راه های سالم برای لاغری بدون رژیم

written by کیانا میرحقانی 3 دی 1396
راه های سالم برای لاغری بدون رژیم

لاغری بدون رژیم گرفتن شاید شبیه رویا باشد. اما رژیم گرفتن و پایبند ماندن به آن برای اکثر افراد بسیار طاقت فرساست. علاوه بر آن تحقیقات نشان داده که رژیم های طولانی مدت، به ندرت تاثیر گذار هستند، سطح سلامت بدن را ارتقا نمی دهند و حتی دیده شده که ضرر آنها بیش از فوایدشان است.

بدن هر فردی، ناشی از ژنتیک خاص و نوع زندگی آن فرد، یک نقطه ی وزنی خاص داشته که بدن همواره برای ماندن در آن نقطه ی وزنی خاص تلاش می کند. به همین علت افراد پس از مدتی رژیم گرفتن دیگر تغییری حس نمی کنند و رژیم شکست می خورد.

اگر رژیم های غذایی کارایی لازم برای لاغری ماندگار و طولانی مدت را ندارند، پس راه لاغری بدون رژیم چیست و چطور می توانیم بدون آسیب رساندن به بدن و از راه های طبیعی وزن کم کنیم؟

  • دشمن اصلی استرس است

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

یکی از عوامل اصلی اضافه وزن استرس است! بسیاری از افراد چاق کسانی هستند که پرخوری استرسی دارند.

در واقع استرس باعث می شود بدن ما مقدار زیادی کورتیزول ترشح کند. کورتیزول هم باعث ترشح بیش از حد انسولین می شود که در واقع قند خون را کاهش می دهد. به همین علت تمایل به خوردن غذاهای شیرین و شور در بدن بالا می رود.

برای لاغری بدون رژیم، باید یاد بگیرید با موقعیت های استرس زا چطور کنار بیایید. می توانید از راه هایی مثل مراقبه، مدیتیشن و ورزش کردن استفاده کنید. انسان آرام و ریلکس تمایل کمتری به خوردن دارد.

یکی از بهترین فعالیت ها یوگا کردن است. یوگا نه تنها کلا برای سلامتی مفید است، بلکه شما را لاغر نگه می دارد.

  • آب بیشتر بنوشید

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

نوشیدن آب یا آب های دیتاکس و مزه دار شده بدون کالری می تواند در اشتهای شما تاثیر به سزایی داشته باشد. بدن ما ممکن است هنگام تشنگی به اشتباه فرمان گرسنگی را منتقل کند. پس یکی از راه های بسیار عالی برای لاغری بدون رژیم نوشیدن آب فراوان در طول روز است. همچنین نوشیدن آب میتواند به هضم بهتر غذا نیز کمک کند.

  • پروتئین بیشتر بخورید

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

شاید خوردن پروتئین شما را یاد مردان عضلانی بیندازد. اما باید بدانید مصرف پروتئین بیشتر به وزن کم کردن شما کمک می کند. محققان می گویند دریافت 20 تا 30 گرم پروتئین در هر وعده ی غذایی می تواند تاثیرات کاهش وزن و پایداری قند خون داشته باشد.

به خصوص خوردن صبحانه های حاوی پروتئین توصیه می شود. یکی از راه های لاغری بدون رژیم افزایش حجم عضلانی یا حفظ آن است. خوردن صبحانه های غنی از فیبر و پروتئین همچنین می تواند مارا در طول روز سیر نگاه داشته و به این ترتیب از خوردن میان وعده های غیر ضروری و تنقلات جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  رژیم لاغری سریع : در یک هفته 5 کیلو کم کنید

  • ورزش رمز موفقیت است

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

قطعا از این که به شما بگویند ورزش کردن کلید لاغری بدون رژیم است تعجب نخواهید کرد. اما با رعایت نکات ریز در مورد زمان و نحوه ی انجام فعالیت های ورزشی می توانید به چربی سوزی بیشتر نزدیک شوید.

مثلا تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که با شکم خالی ورزش می کنند نسبت به خانم هایی که با خوردن یک غذای پر پروتئین همان ورزش را انجام داده بودند، کالری کمتری می سوزانند.

تحقیق دیگری نشان می دهد مردانی که تمرینات سنگین منظم انجام می دادند، نسبت به مردانی که تمرینات متوسط می کردند، هورمون گرسنگی کمتری ترشح می کردند.

  • به تمرینات وزنه و شدت را اضافه کنید

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

اگر نمی توانید به مدت طولانی ورزش کنید، برای لاغری بدون رژیم به سراغ ورزش های متناوب با شدت بالا (HIIT) و تمرینات استقامت قدرتی یا همان کار با وزنه ها بروید.

بدن ما در گذشته های بسیار دور برای شکار کردن آماده بوده. وقتی تمرینات استقامتی طولانی انجام می دهیم، گاهی بدن این پیغام را دریافت می کند که ما برای یافتن غذا نیاز به مدت طولانی تحرک داریم و به همین علت مغز فرمان می دهد که بدن انرژی بیشتری ذخیره کند و کالری کمتری بسوزاند.

از سوی دیگر تمرینات مقاومتی مثل اسکات، لانژ و ددلیفت می تواند حجم عضلانی را بالا برده و به این ترتیب متابولیسم بدن را افزایش دهد.

ترکیب  این دو نوع تمرین مقاومتی و تمرینات HIIT می تواند نتیجه ی بسیار چشم گیری داشته باشد.

  • رنگین کمان غذاها را فراموش نکنید

لاغری بدون رژیم - رژیم غذایی

برای لاغری بدون رژیم لازم است به سبزیجات و میوه های توجه بیش از پیش داشته باشید. با خوردن میوه ها و سبزیحات در رنگ های متنوع می توانید مطمئن باشید که مواد معدنی و ویتامین های لازم را جذب می کنید.
مواد غذایی نارنجی مثل هویج و کدو تنبل سرشار از بتا کاروتن هستند.

سبزیجات با برگ هایی به رنگ سبز تیره منبع فولات هستند.

صبح یک موز بخورید، به همه ی وعده های غذایی یک سالاد کوچک اضافه کنید و سبزیجات را به غذاهای دیگر مثل پیتزا و سوپ اضافه کنید.

چه این سبزیحات و میوه ها تازه باشند چه یخ زده باز هم اضافه کردن مقدار بیشتر سبزیجات به غذاها برای کم کردن وزن مفید است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه