5 روش علمی برای مدیریت استرس در محیط کار

written by یلدا صدر 5 اردیبهشت 1397
5 روش علمی برای مدیریت استرس در محیط کار

بر اساس یک مطالعه، استرس محیط کار هر ساله حدود 33 میلیارد دلار برای شرکتها هزینه به بار می‌آورد و این آمار تنها مربوط به ایالات متحده است. مشکلی که در رابطه با استرس مطرح  است اینست که تنها انرژی شما را نمی‌خشکاند؛ بلکه، کارایی شما را نیز پایین می‌آورد. مطالعات می‌گویند که رایجترین دلیل استرس در کارمندان، از تلاش برای حفظ موقعیت شغلی ناشی می‌‌شود. استرس بخشی از زندگی است و موضوعی است که سر کار نمی‌توان از آن اجتناب کرد. اما، خبر خوب اینست که می‌توان آن را مدیریت کرد و اثرات آن را به حداقل رساند. در اینجا به 5 روش برای مدیریت استرس در محیط کار اشاره خواهیم کرد :

1 ) مراقب حالت های بدنی خود باشید

مدیریت استرس - زندگی بانوی شهر

مقالات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند چگونه نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند شما را از پای درآورد. این حرف ممکن است اغراق‌آمیز به نظر بیاید، اما نشستن برای ساعتها بدون استراحت، می‌تواند سلامتی را به خطر انداخته و زندگی شما را تهدید کند. یکی از اثرات بد نشستن در محیط کار، تاثیر آن بر رفتار است. نحوه نشستن شما روی صندلی چرخان در دفتر کار، در واقع، روی روان و ذهن شما تاثیر دارد. وقتی به حالت فشرده نشسته اید، بیشتر احساس استرس می‌کنید و کمتر می‌توانید آن را کنترل کنید. محل کار خود را همین حالا بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید در موقعیتی که نشسته‌اید، آزادانه حرکت کنید. اگر محیط کوچک و تنگ بود، سعی کنید اشیاء دوروبر را کمی جابجا کرده تا فضای بیشتری برای تنفس داشته باشید. هر نیم ساعت کمی استراحت کنید و این را برای خود تبدیل به عادت کنید. از این فرصت برای کشیدن بدن استفاده کنید و به مغز خود استراحت دهید.

بیشتر بخوانید:  استرس در دختران نوجوان

2 ) مرتب‌سازی

مدیریت استرس - زندگی بانوی شهر

هیچ چیز سریعتر از یک میزکار به هم ریخته، ایجاد استرس نمی‌کند. تنها دیدن به هم ریختگی کافیست تا سیگنالهای استرس به مغز ارسال شوند. پس، حتی اگر ماهیت کار شما آنقدر هم استرس‌زا نباشد، وقتی محیط کار به هم ریخته باشد، احتمال ایجاد افسردگی در شما بیشتر است. راه حل، مرتب‌سازی است. مرتب‌سازی از لحاظ عملی بدین معناست که تمام چیزهای غیرضروری را از روی میز کار برداشته تا جا برای چیزهای مهم‌تر باز شود. به انبوه کاغذهایی که یک هفته است آنجا روی هم انباشته شده‌اند، نگاهی بیاندازید. حقیقت اینست که مدت زیادیست که به آنها دست نزده‌اید، و این تنها بدان معناست که به آنها نیاز ندارید. بنابراین، یا آنها را دور بریزید و یا به کسی بدهید که در سریعترین زمان ممکن روی آنها کار کند. هرچه بهم ریختگی روی میز کار شما کمتر باشد، چشم‌های شما اشیاء کمتری خواهد دید و ذهن شما کمتر درگیر آنها خواهد شد.

3 ) تنظیم اهداف واقع‌بینانه

تنظیم اهداف بسیار حیاتی است؛ اما، تنظیم اهداف تنها زمانی در محیط کار به شما کمک خواهد کرد که هوشمندانه، خاص، قابل ارزیابی، واقع‌بینانه و زمان‌بندی شده باشند. وا‌ژه واقع‌بینانه را یادداشت کنید. چراکه اهداف شما باید این ویژگی را داشته باشند. بلندپرواز بودن خوب است، اما اگر مایلید اهدافی را برای خود برگزینید که بسیار متعالی و دور از دسترس باشند، باید استرس کاری را نیز تحمل کنید. به دنبال اهداف بلند بودن خوب است، اما همیشه باید محدودیتهای خود را در نظر داشته باشید. اگر در مورد رسیدن به اهداف در زمان مقرر مطمئن نیستید، آنها را کنار بگذارید و اهداف جدید را جایگزین کنید که واقع‌بینانه باشند و در دامنه توانایی‌های شما قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  تمریناتی برای مبارزه با استرس

4 ) تکنیک پومودورو (Pomodoro) را امتحان کنید

تکنیک مدیریت زمان پومورودو که فرانچسکو چیریلو ابداع کرد، ممکن است برای همه قابل استفاده نباشد. اما اگر ماهیت کار شما به گونه‌ایست که لازم است روی برخی از فعالیتها برای مدت زمانی تمرکز کنید، این تکنیک برای شما مفید خواهد بود. یکی از روشهایی که از طریق آن این تکنیک در مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد اینست که به شما اجازه می‌دهد تا روی یک فعالیت به مدت 25 دقیقه و بدون وقفه تمرکز کنید و سپس، به مدت پنج الی ده دقیقه استراحت کرده و سراغ فعالیت بعدی بروید. علاوه بر افزایش تمرکز، به شما کمک می‌کند تا عملکرد و بهره‌وری خود را ارتقاء دهید ( که این نیز به نوبه خود باعث کاهش استرس می‌شود). پنج الی ده دقیقه‌ توقف کار به مغز امکان استراحت می‌دهد و کار بیش از حد آن را فرسوده و خسته نخواهد کرد.

5 ) حقیقت “اجتناب ناپذیر بودن استرس” را قبول کنید

مدیریت استرس - زندگی بانوی شهر

اگر نمی‌توانید آن را شکست دهید، در آغوشش بگیرید. محققانی از دانشگاه ییل آمریکا (Yale University) به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که وجود استرس را قبول کرده‌اند، توانسته‌اند با آن عملکرد کاری  خود را ارتقا بدهند. در مقابل، افرادی که این ایده را که استرس بد است، قبول کرده‌اند، عملکرد چندان موفقی نداشته‌اند. به نظر می‌رسد افرادیکه نگرش مثبتی در مورد استرس دارند، بهتر از عهده موقعیت‌های استرس‌زا بر‌می‌آیند. بله، استرس خطرناک است و بسیاری از پزشکان آن را دلیل شماره یک بیماری‌های حاد می‌دانند، اما یکی از راههای مدیریت آن، درک و قبول این حقیقت است که استرس اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید:  برای از بین بردن عرق سرد چه باید کرد؟

شما در محیط کاری چه میزان استرس تحمل می کنید؟ روشهای مدیریت استرس را با بانوی شهر در میان بگذارید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه