فواید شگفت انگیز کرفس خام در کاهش وزن

written by هانیه زاهدی 7 مرداد 1398
فواید شگفت انگیز کرفس خام برای کاهش وزن

کرفس گیاه خانواده Apiaceae بوده که به کم کالری بودن شهرت دارد. این گیاه در حال حاضر در سراسر جهان کشت شده و بخشی جدایی ناپذیر غذاهای خاص محسوب می شود. کرفس خام حاوی مواد غذایی مفید، ویتامین ها و مواد معدنی بوده و یک میان وعده راحت به شمار می آید؛ زیرا به علت داشتن فیبر فراوان ایجاد سیری کاذب کرده و چاق کننده نیست. این سبزی هم می تواند به صورت پخته و هم به صورت خام در سالاد و یا به تنهایی مصرف شود.

کرفس برای اولین بار در قرن شانزدهم به عنوان یک غذا در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن در سراسر اروپا به عنوان طعم دهنده برای سوپ ها، گوشت و خورش ها گسترش یافت. و جالب است بدانید که برندگان رقابت های ورزشی در یونان باستان با دسته های کرفس مورد استقبال قرار می گرفتند، همانطور که امروزه با گل از آنها تقدیر می شود.

بانوی شهر قصد دارد در این مقاله شما را با فواید کرفس خام و تاثیر آن بر کاهش وزن آشنا کند.

کرفس خام

مواد مغذی موجود در کرفس

طبق تحقیقات انجام شده، کرفس حاوی فیبر، مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، مس، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم بوده و همچنین دارای اسیدهای چرب فرار و ویتامین هایی از قبیل A، K، C، E، D و ویتامین های خانواده B شامل تیامین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، B6 و B12 می باشد. کرفس حتی در حالت بخارپز قادر است مواد مغذی خود را نسبت به سایر سبزیجات بیشتر حفظ کند.

بیشتر بخوانید:  رژیم لاغری با سوپ کلم

تاثیر کرفس خام بر کاهش وزن

مطالعه اخیر منتشر شده در Annals of Internal Medicine نشان می دهد که اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی، به سادگی می تواند سبب کاهش وزن شود. از این رو کرفس با داشتن فیبر فراوان علاوه بر کمک به هضم غذا، درمان نفخ و بهبود عملکرد روده ها، با جذب آب اضافی دستگاه گوارش، ایجاد سیری کاذب کرده و مانع پرخوری می شود.

کرفس خام

ساقه کرفس 10 کالری و یک پیمانه کرفس خرد شده 16 کالری انرژی دارد. متاسفانه درست نیست که گفته می شود کرفس “کالری منفی” دارد، مقدار کالری آن بسیار کم بوده اما منفی نیست. یک لیوان آب کرفس حدود 80 کالری انرژی دارد. لذا برای کاهش وزن، همیشه خوردن سبزیجات و میوه ها بهتر از نوشیدن آب آنهاست.

مزایای دیگر مصرف کرفس خام

کاهش وزن تنها یکی از فواید کرفس خام می باشد. دیگر مزایای سلامتی آن عبارتند از:

  • کاهش التهاب: کرفس یک درمان خانگی مناسب برای طیف گسترده ای از شرایط التهابی از جمله عفونت های کبدی و کلیه، درد مفاصل، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات پوستی و عفونت های دستگاه ادراری می باشد.
  • کاهش کلسترول: مصرف منظم کرفس در کاهش کلسترول بالا موثر است. 3-n-butylphthalide یا به اختصار BuPh یک ترکیب منحصر به فرد در کرفس بوده که دارای اثر کاهش دهنده آلیپید می باشد.
  • درمان فشار خون بالا: فشار خون بالا خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. کرفس سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده که اثر نرم کنندگی بر عضلات داشته و لذا می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.
  • جلوگیری از بیماری های کبدی: این سبزی ترد یک غذای تمیزکننده کبد است و با خواص دیورتیک خود می تواند سموم، زباله ها و آلاینده های بدن را از بین ببرد.
  • مقابله با عفونت ها: دانه های کرفس دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی می باشند و برای قرن هاست که برای مقابله با انواع عفونت ها مورد استفاده قرار گرفته اند.
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری: کرفس دارای توانایی تولید ادرار و کاهش اسید اوریک می باشد. لذا خوردن آن به طور منظم می تواند به جلوگیری از عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش و ارگان های تولید مثل کمک کند.
  • جلوگیری از سرطان: این سبزی کم کالری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مهار رشد تومورهای سرطانی به ویژه سرطان روده، سرطان پستان و لوسمی (سرطان خون) می شود.
بیشتر بخوانید:  7 ترفند اساسی برای کم کردن وزن را بشناسید

کرفس خام

برای هزاران سال، کرفس خام بیشتر از پخت و پز برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گرفت. کرفس وحشی در قرون وسطی برای درمان اضطراب، بی خوابی، روماتیسم، نقرس و آرتریت استفاده می شد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه