فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

written by سولماز هومن زاده 2 مرداد 1397
فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

کاهش عفونت گوش؟ حتما. خطر آسم کمتر است؟ البته. بهره هوشى بالاتر؟ مطمئنا. تغذیه نوزاد با شیر مادر همه این مزایا را به علاوه مزایای زیر به همراه دارد.

یک نوزاد سالمتر

بیماریهایی مانند ذات الریه، سرماخوردگی، عفونتهای دستگاه گوارش مانند اسهال و بیماریهای ویروسی در میان نوزادانی که با شیر مادر تغذيه ميشوند کمتر رایج است.

حفاظت دراز مدت

به کودک شیر خود را بدهید و با اینکار خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع آ، بیماری سلیاک و بیماری کرون را کاهش می دهد.

حفاظت از نوزاد در برابر بیماری با شیر مادر

استخوانهای قویتر

در زنانی که شیر خود را به کودک میدهند، خطر ابتلا به پوکی استخوان پس از یائسگی کمتر است. هنگامی که یک زن باردار و سپس در دوران شیردهی است، بدن او کلسیم را بسیار بهتر جذب میکند. بنابراین، در حالی که برخی از استخوانها، مخصوصا در ستون فقرات و ناحیه کمر، ممکن است در دوران گرفتن شیر کمی نرم باشند، شش ماه بعد از آن، نسبت به قبل از بارداری متراکم تر هستند .

خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کمتر است

تغذیه با شیر مادر باعث کاهش خطر ابتلا کودک به سندرم مرگ ناگهانی میشود.

مشکلات کمتر با وزن

تغذیه با شیر مادر، احتمال چاق شدن مادر و كودك را بسیار کمتر میکند.

سوزاننده کالری

ممکن است شنیده باشید که شما با شیر دادن میتوانید روزانه پانصد کالری بسوزانید و این تقریبا درست است. هر 30 گرم شیر مادر حاوی بیست کالری است، اگر شما روزانه نیم کیلو شیر به کودک خود بدهید، در واقع چهارصد کالری از بدن شما خارج میشود.

بهبود سریعتر بعد از زایمان

اکسی توسینی که هر بار هنگام شیردهی از بدن شما خارج میشود، به انقباضات رحم کمک کرده و باعث کاهش خونریزی بعد از زایمان میشود. علاوه بر این، تغذیه با شیر مادر باعث میشود که رحم سریعتر به اندازه طبیعی خود بازگردد؛ هنگام شیر دهی حدود شش هفته پس از زایمان، در غیر این صورت حدود 10 هفته.

بهبود سریع پس از زایمان

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تغذیه با شیر مادر میتواند خطر ابتلا کودک به برخی از سرطانهای دوران کودکی را کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان قبل از یائسگی و بیماریهای کشنده ای که در حال افزایش است در مادر کاهش میابد.

احساس قدرت بی نظیر

به عنوان یک مادر جدید، دیدن رشد کودکی که از شیر شما تغذیه میکند، به مادر حس قدرتمند بودن را میدهد.

عرضه سفارشی

شير خشك قادر به تغيير ساختار خود نيست، اما شیر مادر برای برآورده ساختن نیازهای کودک تغيير ميكند. کلستروم – شيرى كه بلافاصله بعد از زايمان از سينه هاى مادر ترشح ميشود، سرشار از آنتی بادیهاییست كه از نوزاد تازه بدنيا آمده محافظت میکند. پروتئین اين شير بالاتر از پروتئین يك شير كامل بوده و شکر آن کمتراست. بنابراین حتی مقدار کمی از آن میتواند گرسنگی کودک را از بین ببرد.

هنگامی که شیر کامل ميشود (معمولا سه تا چهار روز بعد از زایمان)، هم شکر و هم حجم آن از كلستروم بیشتر است، دقيقا آنچه که نوزاد نیاز دارد. او به مقدار زیادی کالری و تغذیه مکرر برای رشد سریع خود نياز دارد. شیر كامل به گونه ايست كه به سرعت هضم شده تا كودك بتواند به طور دائم آن را بخورد.

فواید شیر مادر

واکسن مؤثر

تحقیقات نشان میدهد که آنتی بادی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میشوند، نسبت به نوزادانی که شیر خشک میخورند، واکنش بهتری نسبت به واکسنها از خود نشان میدهد.

تعطیلات قاعدگی

شیردهی دائم به نوزاد، البته شیر مادر نه شیر خشک، تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد و این یعنی تأخیر در زمان قاعدگی. تغذیه با شیر مادر باعث آزاد شدن پرولاکتین میشود که سطح استروژن و پروژسترون را پایین نگه میدارد و بنابراین تخمک گذاری ضعیف انجام می شود.

هنگامی که سطح پرولاکتین کاهش می یابد، این دو هورمون به حالت عادی باز گشته که منجر به تخمک گذاری و قاعدگی میشود.

حتی اگر كودك به طور انحصاری با شیر مادرتغذیه شود، سطح پرولاکتین مادر در نهایت طی چند ماه کاهش خواهد یافت. بسیاری از مادرانى که فقط شیر خود را به کودک میدهند، عادت ماهانه بین شش تا هشت ماه پس از زایمان بازميگردد و بعضی ها يك سال بعد.

بیشتر بخوانید:  روش های از شیر گرفتن کودک

مرخصى کمتر از کار

کودکى كه با شير مادر تغذيه ميشود، کمتر در معرض بیماری قرار خواهد گرفت، و این يعنی که تعداد روزهای مرخصى مریضى برای شما نيز کمتر است.

فواید تغذیه با شیر مادر

قیمت ارزانتر

بر اساس آمار، هزینه شير خشك در ماه میتواند بر اساس انتخاب، از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر باشد.

یک راه عالی برای شناخت كودك

مادر باید به دقت کودک را زير نظر بگيريد. بر خلاف شير خشك كه تنظيم حجم و مقدارش كاملا دست مادرست، نمیتوان متوجه شويد که كودك چه مقدار شیر مادر خورده است. بنابراين مادر به غرایض و رفتار کودک رجوع میکند.

فواید تغذیه با شیر مادر

دسترسى به آن آسان است

شیر مادر با کمترین دردسر و با دماى مناسب در دسترس است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه