5 مهارت کلیدی برای داشتن یک ارتباط شاد

written by بانوی شهر 29 اسفند 1395
5 مهارت کلیدی برای داشتن یک ارتباط شاد
  • همدردی

گاهی اوقات، مشاجرات به بن بست می‌رسند؛ چراکه هیچ یک از طرفین حاضر نیست به آنچه دیگری می‌گوید گوش دهد. اما گوش دادن به همدیگر و تلاش برای درک احساسات طرف مقابل، به معنای تغییر عقاید شما، و یا حتی ضرورتا پذیرفتن یک اشتباه نیست؛ و تنها نشانه‌ی اینست که برای احساسات طرف دیگر ارزش قایل بوده و در صورت لزوم، مایل به تلاش برای برآورده کردن خواسته‌ او هستید. حتی اگر همسر خود را برای مدتهاست که می‌شناسید، سعی کنید خود را جای او بگذارید و بدانید که ممکن است او بعضی چیزها را متفاوت از شما ببیند، در این مقاله 5 مهارت کلیدی برای داشتن یک ارتباط شاد را معرفی می کنیم.

  • ارتباط کلامی

ارتباط کلامی یک امر بدیهی است، اما نیازمند تکرار است : ارتباط کلامی یکی از مهمترین مهارتهاست. توانایی در ابراز صریح و پایدار احساسات باعث می‌شود که خرده‌گیری‌های کوچک -که در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی بسیار بدتر منجر شوند، در همان اوایل حل و فصل شوند.

این را نیز باید به خاطر داشت که برقراری ارتباط کلامی تنها بدین معنا نیست که ما نقطه نظرات خودمان را بیان کنیم. بلکه، باید یاد بگیریم به گفته های طرف مقابل نیز گوش فرا دهیم. سعی کنید هنگام صحبت کردن با هم، «گوش دادن فعال» را بکار بگیرید. فقط منتظر نباشید تا نوبت به صحبت کردن شما برسد. بلکه مشتاقانه به آنچه همسرتان می‌گوید، گوش دهید. کلمات آنها را به خودشان برگردانید و از آنها بخواهید مسائل را روشن تر توضیح دهند- همیشه تصور نکنید بلافاصله منظور طرف مقابل را فهمیده اید.

  • تعارض

مردم غالبا فکر می‌کنند که بحث کردن ذاتا چیز بدی است. اما اگر هیچ تعارضی از هیچ نوعی در ارتباط شما  وجود ندارد، بدانید که دارید خود را از همدیگر مخفی می‌کنید. وجود تفاوت بین شما و همسرتان اجتناب ناپذیر است. لیکن، نحوه‌ مواجه با این تعارضات است که اهمیت دارد. گاهی اوقات، این تعارضات فرصتی می‌شوند برای تمرین بحث کردن به روشی بهتر. سعی کنید بحث را به نرمی شروع کنید و به جای حمله کردن به طرف مقابل، روی احساسات خود متمرکز شوید. پس به جای اینکه بگویید ” چطور توانستی اینقدر بی تفاوت باشی، حتی یک شاخه گل هم نگرفتی”، بگویید ” خیلی ناراحتم از اینکه سالگرد ازدواجمان را فراموش کردی”. سعی کنید اوضاع از کنترل خارج نشود، چیزی نگویید که بعدا از گفتن آنها پشیمان شوید و آماده‌ گذشت باشید. مشاجرات تنها زمانی به پایان می‌رسند که طرفین آرزوی برنده شدن در مشاجره را کنار بگذارند.

  • تعهد

در یک ارتباط طولانی مدت، تعهد به معنای تمایل به همکاری در سختی ها، برنامه ریزی برای آینده، و روشن کردن و محافظت از مرزهایی است که در مورد آنها به توافق رسیده اید. این کار مستلزم پشتکار و سخت کوشی است اما آنچه از آن عاید می‌شود بسیار با ارزش است. در کوتاه مدت، تعهد می‌تواند معنای لحظه ای داشته باشد. حتی در اولین قرار ملاقات خود، اهمیت دادن، توجه کامل و علاقه نشان دادن به بعضی از موارد می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و  از دید طرف مقابل به تعهد معنا شود.

  • عشق

یونانیان باستان برای عشق سه واژه را بکار می‌بردند :

  • Eros که همان عشق شهوانی است و به معنای جذب همدیگر شدن است. این عشق به منزله‌ی جرقه ای است که ارتباط را مهیج و خاص می‌کند.
  • Philios که به معنای دوست داشتن است و شامل درک همدیگر، لذت بردن از همراهی هم، و داشتن علایق مشترک است.
  • Agape که به معنای آمادگی برای گذشتن از خود بخاطر دیگری است. گذشت می‌تواند در یک کار کوچک ( کمک رسانی در کاری حتی زمانی که خسته اید) و یا یک کار بزرگ مانند مراقبت از دیگری بعد از عمل جراحی، جلوه‌گر شود.

رابطه ای که شامل هر سه باشد، پایدار خواهد ماند. اما اگر یکی از این عناصر نباشند، اوضاع مقداری چالش برانگیز خواهد بود. دست یافتن به هر سه تعریف از عشق در زندگی امر محالی نیست و لازمست برای بدست آوردن آن تلاش کرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه