فواید بی نظیر گل کلم را بشناسید

written by ژاله نوذری 21 مهر 1397
فواید بی نظیر گل کلم را بشناسید

گل کلم (Cruciferous) از خانواده Brassicaceae است. ریشه اولیه این گیاه در آسیای باستانی یافت میشد، اما در 600 سال قبل از میلاد در منطقه مدیترانه، ترکیه و ایتالیا دوباره ظاهر شد. در اواسط قرن شانزدهم، این گیاه در فرانسه و اروپای شمالی به رسمیت شناخته شد. امروزه هند، چین، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده از جمله تولید کنندگان گل کلم در سراسر جهان هستند.

به طور معمول، افراد فقط به مصرف قسمت گل آن علاقمند هستند درحالی که ساقه و برگ های آن نیز خواص بسیاری دارد. اگر چه بیشتر گل کلم هایی که می بینیم سفید هستند، اما انواع مختلف دیگری نیز دارد، از قبیل بنفش، نارنجی و سبز.

بانوی شهر فواید و مزایای گل کلم را شرح می دهد.

گل کلم در آسیا، ایتالیا، اروپای شمال غربی و اروپای شمالی و بیش از صد گونه آن شناخته شده است. غیر از گل کلم سفید، این گیاه رنگ های دیگری نیز دارد همچون :

  • سبز : به عنوان (bronco flower) شناخته شده است.
  • بنفش : در گل کلم بنفش رنگ آنتی اکسیدان و آنتوسیانین موجود است.
  • نارنجی : گل کلم نارنجی بسیار مغذی است و مقدار زیادی ویتامین A دارد.

گل کلم

این گیاه برای سلامتی دارای مزایای فراوانی شامل محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، کاهش التهاب بدن، کاهش مشکلات قلب و گردش خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تامین ویتامین K مورد نیاز بدن، بهبود هضم غذا و سم زدایی بدن، موثر در کاهش وزن سالم، تقویت سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش

گل کلم دارای سولفورفان است که از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند. سلروفاپین موجود در این گیاه برای محافظت از بدن در برابر سرطان پوست، التهاب و آسیب سلولی نیز موثر است.

کاهش التهاب بدن

به طور کلی التهاب با اکثر بیماری های مزمن مرتبط است. این گیاه حاوی عناصر ضد عفونی کننده و ضد التهابی بسیار زیاد می باشد. همچنین موجب کاهش استرس و آسیب به وسیله رادیکال های آزاد می شود. آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم شامل بتا کریپتوکسانتین، کورستین، روتین، کپسفور، اسید سینامیک، اسید کافئیک و اسید فرولیک می باشند. مصرف روزانه گل کلم باعث تامین ویتامین C که به کاهش التهاب بدن کمک می کند.

کاهش بیماری های قلبی – عروقی و بهبود سیستم گردش خون

بیشتر مطالعات نشان می دهد که التهاب با خطرات ناشی از دیابت، بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. این امر اهمیت بالای ویژگی ضد التهابی گل کلم را نشان می دهد. همچنین این گیاه با تامین ویتامین K،C و آنتی اکسیدان ها منجر به بهبود سیستم گردش خون می شود و از ایجاد پلاک جلوگیری می کند. این امر منجر به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بالا می شود.

کاهش خطر سرطان

پژوهش ها نشان داده است که گل کلم در پیشگیری از سرطان سینه، کبد، روده بزرگ، معده و ریه موثر است. همچین یافته های علمی نشان داده اند که این گیاه داراي خواص پیشگیرانه شیمیایی است که مراحل اولیه رشد سرطان را خنثی می کند و باعث کاهش رشد تومور می شود. ترکیبات حفاظتی این گیاه به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

تامین ویتامین K

گل کلم منبع عالی ویتامین K که یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین K بدن را سالم نگه می دارد و همچنین از هدر رفت تراکم مواد معدنی استخوانی جلوگیری می کند (در نتیجه می تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند). ویتامین K همچنین یک انسولین خون مفید است.

گل کلم

بهبود هضم

این گیاه دارای ترکیبات خاصی است، بویژه گلوکوراپامین، سولفورفان، گلوکوبراسسیین و گلوکانستروتیک، که همه در کمک به هضم بسیار مفید هستند. علاوه بر این، این گیاه برای سم زدایی نیز سودمند است زیرا منبع غنی از گوگرد (به نام گلوکوزینولات) به جذب مواد مغذی و حذف سموم کمک می کند.

موثر در کاهش وزن

گل کلم یک گیاه کم کالری، فاقد چربی و قند و دارای کربوهیدرات بسیار کم است. این گیاه انتخاب خوبی برای افرادی است که درصدد کاهش وزن هستند. از آنجا که فیبر این گیاه زیاد است، می تواند مسائل مربوط به یبوست را برطرف کند.

سلامت مغز را افزایش می دهد

ویتامین B برای رشد مغز ضروری است. از آنجایی که این گیاه  منبع غنی از کولین است، پس در افزایش سلامت مغز موثر واقع می شود. کولین یک ماده مغذی حیاتی است و وقتی با فسفر همراه گردد، غشاهای سلول را ترمیم می کند. در نتیجه فرد خواب بهتر، عملکرد شناختی بهتر، هماهنگی عضلات و حافظه سالم تری را تجربه خواهد کرد.

موثر در سلامت چشم

گل کلم دارای سولفورفان است که گفته می شود که بافت های ظریف منطقه شبکیه را از آسیب حفظ می کند. اگر بافت های شبکیه آسیب ببینند مسائل جدی دید نظیر آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و یا حتی کوری اتفاق می افتد.

افزایش سیستم ایمنی بدن

گل کلم دارای منابع غنی از کلسیم، فسفر و سلنیوم است که همگی به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. همچنین حاوی سدیم است که مدیریت توازن مایع بدن را برعهده دارد.

جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس

با توجه به این که گل کلم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، موجب کاهش آسیب های رادیکال آزاد می شود و روند پیری کاهش می یابد. مصرف این گیاه به این ترتیب شما را جوانتر نشان می دهد.

فواید گل کلم

نتیجه گیری

بیش از 80 نوع گل کلم خوراکی در سراسر جهان وجود دارد. با این وجود، صرف نظر از انواع آن هنگام خرید بایستی گل کلم دارای بافت سفت و رنگ یکسان انتخاب نمایید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه