لیزر خانگی چیست؟

written by ژاله نوذری 7 خرداد 1397
لیزر خانگی چیست؟

طی دهه های اخیر شاهد افزایش روز افزون متقاضیان(به ویژه بانوان) برای استفاده از روش‌های راحت‌، سریع‌، با تأثیر بالا و غیرتهاجمی کاهش موهای زائد هستیم و این امر منجر به گسترش تکنولوژی‌های مختلف به ویژه در زمینه لیزر شده است. با توجه به گستردگی جهان امروز، وجود امکانات به روز، پیشرفت های علم پزشکی در زمینه لیزر و وجود این سطح از متقاضیان پیدایش انواع دستگاه های لیزر و حتی لیزر خانگی چیزی دور از انتظار نیست. بانوی شهر شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی می کند.

دستگاه لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ی فعال کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می‌سازد. از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر، به خواص ویژه آن پی برده شد که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده در علوم گوناگون به ویژه صنعت و پزشکی ایجاد کرده‌است.

لیزر خانگی - شادابی و سلامتی

انسان ها تاکنون روش‌های زیادی برای رفع موهای زائد ابداع کرده‌اند، برخی روش‌ها که موقتی و قدیمی هستند عبارتند از : دستگاه‌های موکن خانگی، اپیلاسیون، کرم‌ها و پودرهای موبر، بند انداختن و استفاده از موچین، تیغ اصلاح و محلول‌های شیمیایی. پس از استفاده از روش‌های مذکور موهای زائد دوباره رشد خواهند کرد و حتی هر کدام از این روش‌ها می‌توانند عوارضی مانند حساسیت نیز ایجاد کنند. امروز با توجه به موقتی بودن و دردناک بودن و عوارض روش‌های قدیمی، دیگر این روش‌ها استفاده نمی‌شوند و روش‌های جدید و کاراتری جایگزین آن شده‌است.

بیشتر بخوانید:  فواید و معایب لیزر پوست

ليزردرمانی کلينيکی

لیزر خانگی - شادابی و سلامتی

ليزردرمانی کلينيکی روشی نوین برای از بين بردن تقريبا دائمی موهای زائد است يعنی ميتوان ادعا کرد اين موها در روش کلينيکی ليزر صددرصد از بين ميروند یا اینکه ميتوان مطمئن بود که با ليزر موهای زائد، سرعت رشد و تعداد آنها به مراتب کمتر از قبل ميشود.

استفاده از دستگاه های لیزر خانگی بنا به دلایلی همچون محدود کردن خطاهای پزشکی، کاهش هزینه های درمان، صرفه جویی در وقت، حفظ حریم خصوصی و سهولت دسترسی؛ روند رو به رشدی را طی کرده است. اين دستگاه‌ها برای استفاده فردی مناسب هستند. يعنی هرکسی ميتواند به تنهايی و بدون کمک ديگران در خانه از آنها استفاده کند.

نحوه کار دستگاه‌های ليزر خانگی برای از بين بردن موهای زائد بدن شبيه کار ليزر کلینیکی است و حتی در استفاده خانگی خطر کمتري برای افراد دارند و میتوان به سادگی از آنها استفاده كرد. اکثر این دستگاه ها برای اسـتفاده آقایـان و بانـوان و همچنیـن برای نواحـی گـردن به پایین شـامل پاهـا، زیربغل ها، دسـتها، سـینه و پشـت طراحی شـده است. هر چند که کاربرد آن به نوع دستگاه ليزر خانگی بستگی دارد اما در دفترچه راهنما دستگاه نیز نحوه کاربرد آن مشخص شده است. توجه کنید که اگر در دفترچه تاکيد شده آن را مثلا برای صورت، سينه يا ناحيه تناسلی استفاده نکنيد، حتما اين توصيه را جدی بگيريد؛ چون ممکن است پالس‌های نوری دستگاه برای اين نواحی بدن مناسب نباشند اما اگر محدوديت استفاده در دفترچه راهنما ذکر نشده بود،‌ ميتوان از آن برای از بين بردن موهای زائد تمام قسمت‌های بدن کمک گرفت.

بیشتر بخوانید:  نکاتی در رابطه با لیزر پوست صورت

ایمن بودن و اثربخشی بیشتر دستگاه های لیزر خانگی از نظر بالینی به اثبات رسیده اسـت، امـا ماننـد هر دسـتگاه برقـی دیگـر، باید دسـتورالعمل های اسـتفاده از دسـتگاه و هشـدارهای ایمنـی را بـه دقـت مطالعـه و بـه کار بست.

عوارض لیزر خانگی

اگر در استفاده از ليزرهای کلينيکی يا خانگی دقت نشود و یا در انجام لیزر، ویژگی های پوست فرد و حساسیت ناحیه هدف لیزر لحاظ نشود، احتمالا مشکلات زیر روی می دهد :

  • سوختگی
  • کم‌کاری یا پرکاری رنگدانه‌ها
  • سوزش پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • به وجود آمدن لکه‌های سفید
  • تورم در اطراف فولیکول مو
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه