مهمترین فواید گوشت‌ های سالم

written by بانوی شهر 1 بهمن 1396
مهمترین فواید گوشت‌ های سالم

وقتی نوبت به دنبال کردن یک رژیم غذایی سالمتر می‌رسد، به طور قطع، گوشت یک غذای نسبتاً ثابت در این رژیم غذایی است که مصرف گوشت های سالم همیشه با مزایا و انتقاداتی همراه بوده است.

با در نظر گرفتن این حقیقت که در این برهه از زمان، چاقی و بیماری‌های قلبی افزایش یافته است، برخی افزایش مصرف گوشت را دلیل افزایش این نوع بیماری‌های دانسته‌اند. با این وجود، دلیل اصلی، مصرف بیش از اندازه‌ غذاهای پرکالری است. این غذاها اگرچه برخی از گوشت‌ها را شامل می‌شود، اما برخی دیگر کاملا سالم هستند.

دستورالعمل‌های رژیمی 2105 ، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه را پیشنهاد داده است. اما این برنامه، مصرف گوشت را از برنامه غذایی حذف نکرده است. در عوض، بسیاری از مردم، یک رویکرد نیمه گیاهخواری – که برخی آن را فلکسیترین نیز نامیده‌اند – اتخاذ کرده‌اند، که به نظر با بیشترین مزایا برای سلامتی همراه است. این اصطلاح بیانگر یک برنامه غذایی است که تأکید بیشتری روی وعده‌های مبتنی بر سبزیجات و تأکید کمتری بر گوشت دارد. به عبارت دیگر، بیشترین توصیه‌های رایج حال حاضر، خوردن مقدار زیادی سبزیجات همراه با برخی از گوشت‌ها است. قبل از هر چیز، باید گفت که الگوهای غذایی خام و مبتنی بر سبزیجات، می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نماید.

اگر گوشت را برای رژیم غذایی خود انتخاب کردید، باید بدانید که چه فوایدی از آن عاید بدن می‌شود و چگونه سالمترین گوشت‌ها را انتخاب کنید.

برخی از فواید مصرف گوشت های سالم

پروتئین : گوشت تامین کننده پروتئین است. برخی معتقدند که بدن هر بار تنها می‌تواند 40 گرم پروتئین را جذب کند. اگرچه مقدار یک دوز موثر پروتئین، در حدود 30 الی 40 گرم است؛ اما، این بدان معنا نیست که بدن نمی‌تواند بیش از 40 گرم پروتئین جذب کند؛ و یا اینکه، در صورت جذب پروتئین بیشتر، آن را مستقیماً به چربی تبدیل می‌کند. از طرفی، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا کلیه‌های شما را از کار نمی‌اندازد و یا کلسیم را از استخوان ها نمی‌گیرد. مگر در صورت داشتن شرایط خاص قبلی، ( مانند فشار خون بالا، دیابت، یا بیماری کلیه) و یا ناکافی بودن جذب مایعات توسط بدن، رژیم غذایی دارای پروتئین بالا نمی‌تواند کلیه‌ها را با مشکل مواجه کند. در اینگونه موارد، در حقیقت، مصرف بیش از اندازه فسفر (مانند فسفریک اسید در نوشابه) است که بیشترین تاثیر منفی را روی سلامت استخوانها دارد، و نه پروتئین.

بیشتر بخوانید:  بهترین صبحانه برای دانش آموزان چیست؟

آهن : برخلاف پروتئین، آهن یک ماده کم مصرف تلقی می‌شود و کمبود آهن یک نگرانی عمومی در بزرگسالی، پیش از یائسگی و دوران بارداری برای بانوان است. گوشت های سالم ، به ویژه گوشت قرمز، حاوی مقادیر فراوان آهن هم (heme iron) است که دارای ارزش بیولوژیکی بسیار است و به خوبی جذب می‌شود. آهن موجود در منابع غیر حیوانی (non-heme)، دارای ارزش بیولوژیکی کمتری است.

ویتامین B12 : ویتامین B12 تنها در منابع حیوانی وجود دارد و نقش بسیار مهمی را در گوارش غذا (اسید معده) و تولید انرژی ایفا می‌کند. افرادی که گوشت، لبنیات یا تخم مرغ  نمی‌خورند، لازمست رژیم غذایی خود را با ویتامین B12 تکمیل کنند.

پروفایل لیپید و سلامت قلبی- عروقی : تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات پایین، به همان اندازه رژیم‌های کم چرب در کاهش وزن، و رفع فاکتورهای خطرآفرین قلبی عروقی مؤثر هستند. وعده‌های غذایی کم کربوهیدرات غالباً نشاسته، حبوبات و میوه‌ها را با گوشت و چربی‌های سالم جایگزین می‌کند. بنابراین، یک رژیم غذایی پر گوشت وقتی با پروتئین‌ها و چربی‌های سالم جایگزین می‌شود، می‌تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد.

اگرچه گوشت های سالم (همانند تمام محصولات حیوانی) حاوی کلسترول است، اما جدیدترین دستورالعملهای رژیمی پرده از مصرف کلسترول برداشته‌اند. تحقیقات نشان داده است که کلسترول رژیمی تأثیر بسیار اندکی روی کلسترول خون دارد.

همچنین، شایان ذکر است که تحقیقات انجام گرفته در این زمینه به این نتیجه رسیده که بدن با چربی‌های اشباع شده بدست آمده از گوشت های فرآوری شده و گوشت‌ های سالم غیرفرآوری شده مختلف برخورد می‌کند. بدین معنا که، یک استیک کوچک خریداری شده از قصّابی محل و چند تکه گوشت مملؤ از نیتراتها و مواد نگهدارنده، ممکن هر است هر دو حاوی 5 گرم چربی اشباع شده باشند. اما، دومی، تاثیر منفی بیشتری بر سلامتی ما بجا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:  ایده تغذیه سالم برای مدرسه بچه ها : رول کره بادام زمینی، گرانولا و سیب

بهترین گوشت‌های سالم کدامها هستند؟

گوشت های غیر فرآوری شده : با یک حساب ساده، در خواهیم یافت که بهتر است غذاهایی را خریداری کنیم که دارای کمترین مواد افزودنی هستند و کمتر در معرض فرآوری قرار گرفته و به شکل اصلی خود نزدیکتر هستند. بیشتر گوشت‌ها اصلا فهرست مواد افزودنی ندارند. همین موضوع در مورد سبزیجات یخ زده و تازه نیز صدق می‌کند. این نوع غذاها را در هسته برنامه‌های غذایی و تهیه غذا  قرار دهید.

گوشت گوساله تغذیه کننده از چمن : شما همان چیزی هستید که می‌خورید؛ همچنین، شما همان چیزی هستید که غذای شما می‌خورد. به عبارت دیگر، وقتی ما غذاهای بدست آمده از حیوانات سالم مصرف می‌کنیم، سلامتی خود را ارتقا می‌دهیم. یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت کلی بدن، نسبت امگا 6 به امگا 3 است. احشامی که از چمن طبیعی تغذیه می کنند، در مقایسه با حیواناتی که از غلات تغذیه می‌کنند، حاوی چربی‌های امگا 3 بیشتر و عفونت های باکتریایی و انگل‌های کمتر هستند و در نتیجه کمتر به ضد باکتری نیاز دارند. نوع غذا بیش از کیفیت غذا اهمیت دارد. امروزه، به حیواناتی که غذاهای ارگانیک مصرف می‌کنند،  ذرت و سویا خورانده می شود،  در حالیکه این غذاها هرگز در فهرست غذاهای طبیعی آنها قرار نداشته است.

تخم مرغ : مردم غالبا تخم‌مرغ را در ردیف لبنیات قرار می‌دهند، درحالیکه تخم مرغ «میوه» ماکیان است و لبنیات از گاوها ( و تعداد دیگری از حیوانات) بدست می‌آید. تخم مرغ کاملاً عاری از ترکیبات محصولات لبنی مانند کشک، کازئین و لاکتوز است، و بالاترین ارزش بیولوژیکی پروتئین را دارد. تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های B، مینرالها و فیتونوترینت‌هاست و مصرف مکرر آنها، با وجود داشتن کلسترول زیاد، بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید:  سوپر میوه های پاییزی عالی برای اضافه شدن به سفره ی امسال شما

غذاهای دریایی : انواع متعدد ماهی‌ها دارای سطوح بالای چربی‌های امگا 3 هستند. اما ماهی کوچک ( که از کف دریا تغذیه می‌کند)، دارای فواید بیشتری است. اگرچه مصرف تن ماهی، سالمون ، کوسه، ماهی سرخو، و شمشیرماهی بدون اشکال است، اما سعی کنید صدف‌ها، ساردین‌ها، قزل‌آلای رنگین کمانی، خرپنگ و لابستر  را بیشتر مصرف کنید. این آبزیان، در مقایسه با ماهیان شکارچی، سطح جیوه کمتری دارند.

روی هم رفته، یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده دارای گوشت های سالم، با بیشترین فواید سلامتی همراه است. یک بشقاب ایده‌ال را تصور کنید که دارای نسبت 2:1:1 سبزیجات، گوشت ها، و نشاسته باشد. مصرف گوشت های سالم باکیفیت مانند گوشت گوساله‌ای که از چمن تغذیه می‌کند، تخم‌مرغ‌ها و ماهی‌های کوچک، بسیار حائز اهمیت‌تر است. بطور کلی، مصرف کمتر گوشت، با تأکید بر گوشتهای غیرفرآوری شده و با کیفیت، تغییری در بودجه شما ایجاد نخواهد کرد. اما وعده‌های غذایی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی شما به همراه دارد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه