مزایا و معایب استفاده از کرم های موبر

written by ویدا نورمحمدیان 15 مرداد 1397
مزایا و معایب استفاده از کرم موبر

کرم های موبر، که به آنها دپیلاتور نیز گفته می شود این روزها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه انواع کرم های موبر، لوسیون موبر، ژل و پودر موبر و حتی اسپری در بازار موجود است که با قدرت های متفاوت برای قسمت های مختلف بدن استفاده می شوند. حالا که استفاده از کرم های موبر به یکی از راحت ترین روش ها برای خلاص شدن از شر موهای زائد تبدیل شده، بد نیست بهترین کرم های موبر را شناسایی کرده و مزایا و معایب استفاده از کرم موبر را بدانیم.

کرم های موبر چطور عمل می کنند؟

کرم های موبر

مهم ترین ترکیب موجود در ساختار مو پروتئینی است به نام کراتین که 65% تا 95% آنرا تشکیل می دهد و در حقیقت این ماده است که قدرت مو را مشخص می کند.

اسید تیوگلیکولیک (Thioglycolic acid) که به اختصار TGA خوانده می شود یکی از معمول ترین موادیست که در کرم های موبر استفاده می شود و این همان ماده ایست که قدرت کرم های موبر را مشخص می کند اما در عین حال بوی بد برخی از این کرم ها نیز ناشی از این ماده شیمیایی است. وجود TGA در کرم موبر باعث می شود ساختار کراتین بشکند و مو برای جدا شدن از بدن ضعیف شود و به راحتی از فولیکول خود که زیر پوست قرار گرفته، جدا شود.

لایه رویی پوست نیز حاوی کراتین بوده و به همین دلیل پیشنهاد می شود کرم های موبر بیش از حد روی پوست باقی نمانند. زیرا ممکن است به پوست آسیب رسانده یا حساسیت ایجاد کند.

فواید کرم های موبر در قیاس با متدهای دیگر

فواید کرم های موبر

بدون درد : شاید این مهم ترین فایده استفاده از کرم های موبر باشد. در پروسه از بین رفتن موهای زائد با کرم های موبر هیچ دردی احساس نخواهید کرد. ( اگر دردی احساس شود ناشی از حساسیت پوست و عکس العمل آن به مواد شیمیایی موجود خواهد بود پس بهتر است در چنین صورت ادامه ندهید و سریعا مواد را از روی پوست پاک کنید.)

روش بدون درد دیگر از بین بردن موهای زائد استفاده از ژیلت یا شیو کردن است. اما کرم های موبر نسبت به این روش نیز مزیت دارند. وقتی موهای زائد را با استفاده از تیغ یا ژیلت از بین می برید در حقیقت مو را از روی پوست کنده اید و این یعنی خیلی سریع دوباره مو مشخص خواهد شد. این در حالیست که استفاده از کرم باعث از بین رفتن مو از زیر پوست شده و رشد مجدد بیشتر طول خواهد کشید. معمولا بین چند روز تا یکی دو هفته از شر موها خلاص خواهید شد.

روش خانگی سریع و راحت : دپیلاتورها یا همان کرم های موبر خیلی سریع عمل می کنند – معمولا بین 4 الی 8 دقیقه – و استفاده از آن نیاز به توانایی و تخصصی ندارد! این در حالیست که روش های دیگر نظیر وکس کردن، اپیلاسیون، لیزر خانگی و استفاده از دستگاههای موبر هم زمان بیشتری از شما می گیرد، هم گاهی نیاز به کمک شخص دیگر یا تکنیک خاصی دارند.

ارزان : اگرچه باید از کرم های موبر به صورت مکرر استفاده کنید و همیشه هزینه تهیه آنها همراهتان است اما با این حال از سایر روش ها ارزان تر است.

معایب استفاده از کرم های موبر

بوی ناخوشایند : با اینکه تولید کنندگان کرم های موبر تلاش کرده اند تا بوی ناخوشایند و بد کرم های موبر از بین برود اما این کرمها، هر چقدر کم،  باز هم بو دارند.

آلرژی و حساسیت پوستی : کرم های موبر حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که ممکن است به پوست های حساس آسیب برسانند. هربار که می خواهید از کرم های موبر استفاده کنید ابتدا مقدار کمی از آن را روی نقطه کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید حساسیتی نسبت به مواد موجود در آن ندارید. نکته مهم دیگر این است که هرگز نباید بیش از زمان ذکر شده، این مواد روی پوست باقی بمانند.

استفاده از کرم های موبر برای تمامی نقاط بدن مناسب نیست. پوست صورت حساس تر از پوست دست بوده و ممکن است کرم موبری که برای بدن استفاده می کنید، روی پوست صورت حساسیت ایجاد کند. همچنین کرم های موبر را هرگز نباید برای ابرو و نقاطی که نزدیک به چشم است استفاده کنید.

روشی موقت : اگرچه کرم های موبر می توانند حداقل بین 2 الی 5 روز شما را از شر موهای زائد خلاص کنند اما روشی دائمی نیستند و باید مرتب از آنها استفاده کنید. این را  در نظر داشته باشید که حداقل 72 ساعت صبر کنید تا دوباره از کرم موبر استفاده کنید و بهتر است تا 24 ساعت بعد از استفاده از کرم موبر در معرض آفتاب قرار نگیرید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه