروکلی، سبزی خوردن یا کاهو)

2 ) از نیم ساعت پس از وعده افطار نوشیدن مایعات را شروع کنید البته نه یکباره!

3 ) از یک ساعت پس از افطار مصرف میوه و سبزیجات به دلیل بالا بودن فیبر و تامین ویتامین‌های محلول در مایع ضرروی است, توجه داشته باشید مصرف مواد غذایی حاوی فیبر به دلیل اینکه آب فراوانی به خود جذب می‌کنند در این دوران بسیار مفید هستند.

4 ) برای وعده غذایی شام نباید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان، برنج، ماکارونی یا سیب زمینی به همراه مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم مرغ، سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه شله زرد

برنامه خود را طوری تنظیم کنید که برای وعده سحر از خواب بیدار شده و غذاهای مناسب سحری را میل کنید تا ماه رمضان را با سلامت و راحتی پشت سر بگذارید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه