مهمترین علائم بارداری را بشناسید

written by ژاله نوذری 23 فروردین 1397
علائم بارداری - شادابی و سلامتی

علائم بارداری جز مسائل مهم زندگی خانم‌ها است که نوید بخش آغاز دوران جدیدی از زندگی و تجربه حس مادری میباشد. هرچند تنها راه قطعی اثبات بارداری یا عدم بارداری انجام آزمایش خون بارداری است، اما برخی علائم برای بارداری وجود دارد که می تواند بانوان را راهنمایی کند.

با این حال بروز علائم بصورت یکسان در همه بانوان قطعی نیست و تجربه زنان از علائم اولیه بارداری و حال کلی در طول دوران بارداری متفاوت از هم است. بانوی شهر برخی علائم بارداری را معرفی می کند.

علائم بارداری - شادابی و سلامتی

علائم بارداری در سه ماهه اول :

1 ) تاخیر دوره عادت ماهانه یا قطع آن 

قطع شدن عادت ماهانه از علائم بارداری است. هرچند عقب افتادن عادت ماهانه حتماً به معنی بارداری نیست. عوامل دیگری چون افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استرس، اختلالات هورمونی، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری و خستگی می‌توانند در سیکل قاعدگی اختلال ایجاد نماید. توصیه می‌شود برای اطمینان آزمایش بارداری انجام دهید.

2 ) حساس شدن و دردناک بودن سینه ها 

یکی از شایع ترین نشانه های بارداری حساس شدن سینه ها و نوک آنهاست، که معمولاً در طی 3 هفته اول بارداری خود را به وضوح نشان می دهد. متورم و دردناک شدن سینه ها شبیه قبل از عادت ماهانه است. این درد پس از اتمام سه ماهه نخست به میزان زیادی کاهش پیدا می کند زیرا بدن خودش را با میزان هورمون ها تطبیق می دهد.

3 ) حالت تهوع (همراه با استفراغ یا بدون استفراغ) 

حالت تهوع به همراه و یابدون استفراغ می تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. اگر تازه باردار شده باشید، بعید نیست از بوی غذا حالتان بد شود و برخی از رایحه ها منجر به حالت تهوع در شما شوند. با اینکه به طور حتمی تایید نشده است، اما این روند احتمالا عوارض افزایش هورمون استروژن در بدن است. نصف زنان باردار که دچار تهوع می شوند پس از قدم گذاشتن به سه ماهه دوم، کاملا خوب می شوند. در بعضی از خانمها این حال تا ماه چهارم نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:  روابط عاطفی با همسر در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

علائم بارداری - شادابی و سلامتی

4 ) تغییر حالات روحی 

در اوایل بارداری طبیعی است که تعادل احساسی نداشته باشید و خیلی زود تغییر حالت دهید. دلیل آن تغییر هورمون های بدن و تاثیر آن بر سیستم عصبی است. هر فردی واکنش متفاوتی به این مسئله دارد. برخی از زنان باردار دچار افزیش احساسات (شادی- اندوه) می شوند و برخی دیگر افسرده یا مضطرب می شوند.

علائم بارداری - شادابی و سلامتی

5 ) تغییر رنگ مخاط واژن و احتمال خونریزی

چند روز پس از لقاح نطفه خود را به دیواره پر خون رحم می چسباند، که این اتفاق 6 تا 12 روز پس از لقاح انجام شده و باعث ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در رحم مادر می شود. بسیاری از مادران احساسی مشابه با آغاز دوره عادت ماهانه دارند. علاوه بر خونریزی مادران ممکن است شاهد ترشحات سفید رنگ شیر مانند باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی بوده ولی اگر حالت بد بو پیدا کند، باید به پزشک مراجعه شود تا احتمال عفونت بررسی گردد.

6 ) خستگی و کمبود انرژی

احتمال دارد این حالات به دلیل افزایش مکرر هورمون پروژسترون باشد که بر خواب زنان باردار تاثیر می گذارد. البته حالت تهوع های صبحگاهی و تکرر ادرار در طول شب نیز در خستگی و بی حالی بی تاثیر نیست. زنان باردار پس از ورود به سه ماه دوم، کمتر احساس خستگی خواهند داشت. البته احساس خستگی در اواخر بارداری مجددا بروز می کند زیرا مدام در حال حمل وزن بیشتر از خود هستند و شب ها نیز راحت نمی خوابند.

7 ) یبوست

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بارداری که عملکرد سیستم گوارش را کند می کند، یبوست در بارداری امری رایج است. برای کاهش این عارضه، آب زیاد مصرف کنید، ورزش کنید و از مواد غذایی فیبردار استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:  12 نکته عالی برای تجربه یک بارداری شاد و سالم

حالت سرگیجه : حالت سرگیجه و ضعف به دلیل باز شده عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار مشاهده می شود.

8 ) تکرر ادرار

تکرر ادرار به دلیل تغییرات هورمونی از 6 تا 8 هفته پس از باردار شدن مشاهده می‌شود. البته تکرر ادرار به دلایلی از قبیل دیابت و عفونت مجاری ادرار هم می‌تواند اتفاق بیفتد و لزوماً دلیل بر بارداری نیست.

علائم بارداری - شادابی و سلامتی

علائم بارداری در سه ماهه دوم :

  • لکه های پوستی
  • بزرگ شدن سینه ها
  • سوزش سر دل
  • استفراغ
  • افزایش وزن
  • شنیدن تپش قلب جنین و احساس حرکت جنین

علائم بارداری - شادابی و سلامتی

علائم بارداری در سه ماهه سوم :

  • وجود شیار و خطوط موازی بر شکم و سینه
  • یبوست یا اسهال
  • کندی تنفس
  • بی خوابی
  • دشواری در راه رفتن
  • گرفتگی عضلات به ویژه در پا
  • انقباض عضلانی
  • فعالیت و حرکات جنین
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه